"Nem a közönség kedvéért"

James Blood Ulmer a Mediawave-en

  • - kovácsy -
  • 2012. június 3.

Zene

A komáromi Monostori Erődben rendezték az idei Mediawave-et, nem az egész területén persze, ahová egy gigafesztivál is elférne, hanem a Duna felőli, magas falakkal körbevett udvarán és az onnan nyíló helyiségekben. A kezdeti, enyhén klausztrofób érzést hamar legyűrte a barátságos, mondhatni meghitt együttléthangulat, kint, a part mentén árusok és sátorozók, bent filmvetítések, beszélgetések, kiállítások, workshopok, esténként pedig koncertek.

Az idén hetvenéves James Blood Ulmer, aki 2001-ben, aztán négy évvel később is fellépett a Mediawave-en, a világ egyik legjobb, ha nem a legjobb bluesgitárosa. Idén (történetesen a dzsessz világnapjának előestéjén) szólóban játszott, szokása szerint maximálisan kierősített hangszerrel, ami lehetővé tette, hogy ujjmozgása apró hangsúlyaival olyan effekteket gyötörjön ki egyénien hangolt gitárjából, mintha torzítókat használna (nem használt). Énekstílusát az évek során a kitartott hangok egyfajta rezegtetett, szinte mekegő képzésével tette megragadóbbá. Koncertje előtt egy közönségtalálkozón válaszolt a kérdésekre. A Narancs legelőször is arra volt kíváncsi, mikor és miért kapta a vadul, ha nem agresszívan hangzó "Blood" ragadványnevet. A fehér öltönyben, világos alligátorbőr csizmában, horgolt sapkában és napszemüvegben - vagyis a fellépőruhájában - üldögélő művész többlépcsős választ adott. "Az egyik történet az, hogy mivel az apámat is Jamesnek hívták, valahányszor megkérdezték tőlem, ki vagyok, mindig azt mondtam, hogy James véréből vagyok. A másik, hogy fiatal koromban young bloodnak szólítottak a zenésztársaim, ahogy a kezdőket szokás. Aztán ez rajtam maradt. De amúgy is jó névnek tartom, hiszen a vér egyenlő az élettel."

A továbbiakban szinte mindvégig a "harmolodikus" zene fogalmáról volt szó. A kifejezés a free dzsessz egyik nagy élharcosától, a (főleg) szaxofonos Ornette Colemantől származik, de nem lepne meg, ha a pontos értelmét ő sem tudná meghatározni. Annyi világos - és a zenét mintegy az objektív valóság részeként értelmező válaszokból is valami effélét lehetett leszűrni -, hogy a "harmónia" és "melódia" kifejezések összevonásából keletkezett, elsősorban talán annak a jelzésére, hogy a szabad műfajban nem előre rögzített harmóniákhoz, akkordmenetekhez kötődve bontakoznak ki a dallamok, ahogy a hagyományos dzsesszben, hanem önállóan, a zenészek együttes játéka, párhuzamos szólói során épülnek fel. A harmolodikus zene további ismérveire vonatkozó faggatózást Ulmer végül szelíd hangon, szinte maga elé motyogva, de rövidre zárta. "A harmolodikus zene maga az ember - másrészt pedig van a harmolodikus elmélet. Én harmolodikus embernek érzem magam, mert ezzel fejezem ki a zenémet. Külön vizsgálható az elmélet is - de ez nem szükséges. Ami a legegyszerűbben elmondható, az az, hogy harmolodikus gitárzenész vagyok, ugyanakkor ilyen típusú ember is. A kettő összefügg." Ily módon a harmolodikus elmélet lényegeként végül is a szubjektív átélést vagyunk kénytelenek elfogadni. Mindazonáltal "a harmolodikus az első szabad zene. Amikor ezt játsszuk, olyan szabadsághoz jutunk, amire másfajta zenével nem tehetnénk szert. Ezért kéne átváltani erre a stílusra minél többeknek." Továbbá azért, mert "jelenleg nagyobb a harmolodikus zene közönsége, mint amennyi zenész ebben a stílusban játszik. Sok katonáját vesztettük el a harmolodiának". Amennyiben valóban fennáll ez az aránytalanság, vajon mi lehet az oka? "Az, hogy van blues-, dzsessz-, rock and roll-, gospelpanteon, viszont harmolodikus nincsen. Nincs külön díjkiosztó meg ilyesmi. Szóval kevesen vagyunk. Ornette Coleman egyértelműen harmolodikusnak nevezhette magát, és én is közel érzem magam ehhez. Az a cél, hogy önálló zenei műfajként fogadják el, ne egyszerű kompozíciós struktúrának."

A 2001-es Mediawave-koncertnek James Blood Ulmer csak az egyik főszereplője volt, a másik egy arcpirítóan érzéki énekes-, de főleg táncosnő, Kema Jamal, aki vad odaadással követte le és teljesítette ki JBU nyers, éles gitárjátékát és zsírosan erőteljes énekét. Netán itt is tetten érhette volna a harmolódiát, ha koncentrációs képességéből Jamal mozgása és a blues kemény, funkys lüktetése mellett a dallamvezetésre is jobban odafigyelt volna? - okvetetlenkedett a Narancs riportere. "Nem, az nem harmolodikus zene volt, hanem az énekesnő köré szervezett projekt."

Ezek után már csak egy kérdésre maradt idő, amely ennek az irányzatnak az elfogadottságára vonatkozott. "Európában nyitottabbak rá, úgyhogy itt ezt könnyebb játszani. Amerikában a közönséget jobban érdekli a zene jellege, típusa, mint az, aki játssza. Jelzik például, ha nem azt hallják, amit szeretnének. Márpedig a harmolodikus zenét bizonyos értelemben nem a közönség kedvéért játsszuk, hanem megpróbáljuk átadni a közönségnek azt, ami bennünk van, hogy átérezzék a hangulatát. Ilyen értelemben a közönség nem tudhatja előre, mi fog történni. Ez valami olyasmi, mint amikor az ember elmegy a templomba, és nem ő mondja meg, hogy mi történjen, mit akar hallani, hanem részt vesz benne, és érzi, ami ott történik. Tehát nem magára figyel, hanem kifelé."

Mediawave, 2012. április 29.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.