mi a kotta?

Az Ön tulajdona

  • mi a kotta
  • 2017. november 26.

Zene

„Meyerbeer az én számomra különleges eset: nem arról van szó, hogy gyűlölöm őt, hanem hogy végtelenül visszataszítónak tartom. Ez a mindig szívélyes és szolgálatkész ember életem legsötétebb – majdnem azt mondhatnám, legelátkozottabb – szakaszát juttatja eszembe, amikor még azt is eljátszotta, hogy védelmébe vesz; az összeköttetések és hátsó lépcsők korát éltük, olyan pártfogók járatták a bolondját velünk, akiket belül mélységesen megvetettünk.” Richard Wagner írt ekképp Lisztnek küldött egyik zavarba ejtően őszinte levelében, a 19. század tán legsikeresebb operagyárosáról, Giacomo Meyerbeerről. A francia nagyopera mestere előtt hajdan maga a fiatal Wagner is térdre borult; „az Ön tulajdona”, „az Ön szolgája”: így hivatkozott szerény önmagára a Meyerbeerhez küldött, támogatást kolduló leveleiben. Aztán fordult a kocka, s Wagner éppen Meyerbeert tette meg – hol nevesítve, hol csak körülírva – az elvtelen és fantáziátlan zsidó komponista példájának, aki unatkozó, gyökértelen közönségének egészen triviális szórakozást kínál operáival. Wagner antiszemita rosszindulatát nem érdemes mérlegre tennünk, ám Meyerbeer operaszerzői rangját és zenéjének értékeit ki-ki maga veheti majd fontolóra az Opera következő bemutatóján, hiszen az Erkelben szombat este a főmű gyanánt veendő Meyerbeer-alkotás, A hugenották tér vissza hosszú-hosszú szünet után a hazai repertoárra (október 28., hat óra). A Szent Bertalan-éji vérengzést tárgyazó opera rendezője Szikora János, karmestere Oliver von Dohnányi lesz, Valois Margit királyné szerepét pedig Kolonits Klára énekli majd.

Szégyen, de igaz: Wagner másik zsidó zenei mumusa Felix Mendelssohn volt, aki ezekben a napokban nem zeneszerzőként, hanem mint egy eszményi zenekar atyamestere idéződhet majd elénk. Budapestre érkezik ugyanis a lipcsei Gewandhaus Zenekara, s ennek az együttesnek 1835-től korai haláláig Mendelssohn volt a Kapellmeistere (Nemzeti Hangversenyterem, november 3., fél nyolc). A koncert karmestere a dirigensek Nesztora, az immár a 91. életévében járó Herbert Blomstedt lesz (képünkön), aki rokonszenves idealizmusával mindmáig azt hirdeti, hogy a zene hatalmas erkölcsi erővé válhat világunkban. A lipcseiek, mondhatni, e program szellemében, Schubert „Nagy” C-dúr szimfóniáját játsszák majd, valamint Brahms Hegedűversenyét, melynek szólistája sokunk kedves hegedűse, Leonidasz Kavakosz lesz.

A Budapesti Fesztiválzenekar egy másik, közönségkedvenc hangszeres szólistát léptet majd fel esedékes zeneakadémiai hangversenyein: a zongorista Piotr Anderszewskit (október 28., háromnegyed nyolc, illetve október 29., fél négy). A részben magyar származású lengyel művész Haydn egyik billentyűs versenyművének szólóját veri majd ki a zongoráján: méghozzá a magyaros rondo tételéről nevezetes No. 11-es D-dúr koncertet. Egy csoda az a tétel, ahogyan garantáltan az lesz a műsoron felhangzó másik Haydn-mű is, hiszen Takács-Nagy Gáborék a 96-os sorszámú szimfóniával zárják majd a meghirdetett programot, s e mű hagyományos ragadványneve a „Csoda”.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?