mi a kotta?

Az öreg süket

  • mi a kotta
  • 2012. augusztus 19.

Zene

"Hogy ez a hatalmas szóhalmaz még nem temette maga alá a szimfónia zenéjét..." - álmélkodott már bő száz esztendővel ezelőtt Claude Debussy Beethoven IX. szimfóniájáról írván, s a szavak áradata azóta csak tovább duzzadt. Erről a titáni alkotásról valóban mindenki el akarja mondani a magáét, például Joseph Ratzinger, azaz XVI. Benedek pápa is (képünkön éppen tortán zongorázik), aki egy esszéjében imigyen elemzi e művet: "A IX. szimfónia újból és újból csodálatot kelt bennem: az önkéntes száműzetés és a visszavonulás évei után - amikor Beethovennek szembesülnie kellett a külső és belső nehézségekkel, melyek a művészi teremtőképességének elfojtásával fenyegették őt - az immár teljesen süket zeneszerző 1824-ben meglepte a nagyközönséget. Egy olyan zeneművel, mely szakít a szimfónia hagyományos formájával, és a zenekar, kórus és szólisták közreműködésében felemelkedik az optimizmus és öröm rendkívüli fináléjához. [...] Mi történt? A figyelmes hallgatók számára maga a muzsika éreztet meg valamit abból, ami az alapja az öröm e váratlan kitörésének. Az öröm felforgató érzése ebben a zenében nem valami könnyelmű vagy felszínes, hanem fáradsággal megszerzett érzés, mely felülkerekedik annak benső ürességén, akit a süketség elszigeteltségbe taszított: az első tétel kezdetének a kvintje és egy komor légkör ismételt betörése jelzik ezt..."

Magunk ehhez már nem is tennénk hozzá semmit, mindössze a téma aktualitását hangsúlyoznánk, elvégre a hét legfontosabb Pest környéki koncertjén Kocsis Zoltán, a Nemzeti Filharmonikusok, a Nemzeti Énekkar, valamint Sümegi Eszter és három énekes kollégája épp a IX. szimfónia megszólaltatására szövetkeznek össze (martonvásári Beethoven-park, július 21., hét óra; esőnap: július 22.).

A másfél száz éve született Debussy, aki az általa életre hívott Monsieur Croche (azaz Tüske úr) képzeletbeli figuráját ugyancsak kiadósan beszéltette "az öreg süket" remekéről, ezen a héten szintén érdemi szerephez jut majd. Méghozzá a Liszt Ferenc Kamarazenekar hétfői koncertjén, ahol is Mendelssohn és Weber egy-egy alkotása nyomában a francia muzsikus 1893-as g-moll vonósnégyese fogja lezárni a kiadott programot - vonószenekari átiratban (Kiscelli Múzeum, július 23., nyolc óra).

Egyebekben választhatjuk ezekre a napokra az ifjú Palojtay János nagy ívű és fedett pályás zongorakoncertjét, amelynek műsorválasztása Haydntól Kurtágig és Albéniztől Szkrjabinig barangoltatja majd a hallgatót (Fuga, július 22., hat óra). Vagy éppen hűsölhetünk a moziban, újranézve a MET 2009. december 19-i Hoffmann meséi-előadását: Anna Netrebkóval, a címszerepben Joseph Callejával, a karmesteri pultnál pedig a sajnos azóta is tartósan betegeskedő James Levine-nal (Uránia, július 25., hat óra). S ha már a múlt héten előre beharangoztuk a Don Pasquale veszprémi szabadtéri előadását (július 21., kilenc óra), hát ejtsünk előzetesen szót a Szegeden ígérkező Parasztbecsület-Bajazzók produkcióról is (Dóm tér, július 27. és 28., kilenc óra), amely "vágyoperák" megjelölés alatt kínálja portékáit Kerényi Miklós Gábor rendezésében, Turridu szerepében Dolhai Attilát felléptetve. Vederemo!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.