"Az én vallásom a zene"

Zubin Mehta karmester

Zene

A világ egyik legünnepeltebb karmestere, a párszi indiai származású művész a héten lesz 76 éves, és idén három nagy zenekarral ünnepli az ötven éve tartó együttműködést. Olyan médiasikereket jegyez, mint az első "három tenor" koncert, a Tosca eredeti helyszíneken forgatott élő közvetítése vagy a bécsi újévi koncertek. Vezényelt Jeruzsálemben a hatnapos háború után, a buchenwaldi koncentrációs táborban, a szarajevói könyvtár romjainál vagy épp a pekingi tiltott városban.

Magyar Narancs: Bécsben múlt hónapban tartották a Zubin Mehta Ünnepi Játékokat, de az ünneplésnek még nincs vége. Milyen jelentőséget tulajdonít az évfordulós megemlékezéseknek?

Zubin Mehta: Lényegét tekintve csak az számít, hogy a zenét jól tolmácsoljam, függetlenül attól, hogy a naptár szerint éppen melyik zeneszerzőnek van évfordulója. És ez a saját évfordulóimra is igaz.

MN: Szép kerek szám.

ZM: Nem szeretnék olyan karmester szerepében tetszelegni, aki görcsösen ragaszkodik a dirigáláshoz. Addig csinálom, amíg a szenvedély éltet.

MN: Minek köszönhető, hogy sokévi vándorlás után végül Firenzében állapodott meg?

ZM: Huszonöt év szerelem fűz Firenzéhez és a Maggio Musicaléhoz, de változatlanul kétlaki vagyok. Los Angeles a "pénzügyi otthonom", míg a toscanai főváros a választott hazám. Az ország iránti vonzalmam még a hatvanas évek elején kezdődött, amikor Sienában dirigálást és zeneszerzést tanultam.

MN: Pályafutása kezdetétől békeharcos művész hírében áll, szolidaritáskoncerteket adott a világ háború és természeti katasztrófák sújtotta területein. Honnan ez az elkötelezettség?

ZM: Mindig is megvolt bennem. Életem első koncertjét 1956 novemberében adtam a bécsi zeneakadémia növendékeivel a magyar menekülteknek. A megbékélés karmestere vagyok, hiszek a zene egyesítő erejében. Nem gondolom, hogy a karmesteri pálca hozza el a békét az emberek életébe, de rendületlenül hiszek abban, hogy lehet és kell jeleket hagyni. Ha a mindenható eszközt adott a kezembe, kötelességem élni vele. Oda kell vinni a zenét, ahol szükség van rá.

MN: Szoros kapcsolat fűzi az izraeli filharmonikusokhoz.

ZM: Még a hatnapos háború idején kezdődött. Hans Swarowsky karmester iskolájának a növendékeként, tizennyolc évesen kerültem Bécsbe, ahol hét évet töltöttem. Munka nélküli, kezdő karmester voltam, amikor felkérést kaptam, hogy Ormándy Jenő lemondása miatt vezényeljem az Izraeli Filharmonikus Zenekart. Katonai repülőgépet küldtek értem, hogy az utolsó pillanatban megmentsem a koncertet. Beethoven IX. szimfóniájával debütáltam Tel-Avivban ötven évvel ezelőtt. Missziónak tekintettem, mint ahogy tekintem ma is az arabok és a zsidók közötti megbékélést. Mély szeretet és szolidaritás fűz az izraeli néphez, a közönséghez, a zenekarhoz. Néhány éve létrehoztam Tel-Avivban a Buchmann-Mehta Alapítványt, amelynek szervezésében a zenekar tagjai tanítanak fiatal zenészeket.

MN: Foglalkoztatja az utódlás kérdése, a jövő generációjának képzése?

ZM: Hogyne, főként Európában erősen elköteleztem magam a zeneoktatás iránt.

MN: Milyennek látja az utánpótlást?

ZM: Ígéretesnek.

MN: Nem gondolja, hogy manapság kevesebb nagy karmester-egyéniség van az olyan titánokhoz mérten, mint amilyen Karajan, Bernstein vagy Solti György volt?

ZM: A fiatalok között talán, de ha csak a saját nemzedékemre gondolok, olyan barátaimra, mint Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Pinchas Zukerman, nincs hiány tehetségekből. Igaz, főleg a szólisták, kiváltképpen a fiatal hegedűművészek között van számos figyelemre méltó talentum, például a német Arabella Steinbacher, az osztrák Buchbecker, a holland Janine Jansen. Ugyanez vonatkozik a fiatal operaénekesekre is. Csak Wagner-tenorokból van hiány, Brünhildákból viszont széles a kínálat. Egyébként Marton Éva az egyik legnagyobb Brünhilda.

MN: Mi vezette, amikor néhány éve könyvet írt Életem partitúrája címmel?

ZM: A kiadó hosszasan kapacitált, hogy papírra vessem az életregényemet. Németül írtam, és végül olyan sikere lett, hogy még Kínában is kiadták. Korábban elzárkóztam minden hasonló megkeresés elől, mert azt gondoltam, túl személyes dolog. Kit érdekelhet, hogy ki vagyok, honnan jöttem, milyen a nőideálom, mit gondolok családról, barátokról, zenéről, életről? Aztán rájöttem, hogy mindaz, ami velem történt, nem magánügy, és talán átadhatok valamit a fiatal nemzedékeknek.

MN: Van-e bármi, amit hiányol ebből a gazdag és színes életműből?

ZM: Talán csak egy dolgot sajnálok, hogy manapság kevés lemezfelvétel készül. A barokk zene specialistái, mondhatni, élen járnak ezen a téren. Amúgy pedig nem szokásom azon rágódni, ami nincs. Mindig is úgy éreztem, hogy a sors a tenyerén hordoz.

MN: A hinduizmushoz, a vallásokhoz milyen a viszonya?

ZM: Az én vallásom a zene, mindamellett, hogy eredendően hiszek valami földöntúli erőben - ami jó karmester módján egyberendezi és összhangban tartja ezt a furcsa, sokszólamú világot.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.