Lemez

Ayana Tsuji: Live in Montréal

  • - csk -
  • 2018. június 24.

Zene

Vajon manapság – a hangrögzítés megkövetelte maximalizmussal magyarázhatón – több a csúcsteljesítmény a zenei előadó-művészet területén, mint volt a korábbi évszázadokban? A letűnt korszakok történetírói nem számoltak be oly sok rendkívüli hangszeres fenomén működéséről, mint amennyiről ma tudunk. Vagy mindez csupán az információs társadalom trükkös működése? Nem elég a rádió, a televízió, a CD, a videó, a zenészeket kontinensek között röptető légi közlekedés, de itt az internet is, amelynek révén a csúcsteljesítményekről a világ minden táján percek alatt tudomást szerzünk. Így persze könnyű.

A nemzetközi versenyekről se feledkezzünk meg: azok is rendkívüli mértékben megnövelik egy-egy fiatal művész ismertségét. A japán Cudzsi Ajana (Ayana Tsuji), aki Gifu városában látta meg a napvilágot 1997-ben, és háromévesen kezdett hegedülni, még nem töltötte be a tizenkilencet 2016-ban, amikor a Concours Musical International de Montréal résztvevőjeként hatalmas diadalt aratott, díjak sokaságát nyerve el. Akkori teljesítményét rögzíti az élő felvételeket tartalmazó CD, amelyen nemcsak makulátlan technikával és megingathatatlan hangszeres biztonsággal, de feltűnő szellemi kiforrottsággal is játszik. Nem versenyző: érett művész. Amit hallunk, zord és gazdag, költői és elmélyült érzelemvilágú Sibelius-Hegedűverseny, temperamentumos és elegáns
Saint-Saëns-előadás (Bevezetés és Rondo capriccioso), kifinomult-fanyar Stravinsky-produkció (Duo concertant). A Montréali Szimfonikusokat Giancarlo Guerrero vezényli, a zongorás darabokban Philip Chiu a művésznő partnere.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.