mi a kotta?

Az Ön tulajdona

  • mi a kotta
  • 2017. november 26.

Zene

„Meyerbeer az én számomra különleges eset: nem arról van szó, hogy gyűlölöm őt, hanem hogy végtelenül visszataszítónak tartom. Ez a mindig szívélyes és szolgálatkész ember életem legsötétebb – majdnem azt mondhatnám, legelátkozottabb – szakaszát juttatja eszembe, amikor még azt is eljátszotta, hogy védelmébe vesz; az összeköttetések és hátsó lépcsők korát éltük, olyan pártfogók járatták a bolondját velünk, akiket belül mélységesen megvetettünk.” Richard Wagner írt ekképp Lisztnek küldött egyik zavarba ejtően őszinte levelében, a 19. század tán legsikeresebb operagyárosáról, Giacomo Meyerbeerről. A francia nagyopera mestere előtt hajdan maga a fiatal Wagner is térdre borult; „az Ön tulajdona”, „az Ön szolgája”: így hivatkozott szerény önmagára a Meyerbeerhez küldött, támogatást kolduló leveleiben. Aztán fordult a kocka, s Wagner éppen Meyerbeert tette meg – hol nevesítve, hol csak körülírva – az elvtelen és fantáziátlan zsidó komponista példájának, aki unatkozó, gyökértelen közönségének egészen triviális szórakozást kínál operáival. Wagner antiszemita rosszindulatát nem érdemes mérlegre tennünk, ám Meyerbeer operaszerzői rangját és zenéjének értékeit ki-ki maga veheti majd fontolóra az Opera következő bemutatóján, hiszen az Erkelben szombat este a főmű gyanánt veendő Meyerbeer-alkotás, A hugenották tér vissza hosszú-hosszú szünet után a hazai repertoárra (október 28., hat óra). A Szent Bertalan-éji vérengzést tárgyazó opera rendezője Szikora János, karmestere Oliver von Dohnányi lesz, Valois Margit királyné szerepét pedig Kolonits Klára énekli majd.

Szégyen, de igaz: Wagner másik zsidó zenei mumusa Felix Mendelssohn volt, aki ezekben a napokban nem zeneszerzőként, hanem mint egy eszményi zenekar atyamestere idéződhet majd elénk. Budapestre érkezik ugyanis a lipcsei Gewandhaus Zenekara, s ennek az együttesnek 1835-től korai haláláig Mendelssohn volt a Kapellmeistere (Nemzeti Hangversenyterem, november 3., fél nyolc). A koncert karmestere a dirigensek Nesztora, az immár a 91. életévében járó Herbert Blomstedt lesz (képünkön), aki rokonszenves idealizmusával mindmáig azt hirdeti, hogy a zene hatalmas erkölcsi erővé válhat világunkban. A lipcseiek, mondhatni, e program szellemében, Schubert „Nagy” C-dúr szimfóniáját játsszák majd, valamint Brahms Hegedűversenyét, melynek szólistája sokunk kedves hegedűse, Leonidasz Kavakosz lesz.

A Budapesti Fesztiválzenekar egy másik, közönségkedvenc hangszeres szólistát léptet majd fel esedékes zeneakadémiai hangversenyein: a zongorista Piotr Anderszewskit (október 28., háromnegyed nyolc, illetve október 29., fél négy). A részben magyar származású lengyel művész Haydn egyik billentyűs versenyművének szólóját veri majd ki a zongoráján: méghozzá a magyaros rondo tételéről nevezetes No. 11-es D-dúr koncertet. Egy csoda az a tétel, ahogyan garantáltan az lesz a műsoron felhangzó másik Haydn-mű is, hiszen Takács-Nagy Gáborék a 96-os sorszámú szimfóniával zárják majd a meghirdetett programot, s e mű hagyományos ragadványneve a „Csoda”.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.