Lemez

Ayana Tsuji: Live in Montréal

  • - csk -
  • 2018. június 24.

Zene

Vajon manapság – a hangrögzítés megkövetelte maximalizmussal magyarázhatón – több a csúcsteljesítmény a zenei előadó-művészet területén, mint volt a korábbi évszázadokban? A letűnt korszakok történetírói nem számoltak be oly sok rendkívüli hangszeres fenomén működéséről, mint amennyiről ma tudunk. Vagy mindez csupán az információs társadalom trükkös működése? Nem elég a rádió, a televízió, a CD, a videó, a zenészeket kontinensek között röptető légi közlekedés, de itt az internet is, amelynek révén a csúcsteljesítményekről a világ minden táján percek alatt tudomást szerzünk. Így persze könnyű.

A nemzetközi versenyekről se feledkezzünk meg: azok is rendkívüli mértékben megnövelik egy-egy fiatal művész ismertségét. A japán Cudzsi Ajana (Ayana Tsuji), aki Gifu városában látta meg a napvilágot 1997-ben, és háromévesen kezdett hegedülni, még nem töltötte be a tizenkilencet 2016-ban, amikor a Concours Musical International de Montréal résztvevőjeként hatalmas diadalt aratott, díjak sokaságát nyerve el. Akkori teljesítményét rögzíti az élő felvételeket tartalmazó CD, amelyen nemcsak makulátlan technikával és megingathatatlan hangszeres biztonsággal, de feltűnő szellemi kiforrottsággal is játszik. Nem versenyző: érett művész. Amit hallunk, zord és gazdag, költői és elmélyült érzelemvilágú Sibelius-Hegedűverseny, temperamentumos és elegáns
Saint-Saëns-előadás (Bevezetés és Rondo capriccioso), kifinomult-fanyar Stravinsky-produkció (Duo concertant). A Montréali Szimfonikusokat Giancarlo Guerrero vezényli, a zongorás darabokban Philip Chiu a művésznő partnere.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.