"Az én vallásom a zene"

Zubin Mehta karmester

Zene

A világ egyik legünnepeltebb karmestere, a párszi indiai származású művész a héten lesz 76 éves, és idén három nagy zenekarral ünnepli az ötven éve tartó együttműködést. Olyan médiasikereket jegyez, mint az első "három tenor" koncert, a Tosca eredeti helyszíneken forgatott élő közvetítése vagy a bécsi újévi koncertek. Vezényelt Jeruzsálemben a hatnapos háború után, a buchenwaldi koncentrációs táborban, a szarajevói könyvtár romjainál vagy épp a pekingi tiltott városban.

Magyar Narancs: Bécsben múlt hónapban tartották a Zubin Mehta Ünnepi Játékokat, de az ünneplésnek még nincs vége. Milyen jelentőséget tulajdonít az évfordulós megemlékezéseknek?

Zubin Mehta: Lényegét tekintve csak az számít, hogy a zenét jól tolmácsoljam, függetlenül attól, hogy a naptár szerint éppen melyik zeneszerzőnek van évfordulója. És ez a saját évfordulóimra is igaz.

MN: Szép kerek szám.

ZM: Nem szeretnék olyan karmester szerepében tetszelegni, aki görcsösen ragaszkodik a dirigáláshoz. Addig csinálom, amíg a szenvedély éltet.

MN: Minek köszönhető, hogy sokévi vándorlás után végül Firenzében állapodott meg?

ZM: Huszonöt év szerelem fűz Firenzéhez és a Maggio Musicaléhoz, de változatlanul kétlaki vagyok. Los Angeles a "pénzügyi otthonom", míg a toscanai főváros a választott hazám. Az ország iránti vonzalmam még a hatvanas évek elején kezdődött, amikor Sienában dirigálást és zeneszerzést tanultam.

MN: Pályafutása kezdetétől békeharcos művész hírében áll, szolidaritáskoncerteket adott a világ háború és természeti katasztrófák sújtotta területein. Honnan ez az elkötelezettség?

ZM: Mindig is megvolt bennem. Életem első koncertjét 1956 novemberében adtam a bécsi zeneakadémia növendékeivel a magyar menekülteknek. A megbékélés karmestere vagyok, hiszek a zene egyesítő erejében. Nem gondolom, hogy a karmesteri pálca hozza el a békét az emberek életébe, de rendületlenül hiszek abban, hogy lehet és kell jeleket hagyni. Ha a mindenható eszközt adott a kezembe, kötelességem élni vele. Oda kell vinni a zenét, ahol szükség van rá.

MN: Szoros kapcsolat fűzi az izraeli filharmonikusokhoz.

ZM: Még a hatnapos háború idején kezdődött. Hans Swarowsky karmester iskolájának a növendékeként, tizennyolc évesen kerültem Bécsbe, ahol hét évet töltöttem. Munka nélküli, kezdő karmester voltam, amikor felkérést kaptam, hogy Ormándy Jenő lemondása miatt vezényeljem az Izraeli Filharmonikus Zenekart. Katonai repülőgépet küldtek értem, hogy az utolsó pillanatban megmentsem a koncertet. Beethoven IX. szimfóniájával debütáltam Tel-Avivban ötven évvel ezelőtt. Missziónak tekintettem, mint ahogy tekintem ma is az arabok és a zsidók közötti megbékélést. Mély szeretet és szolidaritás fűz az izraeli néphez, a közönséghez, a zenekarhoz. Néhány éve létrehoztam Tel-Avivban a Buchmann-Mehta Alapítványt, amelynek szervezésében a zenekar tagjai tanítanak fiatal zenészeket.

MN: Foglalkoztatja az utódlás kérdése, a jövő generációjának képzése?

ZM: Hogyne, főként Európában erősen elköteleztem magam a zeneoktatás iránt.

MN: Milyennek látja az utánpótlást?

ZM: Ígéretesnek.

MN: Nem gondolja, hogy manapság kevesebb nagy karmester-egyéniség van az olyan titánokhoz mérten, mint amilyen Karajan, Bernstein vagy Solti György volt?

ZM: A fiatalok között talán, de ha csak a saját nemzedékemre gondolok, olyan barátaimra, mint Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Pinchas Zukerman, nincs hiány tehetségekből. Igaz, főleg a szólisták, kiváltképpen a fiatal hegedűművészek között van számos figyelemre méltó talentum, például a német Arabella Steinbacher, az osztrák Buchbecker, a holland Janine Jansen. Ugyanez vonatkozik a fiatal operaénekesekre is. Csak Wagner-tenorokból van hiány, Brünhildákból viszont széles a kínálat. Egyébként Marton Éva az egyik legnagyobb Brünhilda.

MN: Mi vezette, amikor néhány éve könyvet írt Életem partitúrája címmel?

ZM: A kiadó hosszasan kapacitált, hogy papírra vessem az életregényemet. Németül írtam, és végül olyan sikere lett, hogy még Kínában is kiadták. Korábban elzárkóztam minden hasonló megkeresés elől, mert azt gondoltam, túl személyes dolog. Kit érdekelhet, hogy ki vagyok, honnan jöttem, milyen a nőideálom, mit gondolok családról, barátokról, zenéről, életről? Aztán rájöttem, hogy mindaz, ami velem történt, nem magánügy, és talán átadhatok valamit a fiatal nemzedékeknek.

MN: Van-e bármi, amit hiányol ebből a gazdag és színes életműből?

ZM: Talán csak egy dolgot sajnálok, hogy manapság kevés lemezfelvétel készül. A barokk zene specialistái, mondhatni, élen járnak ezen a téren. Amúgy pedig nem szokásom azon rágódni, ami nincs. Mindig is úgy éreztem, hogy a sors a tenyerén hordoz.

MN: A hinduizmushoz, a vallásokhoz milyen a viszonya?

ZM: Az én vallásom a zene, mindamellett, hogy eredendően hiszek valami földöntúli erőben - ami jó karmester módján egyberendezi és összhangban tartja ezt a furcsa, sokszólamú világot.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.