mi a kotta?

Az Ön tulajdona

  • mi a kotta
  • 2017. november 26.

Zene

„Meyerbeer az én számomra különleges eset: nem arról van szó, hogy gyűlölöm őt, hanem hogy végtelenül visszataszítónak tartom. Ez a mindig szívélyes és szolgálatkész ember életem legsötétebb – majdnem azt mondhatnám, legelátkozottabb – szakaszát juttatja eszembe, amikor még azt is eljátszotta, hogy védelmébe vesz; az összeköttetések és hátsó lépcsők korát éltük, olyan pártfogók járatták a bolondját velünk, akiket belül mélységesen megvetettünk.” Richard Wagner írt ekképp Lisztnek küldött egyik zavarba ejtően őszinte levelében, a 19. század tán legsikeresebb operagyárosáról, Giacomo Meyerbeerről. A francia nagyopera mestere előtt hajdan maga a fiatal Wagner is térdre borult; „az Ön tulajdona”, „az Ön szolgája”: így hivatkozott szerény önmagára a Meyerbeerhez küldött, támogatást kolduló leveleiben. Aztán fordult a kocka, s Wagner éppen Meyerbeert tette meg – hol nevesítve, hol csak körülírva – az elvtelen és fantáziátlan zsidó komponista példájának, aki unatkozó, gyökértelen közönségének egészen triviális szórakozást kínál operáival. Wagner antiszemita rosszindulatát nem érdemes mérlegre tennünk, ám Meyerbeer operaszerzői rangját és zenéjének értékeit ki-ki maga veheti majd fontolóra az Opera következő bemutatóján, hiszen az Erkelben szombat este a főmű gyanánt veendő Meyerbeer-alkotás, A hugenották tér vissza hosszú-hosszú szünet után a hazai repertoárra (október 28., hat óra). A Szent Bertalan-éji vérengzést tárgyazó opera rendezője Szikora János, karmestere Oliver von Dohnányi lesz, Valois Margit királyné szerepét pedig Kolonits Klára énekli majd.

Szégyen, de igaz: Wagner másik zsidó zenei mumusa Felix Mendelssohn volt, aki ezekben a napokban nem zeneszerzőként, hanem mint egy eszményi zenekar atyamestere idéződhet majd elénk. Budapestre érkezik ugyanis a lipcsei Gewandhaus Zenekara, s ennek az együttesnek 1835-től korai haláláig Mendelssohn volt a Kapellmeistere (Nemzeti Hangversenyterem, november 3., fél nyolc). A koncert karmestere a dirigensek Nesztora, az immár a 91. életévében járó Herbert Blomstedt lesz (képünkön), aki rokonszenves idealizmusával mindmáig azt hirdeti, hogy a zene hatalmas erkölcsi erővé válhat világunkban. A lipcseiek, mondhatni, e program szellemében, Schubert „Nagy” C-dúr szimfóniáját játsszák majd, valamint Brahms Hegedűversenyét, melynek szólistája sokunk kedves hegedűse, Leonidasz Kavakosz lesz.

A Budapesti Fesztiválzenekar egy másik, közönségkedvenc hangszeres szólistát léptet majd fel esedékes zeneakadémiai hangversenyein: a zongorista Piotr Anderszewskit (október 28., háromnegyed nyolc, illetve október 29., fél négy). A részben magyar származású lengyel művész Haydn egyik billentyűs versenyművének szólóját veri majd ki a zongoráján: méghozzá a magyaros rondo tételéről nevezetes No. 11-es D-dúr koncertet. Egy csoda az a tétel, ahogyan garantáltan az lesz a műsoron felhangzó másik Haydn-mű is, hiszen Takács-Nagy Gáborék a 96-os sorszámú szimfóniával zárják majd a meghirdetett programot, s e mű hagyományos ragadványneve a „Csoda”.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.