Lemez

Ayana Tsuji: Live in Montréal

  • - csk -
  • 2018. június 24.

Zene

Vajon manapság – a hangrögzítés megkövetelte maximalizmussal magyarázhatón – több a csúcsteljesítmény a zenei előadó-művészet területén, mint volt a korábbi évszázadokban? A letűnt korszakok történetírói nem számoltak be oly sok rendkívüli hangszeres fenomén működéséről, mint amennyiről ma tudunk. Vagy mindez csupán az információs társadalom trükkös működése? Nem elég a rádió, a televízió, a CD, a videó, a zenészeket kontinensek között röptető légi közlekedés, de itt az internet is, amelynek révén a csúcsteljesítményekről a világ minden táján percek alatt tudomást szerzünk. Így persze könnyű.

A nemzetközi versenyekről se feledkezzünk meg: azok is rendkívüli mértékben megnövelik egy-egy fiatal művész ismertségét. A japán Cudzsi Ajana (Ayana Tsuji), aki Gifu városában látta meg a napvilágot 1997-ben, és háromévesen kezdett hegedülni, még nem töltötte be a tizenkilencet 2016-ban, amikor a Concours Musical International de Montréal résztvevőjeként hatalmas diadalt aratott, díjak sokaságát nyerve el. Akkori teljesítményét rögzíti az élő felvételeket tartalmazó CD, amelyen nemcsak makulátlan technikával és megingathatatlan hangszeres biztonsággal, de feltűnő szellemi kiforrottsággal is játszik. Nem versenyző: érett művész. Amit hallunk, zord és gazdag, költői és elmélyült érzelemvilágú Sibelius-Hegedűverseny, temperamentumos és elegáns
Saint-Saëns-előadás (Bevezetés és Rondo capriccioso), kifinomult-fanyar Stravinsky-produkció (Duo concertant). A Montréali Szimfonikusokat Giancarlo Guerrero vezényli, a zongorás darabokban Philip Chiu a művésznő partnere.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.