mi a kotta?

Az öreg süket

  • mi a kotta
  • 2012. augusztus 19.

Zene

"Hogy ez a hatalmas szóhalmaz még nem temette maga alá a szimfónia zenéjét..." - álmélkodott már bő száz esztendővel ezelőtt Claude Debussy Beethoven IX. szimfóniájáról írván, s a szavak áradata azóta csak tovább duzzadt. Erről a titáni alkotásról valóban mindenki el akarja mondani a magáét, például Joseph Ratzinger, azaz XVI. Benedek pápa is (képünkön éppen tortán zongorázik), aki egy esszéjében imigyen elemzi e művet: "A IX. szimfónia újból és újból csodálatot kelt bennem: az önkéntes száműzetés és a visszavonulás évei után - amikor Beethovennek szembesülnie kellett a külső és belső nehézségekkel, melyek a művészi teremtőképességének elfojtásával fenyegették őt - az immár teljesen süket zeneszerző 1824-ben meglepte a nagyközönséget. Egy olyan zeneművel, mely szakít a szimfónia hagyományos formájával, és a zenekar, kórus és szólisták közreműködésében felemelkedik az optimizmus és öröm rendkívüli fináléjához. [...] Mi történt? A figyelmes hallgatók számára maga a muzsika éreztet meg valamit abból, ami az alapja az öröm e váratlan kitörésének. Az öröm felforgató érzése ebben a zenében nem valami könnyelmű vagy felszínes, hanem fáradsággal megszerzett érzés, mely felülkerekedik annak benső ürességén, akit a süketség elszigeteltségbe taszított: az első tétel kezdetének a kvintje és egy komor légkör ismételt betörése jelzik ezt..."

Magunk ehhez már nem is tennénk hozzá semmit, mindössze a téma aktualitását hangsúlyoznánk, elvégre a hét legfontosabb Pest környéki koncertjén Kocsis Zoltán, a Nemzeti Filharmonikusok, a Nemzeti Énekkar, valamint Sümegi Eszter és három énekes kollégája épp a IX. szimfónia megszólaltatására szövetkeznek össze (martonvásári Beethoven-park, július 21., hét óra; esőnap: július 22.).

A másfél száz éve született Debussy, aki az általa életre hívott Monsieur Croche (azaz Tüske úr) képzeletbeli figuráját ugyancsak kiadósan beszéltette "az öreg süket" remekéről, ezen a héten szintén érdemi szerephez jut majd. Méghozzá a Liszt Ferenc Kamarazenekar hétfői koncertjén, ahol is Mendelssohn és Weber egy-egy alkotása nyomában a francia muzsikus 1893-as g-moll vonósnégyese fogja lezárni a kiadott programot - vonószenekari átiratban (Kiscelli Múzeum, július 23., nyolc óra).

Egyebekben választhatjuk ezekre a napokra az ifjú Palojtay János nagy ívű és fedett pályás zongorakoncertjét, amelynek műsorválasztása Haydntól Kurtágig és Albéniztől Szkrjabinig barangoltatja majd a hallgatót (Fuga, július 22., hat óra). Vagy éppen hűsölhetünk a moziban, újranézve a MET 2009. december 19-i Hoffmann meséi-előadását: Anna Netrebkóval, a címszerepben Joseph Callejával, a karmesteri pultnál pedig a sajnos azóta is tartósan betegeskedő James Levine-nal (Uránia, július 25., hat óra). S ha már a múlt héten előre beharangoztuk a Don Pasquale veszprémi szabadtéri előadását (július 21., kilenc óra), hát ejtsünk előzetesen szót a Szegeden ígérkező Parasztbecsület-Bajazzók produkcióról is (Dóm tér, július 27. és 28., kilenc óra), amely "vágyoperák" megjelölés alatt kínálja portékáit Kerényi Miklós Gábor rendezésében, Turridu szerepében Dolhai Attilát felléptetve. Vederemo!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.