Interjú

„Tele vagyunk baleksztorikkal”

Hevesi Nándor – Gentry Sultan, Buharov testvérek

  • Soós Tamás
  • 2025. május 28.

Zene

Hosszú idő után új lemezt adott ki a legszabadabb jazzt dadaista humorral és lendületes őserővel játszó Gentry Sultan. A Buharov testvérek tagjaként jelentős kísérleti filmeket jegyző Hevesi Nándorral zenei pályájáról, összművészeti őrületekről és a Pop Ivan esetleges újjáalakulásáról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: A Gentry Sultan a Pop Ivanból nőtt ki, a Pop Ivan pedig a 40 Labor összművészeti kollektívából. Hogyan jött be a filmezés és a képzőművészet mellé a zene?

Hevesi Nándor: Mindig is ott volt. Tízévesen zeneiskolába jártam, de kirúgtak, mert elkezdtem komponálni, mielőtt megtanultam volna zongorázni. 13 évesen vettem egy basszusgitárt, és hallás után elkezdtem leszedni a basszust a nótákból. A főiskolán már több zenekarom is volt. A 90-es évek elején nagyon ment itthon a rhythm & blues, és Szabó Attilával, a Csík zenekar későbbi prímásával játszottunk gyapotszedő bluesokat, meg basszusoztam a Csebokszári Lakótelep ne­vű bulizenekarban. Közben hiányzott, hogy valami avantgárd dolgot csináljak, de a főiskolán szerencsére találkoztam Szilágyi Kornéllal és Vereb Szabival, akik szaxofonoztak, és Horváth Lacival, aki kiváló furulyás-fuvolás volt, és épp akkor kapott egy trombitát. A 40 Laborral happeningszerű zenés performance-okat csináltunk, amelyeken eleinte archív filmeket vetítettünk, és azokat a leghülyébb szövegekkel narráltuk. Bujdosó János is járt ezekre Szolnokról, és mondta, hogy szívesen csatlakozna. Ebből lett a Pop Ivan.

MN: Miért vágytál valami avantgárdra?

HN: Ez talán nem független attól, hogy tízévesen már Bizottságra ugráltam az unokatesómmal. Borító alapján vettem meg a Kalandra fel!-t a hajdúnánási könyvesboltban, és kívülről fújtuk az egész lemezt. Kamaszkoromban alapvetően blues, alter és pszichedelikus zenéket hallgattam, emellé jött az elektronika, a trip hop, a punk és Tom Waits. A főiskolán már experimentális modern zenéket hallgattunk, jazzből is inkább a free-t, Albert Aylert, Ornette Colemant, Sun Rát, Joe McPhee-t. A gimnáziumban jazzből kb. csak Jan Garbareket ismertem, és amikor meghallottam Colemant és Archie Sheppet, az kivitte belőlem a levegőt. A háttérben ott volt az irodalom és a film is, a dadaizmus, az anarchista eszmék. Egy­értelmű volt, hogy valami összművészeti őrületet kell csinálni, amivel felszabadítjuk magunkat és másokat is. Az egri szakkollégiumban laktunk, általában felkeltünk másnaposan, elmentünk gombászni, megfőztük, amit találtunk, aztán zenéltünk. Az utcáról meg a kollégiumi szobákból hívtunk embereket, akik nem tudnak zenélni – mert az felszabadító. Mindenki tud zenélni, még az is, aki nem tud.

MN: Kísérleti filmesként egy élő, inspiráló hagyományba kerültetek be itthon, ami a BBS-től mondjuk a Közgáz Vizuális Brigádig ívelt. Zenészként kihez tudtatok kapcsolódni?

HN: A Bizottság zeneileg elég más volt, de szellemileg fontos inspiráció. Mindenki mást hozott a Pop Ivanba: Bujdosó inkább a metálból és az alternatív rockból jött, Horváth Laci és Vereb Szabi főleg jazzt hallgattak, de mindenkinek ott volt a klasszikus és a népzene. Ezek mind bekerültek a mi zenénkbe is. A Pop Ivanban nem voltak műfaji határok. Amit mindannyian szerettünk, az a Lounge Lizards volt, Marc Ribot és Ornette Coleman. Az elején még nem is tudtuk, ki az a John Zorn, később persze ő is hatott ránk. Aztán ebből az egészből gyúrtunk egy kelet-közép-európai fílinget. Egy dolog volt fontos: hogy szabad legyen. A Pop Ivannal eleinte nem voltak számaink, csak felöltöztünk elegánsan, és nyomtuk, ami a csövön kifért. Persze voltak témák, amelyek egyszer csak bejöttek – vagy nem. Aztán a free jazzes és szabadzenei improvizációkból idővel kikristályosodtak számok, amelyekben továbbra is hagytunk teret a rögtönzésnek. Ez így működik a Gentry Sultanban is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.