rés a présen

„Augusztus végén hajóra szállunk”

  • rés a présen
  • 2021. május 26.

Zene

Bacsó Kristóf zenész, zeneszerzővel beszélgettünk.

rés a présen: Melyek a Modern Art Orchestrával közös munkád jelentősebb állomásai?

Bacsó Kristóf: A zenekar alapításakor felhívott Fekete-Kovács Kornél, hogy van-e kedvem részt venni a csapatban mint szólamvezető, szólista és zeneszerző-hangszerelő. Természetesen igent mondtam és ez a közös munka azóta is tart, ugyanakkora vagy talán még nagyobb szenvedéllyel, mint a kezdetekkor. A big band muzsikálás szeretete – és egyáltalán a lehetőség, hogy amit leírok a papírra, azt el is játssza egy kiváló zenészekből álló zenekar – rengeteg inspirációt adott, így 2011 körül már egy bő lemeznyi kompozícióm állt a kottatárban. Ekkor kért fel Kornél, hogy készítsünk egy szerzői albumot ezekből a darabokból, és ennek a munkának lett az eredménye a Circular című lemez, amely a MAO szerzői albumok sorozatának első kiadványa lett. Emellett számos más kihívás is volt az elmúlt 16 évben: Bartók-feldolgozások, Morricone-zenék, dolgoztunk több nagynevű szólistával Dave Liebmantől Kurt Ellingig, megszólaltattuk olyan kortárs zeneszerzők műveit, mint Eötvös Péter vagy Vajda Gergő.

rap: Mi a koncepciója a jelenleg is zajló Highligts című sorozatnak?

BK: Az első karantén alatt indult el az Art of Virus című projekt, ennek keretében már a világ negyvenhárom országából küldtek a zenekarnak rövid kompozíciókat, amelyeket online vettünk fel. Az első nyitáskor a zenekart mobillá téve utcazenéltünk Budapest környékén és a Balaton körül. Ősszel Kodály-kórusművekből készítettünk átiratokat, majd a következő karantén alatt főleg kiszenekari projektekkel csináltunk koncertfelvételeket. Januártól már a szigorú óvintézkedéseket betartva újraindítottuk a nagy formációjú online koncerteket. Ilyen a Highlights is, s az a lényege, hogy Budapest ikonikus dzsesszklubjaiban veszünk fel koncerteket, és egyben megmutatjuk a közönségnek, hogy hol tudnak élő dzsesszmuzsikát hallgatni, ha már lesz rá lehetőség. A sorozat minden részében a klub tulajdonosaival, művészeti vezetőivel is beszélgetünk, így a zene mellett a helyszínt is jobban megismerhetik a nézők.

 
Fotó: Birtalan Zsolt

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.