Mint Rossini a moziban

A Metropolitan Opera HD-közvetítései

Zene

A New York-i Met lassanként minden rekordot megdönt világszerte sugárzott operaközvetítéseivel. S hozzá megdönt egy rakás közhelyet is, hisz bizonyítottan képes új tömegeket csábítani az opera műfajához, a trendiség dicsfényével vonja be az operafogyasztás tevékenységét, és nem utolsósorban: a legnagyobb válság közepette is kifizetődő üzletnek mutatja a magaskultúrát.

A jelenkor operatörténetének első számú és hozzá globális méretű sikertörténete 2006-ban kezdődött, amikor is New York (és sokak számára: a világ) vezető operaháza vadonatúj főigazgatót kapott. A keménykezű és operaházi pályafutását éppenséggel ácsként megkezdő Joseph Volpe helyébe ekkor az a Peter Gelb lépett, aki megelőzően a Sony Classical csúcsvezetője volt, s aki ott a crossover elkötelezett élharcosaként vált híressé és részben bizony hírhedtté is. Gelb és stábja a mára immár hat teljes évadon túl járó mozis világközvetítések ötletét is

a popipar eszköztárából

csente el, hiszen a terv megvallott előképe David Bowie 2003-as albumának (Reality) promóciós koncertje volt, amelyet egy londoni stúdióból 26 ország 88 mozijában sugároztak élőben.

"Mily bűvös látomány e kép" - énekli Tamino A varázsfuvolában, s az épp e Mozart-opera közvetítésével útjára indult vállalkozás nézői hamar maguk is ily elragadtatott hangulatba kerültek. Már a legelső, 2006/7-es évad hat előadása több mint 300 ezer nézőt vonzott Észak-Amerika, Nagy Britannia és Japán filmszínházaiba, s a 2008/9-es évadtól immár Magyarországon is elérhető vetítések folyamatos expanzió közepette gyarapítják a nézőszámot és a közvetítésekhez csatlakozó országok listáját egyaránt. Az áprilisi Traviata-közvetítéssel lezárult 6. évad előadásai így már mindösszesen 54 ország 1600 mozijában és egyéb vetítőhelyén - nálunk az Urániában és a Müpában - váltak megtekinthetővé, olyan kontinensnyi országok csatlakozásával, mint Oroszország és Kína. A Gelb által megálmodott "globális operaközösség" ideája ilyesformán egyre határozottabb körvonalakat nyer, s az eszme szépségét az sem csorbítja, hogy mindez roppant pragmatikus tervezés eredményének tetszik.

"Live in HD" - hangzik az évadok állandó szlogenje, s ez mindjárt felkínálja számunkra a sikerrecept két fontos összetevőjét: az azonos idejű élmény izgalmát és a közvetítések technikai minőségének felsőfokát. A New Yorkban rendszerint délután egykor kezdődő előadások körül a televíziós közvetítések összes kurrens finomságát beveti a stáb, amelynek a legutóbbi évadig kulcsfigurája volt az adásrendező Gary Halvorson, aki korábban olyan sitcomok diadalában volt részes, mint a Jóbarátok, a Szeretünk, Raymond vagy épp a Sabrina, a tiniboszorkány. A közönségigények felmérésében és kiszolgálásában ily jártas csapat az előadások mellett betekintést kínál a kulisszák mögé: az átdíszletezés Met-béli csodamechanikájától az énekesek és rendezők felvonásközi meginterjúvolásáig. Ráadásul mindeközben nemzetközi operasztárok egész sorát léptették már fel a vendéglátói-műsorvezetői szerepben, s így sokszorosan megtapasztalhatóvá vált, hogy például Renée Fleming vagy Deborah Voigt egy amerikai televíziós host minden adottságával, bájával és oldottságával rendelkezik. (Mi több, a Deborah Voigt vokális hanyatlását épp a közvetítéssorozat Wagner-produkcióiból kihalló operabarátok szívük szerint már inkább e tevékenységi kör felé terelgetnék a kicsattanóan életteli művésznőt.)

A sikerhez persze a Metropolitan Opera súlya is jelentékenyen hozzájárult, mert ha az ambiciózus tervekkel érkező Gelb "szendergő óriásnak" ítélte is az ezredforduló Metjét, azért e jelzős szerkezetből az óriás legalább annyira fontos, mint a szendergő állapot vélelme. Hiszen a kultúra területén is a kellő pénzügyi és intézményes háttérrel rendelkező nagyok képesek elsősorban arra, hogy új és költséges utakra lépve és a hasznos szinergiákat összefogva a válság közepette is növeljék jelenlétüket és piaci részesedésüket. A szponzorok hatékony felkutatásában már régóta élenjáró Met ezúttal is meglelte a maga támogatóit (az Aramark-elnök, Joseph Neubauer kulturális adományokban bőkezű családi alapítványát, illetve az elnökét jelenleg is New York városának polgármesterül kikölcsönző Bloomberg médiacéget), s legyűrve a 2001 óta makacsul kitartó visszaesést, tavaly már stabilizálta

korábban megingott költségvetését

Méghozzá úgy, hogy a vetítésekkel nemhogy nem csökkent az operaház valóságos jegyvásárlóinak száma, de a Met éppenséggel növelte amúgy is igen magas jegyeladási mutatóját, s mindeközben a támogatói és egyéb mellékbevételek volumene is érzékelhetően megnőtt. "A nagyopera lényegében 19. századi művészeti forma 19. századi emberi ráfordítással, de 21. századi költségekkel" - formulázta meg néhány éve az operaházak megoldhatatlannak tűnő dilemmáját a londoni Covent Garden akkori igazgatója, Elaine Padmore, s a Met most egy komplex elem, a 21. századi technikai és marketingmegoldások bejátszásával mintha nemcsak menekülő-, de szinte már királyi utat kínálna a valójában sokkalta inkább kulturális, mint pénzügyi válsághelyzetből.

Mégis, a vállalkozás legfőbb vonzerejének - túl minden trendi megoldáson és korszerű technikán - nyilvánvalóan a Met produkcióinak művészi nívója bizonyul. A kézenfekvő megállapítás azért nem egészen fölösleges, hiszen világszerte számos vájt fülű operaértő óvott - főleg kezdetben - a "Három Tenor-jelenség" új szintre emelkedésétől, a sztárokra koncentráló produkciók vélelmezett népszerűséghajhász jellegétől, valamint a Met-közvetítések esetleges uniformizáló hatásától és művészi merészségben lefelé licitáló tendenciájától.

Az évadok sora ehhez képest nyitott szellemű, vállalkozó kedvű operai műhelyt mutat - néhány markáns ismertetőjeggyel. Ami a nyitottságot és a vállalkozó szellemet illeti: a Met ugyan változatlanul a népszerű, romantikus nagyoperák otthona, ám következetesen és növekvő mértékben szerepeltet repertoárján (így HD-kínálatán is) barokk és kortárs amerikai műveket. A 2011/12-es évadban Philip Glass Gandhi-operája, a Satyagraha, Händel Rodelindája és egy barokk áriákból összeválogatott operarevü, Az elvarázsolt sziget című pastiche képviselte e korszakokat: inkább több, mint kevesebb sikerrel, még ha az 1980-as Glass-opera a nézők, míg a szertelen barokk parádé a kritikusok körében nem is talált teljes tetszésre - Budapesten. A nyitottságra utal a 19. századi repertoár látványos bővítése is, mely vonatkozásban New York ugyan kétségkívül az európai operaházak nyomdokán halad, azonban a produkciókba befektetett anyagi és művészi tőke így is felemlítendővé teszi az olyan operák világgá sugárzását, mint amilyen a lezárult idei évadban Donizetti Boleyn Annája vagy épp tavaly az Ory grófja volt Rossinitől.

Mindkét utóbb említett produkció arra is jó példa, hogy a Met nem egyszerűen "megengedheti magának" az operavilág legnagyobb sztárjainak foglalkoztatását, hanem éppenséggel nélkülözhetetlennek tekinti e szopránok és tenorok (ezúttal Anna Netrebko, illetve Juan Diego Flórez) drága, de mégis kifizetődő alkalmazását. A büszkén megvallott sztárkultusz ugyanis a Met életének markáns és nem csupán "vetített" ismertetőjegye, s erről olyan, egyetlen nagy operai személyiségre kihegyezett, egyetlen énekes színész kedvéért előadott operák programba illesztése is tanúskodhat, mint amilyen tavaly Strauss Capricciója vagy az idei évadban a Rodelinda volt - egyként Renée Flemingnek és rajongóinak kedvezve. Ez persze rejt magában némi kockázatot, hiszen a sztár pillanatnyi indiszpozíciója (vagy épp tartós hanyatlása) okafogyottnak mutathatja az ilyen produkciót, ám a személyiség kiáradása rendesen még ilyenkor is helytáll az előadásért.

A Met működését reprezentáló előadások másik félreismerhetetlen jellegzetessége, hogy a látványvilág - a jelmezektől a díszleteken át lehetőség szerint egészen az énekes színészek külleméig - többnyire egyfajta gazdag és érzéki realizmust kínál. New Yorkban rendszerint még a határokat feszegető rendezések is "szépek" vagy legalábbis gusztusosak, s itt bizony nem ritka még a megtapsolt díszlet vagy épp a zajos tetszéssel fogadott díszletváltozás sem, tűnjön ez a reakció bármily vidékiesnek a világ olyan metropolisaiból szemlélve, mint amilyen Budapest. A giccshatás merész megkísértésétől és a technikai bravúrok kijátszásától sem ódzkodnak a Metbe felkért rendezők, amint erről Robert Lepage Ring-produkciójának megoldásai is érzékletesen informálhatnak - megosztott kritikai fogadtatással és egyértelmű közönségsikerrel. S habár pocakos, harákoló és csupán a szólamukra koncentráló tenorok a világnak azon a táján is akadnak, azért figyelemre méltóbb az a fejlemény, hogy a Met-közvetítések érzékelhetően egyszerre fejlesztik az előadásokban fellépő operisták játékkészségét meg a globális operaközönség igényét a színházi értelemben is értékelhető énekes színészi teljesítmények iránt.

Bukni persze a Metben és a közvetítésbe bekapcsolt vetítőtermekben is lehet: zajosan és csendben egyaránt. Luc Bondy Tosca-rendezése például zajosan bukott meg 2009-ben a helyszínen, míg szolidabb sikertelenségre az idei évadból is hozhatunk példát, mondjuk a Don Giovanni rendezésben és a főszereplői teljesítmények terén egyaránt halvány produkcióját felemlítve. A lelkesedést mindazonáltal ezek az ismerősebb-életszerűbb élmények sem apasztják, s így a közeli hetekben meghirdetett 2012/13-as évad 12 előadásának általános sikere már jó előre borítékoltnak tekinthető. A világ legjobb opera-előadásai és legnagyobb operaénekesei változatlanul karnyújtásnyira lesznek a magyar közönségtől (is). Mondd már, hogy csak kétdimenziós formában!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.