mi a kotta?

Az Ön tulajdona

  • mi a kotta
  • 2017. november 26.

Zene

„Meyerbeer az én számomra különleges eset: nem arról van szó, hogy gyűlölöm őt, hanem hogy végtelenül visszataszítónak tartom. Ez a mindig szívélyes és szolgálatkész ember életem legsötétebb – majdnem azt mondhatnám, legelátkozottabb – szakaszát juttatja eszembe, amikor még azt is eljátszotta, hogy védelmébe vesz; az összeköttetések és hátsó lépcsők korát éltük, olyan pártfogók járatták a bolondját velünk, akiket belül mélységesen megvetettünk.” Richard Wagner írt ekképp Lisztnek küldött egyik zavarba ejtően őszinte levelében, a 19. század tán legsikeresebb operagyárosáról, Giacomo Meyerbeerről. A francia nagyopera mestere előtt hajdan maga a fiatal Wagner is térdre borult; „az Ön tulajdona”, „az Ön szolgája”: így hivatkozott szerény önmagára a Meyerbeerhez küldött, támogatást kolduló leveleiben. Aztán fordult a kocka, s Wagner éppen Meyerbeert tette meg – hol nevesítve, hol csak körülírva – az elvtelen és fantáziátlan zsidó komponista példájának, aki unatkozó, gyökértelen közönségének egészen triviális szórakozást kínál operáival. Wagner antiszemita rosszindulatát nem érdemes mérlegre tennünk, ám Meyerbeer operaszerzői rangját és zenéjének értékeit ki-ki maga veheti majd fontolóra az Opera következő bemutatóján, hiszen az Erkelben szombat este a főmű gyanánt veendő Meyerbeer-alkotás, A hugenották tér vissza hosszú-hosszú szünet után a hazai repertoárra (október 28., hat óra). A Szent Bertalan-éji vérengzést tárgyazó opera rendezője Szikora János, karmestere Oliver von Dohnányi lesz, Valois Margit királyné szerepét pedig Kolonits Klára énekli majd.

Szégyen, de igaz: Wagner másik zsidó zenei mumusa Felix Mendelssohn volt, aki ezekben a napokban nem zeneszerzőként, hanem mint egy eszményi zenekar atyamestere idéződhet majd elénk. Budapestre érkezik ugyanis a lipcsei Gewandhaus Zenekara, s ennek az együttesnek 1835-től korai haláláig Mendelssohn volt a Kapellmeistere (Nemzeti Hangversenyterem, november 3., fél nyolc). A koncert karmestere a dirigensek Nesztora, az immár a 91. életévében járó Herbert Blomstedt lesz (képünkön), aki rokonszenves idealizmusával mindmáig azt hirdeti, hogy a zene hatalmas erkölcsi erővé válhat világunkban. A lipcseiek, mondhatni, e program szellemében, Schubert „Nagy” C-dúr szimfóniáját játsszák majd, valamint Brahms Hegedűversenyét, melynek szólistája sokunk kedves hegedűse, Leonidasz Kavakosz lesz.

A Budapesti Fesztiválzenekar egy másik, közönségkedvenc hangszeres szólistát léptet majd fel esedékes zeneakadémiai hangversenyein: a zongorista Piotr Anderszewskit (október 28., háromnegyed nyolc, illetve október 29., fél négy). A részben magyar származású lengyel művész Haydn egyik billentyűs versenyművének szólóját veri majd ki a zongoráján: méghozzá a magyaros rondo tételéről nevezetes No. 11-es D-dúr koncertet. Egy csoda az a tétel, ahogyan garantáltan az lesz a műsoron felhangzó másik Haydn-mű is, hiszen Takács-Nagy Gáborék a 96-os sorszámú szimfóniával zárják majd a meghirdetett programot, s e mű hagyományos ragadványneve a „Csoda”.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.