Interjú

„Az ember megérik hozzá”

Bretz Gábor operaénekes

Zene

Megjárta a világ jelentős operaszínpadait, most két szerepet is visz a Budapesti Wagner-napokon. Azt mondja, a jó hang manapság csak belépő a szakmában, jó megjelenést, nyelvtudást is elvárnak – továbbá türelemre is szükség van.

Magyar Narancs: Épp a Don Carlos felújító főpróbahetében beszélünk. Négy éve mutatták be az előadást az Operaházban, és arra emlékszem, hogy rengeteget kell lépcsőzni benne az énekeseknek.

Bretz Gábor: Igen, és ilyenkor a legfontosabb, hogy edzésben legyen az énekes. A másik pedig, hogy rendesen be kell próbálni, meg kell szokni ezt az erőnléti igénybevételt. 2021-ben, amikor az előadás premierjére készültünk, volt időnk megedződni a hosszú próbafolyamat alatt, most viszont nem ugyanabban a díszletben mozogtunk a próbaszínpadon. Szóval, oda kell figyelni, hova lép az ember.

MN: Egy produkcióra nagyjából hat hetet szokás próbálni, de ha csak felújítópróba, akkor kettőt.

BG: Igen, de négy hét a minimum. Nagyobb biztonságban érzi magát az énekes, ha ennél több adatik. Salzburgban egy másfél órás modern darabra, Martinů Görög passiójára hét hetet próbáltunk, nem is volt szükség napi másfél-két óránál többre.

MN: A Don Carlosban II. Fülöp szerepében énekel: ő egy sötét és borzongató karakter, aki a saját fiát is feláldozza a hatalomért. Hogyan közelít hozzá?

BG: Természetesen át kell lényegülni, meg kell mártózni ennek az eltévedt, sötét léleknek a mélységében, de higgye el, nem olyan borzongató ez belülről. Inkább kifelé kell felmutatni a figurát, hogy ne engem viseljen meg, hanem a közönséget. Fülöp áriájából kiderül, mennyi kétség és kétségbeesés van benne, de különben az autodafé jelenetben keménynek kell mutatkoznia.

MN: Mi a különbség egy prózai színész és egy operaénekes színészi munkája között?

BG: A legfontosabb különbség, hogy az opera nagyon kötött műfaj, nem mindegy, mikor jön a következő sor, mikor egy mozdulat vagy egy gesztus, mert a zene viszi magával a szöveget. Egy barátom mondta egyszer, alighanem félig viccelődve, hogy minél később mondod a következő sort, annál nagyobb művész vagy. Egy prózai színész olykor annyit várhat a következő mondattal, amennyit csak akar, nálunk ilyen nincs. Ha valaki töpreng, azt senki nem tulajdonítja az alakítás mélységének. Valószínűbb, hogy elfelejtette a szöveget.

MN: De ilyenkor segíthet a súgó.

BG: Igen, csak sajnos egyre több esetben nincsen súgó. Ez főleg nyugat-európai tendencia, de világszinten is így van, és én ezt nem igazán értem. Többnyire a rendezőket zavarja az a kis kalitka a színpad közepén. A súgó ugyanúgy része a színháznak, mint a függöny meg a reflektor, és bárkivel előfordulhat, hogy kihagy az emlékezete, még a legjobb memóriájú énekessel is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."