Interjú

„Az örökösei vagyunk”

Solymosi Vilmos (DJ Bootsie)

Zene

Eddig nem nagyon létezett elektronikus átirat Bartók Béla művei­ből, de ennek vége. DJ Bootsie mesélt nekünk a sokáig készülő, pár hete megjelent Bartokosmos című album keletkezéséről.

Magyar Narancs: Emlékszel, mikor hallottál először Bartók Béláról, illetve mikor hallottad először valamelyik művét?

DJ Bootsie: Nincs erről konkrét emlékem. Viszont az rémlik, hogy az Allegro Barbaro gyakran ment tévéműsorok szignáljaként gyerekkoromban. Édesapám nagyon szerette a komolyzenét, ennek ellenére Bartók nem szólt otthon, későbbi beszélgetéseinkből az derült ki, hogy sűrűnek találta. Úgy látom, hogy sokak számára nehéz hallgatni való Bartók számos műve, ellentétben, mondjuk, Liszttel vagy Kodállyal. Tény, hogy az én korábbi zenei érdeklődésembe is inkább Kodály fért volna bele, ez az utóbbi tíz évben változott meg. Néhai menedzserem, Széll László tanácsára döntöttem úgy, hogy készítek egy olyan remix albumot amelyen több kor több zeneszerzőjének műveit dolgozom fel a Deutsche Grammophon kiadó által kitalált recomposed sorozat mintájára. Tervben volt Corelli, Orff, Brahms, Rachmaninov és mellettük persze Bartók. Amikor őhozzá értem, egy pillanat alatt átértékelődött az egész, és leragadtam nála, lenyűgöző volt, és mintha egy csapásra megértettem volna a lényegét. Mindez négy évvel ezelőtt történt.

MN: Szoktad mondogatni, hogy mindegyik lemezed lényegesen később jelenik meg, mint ahogy alapvetően már elkészül.

DJB: Igen. A Bartokosmos kész volt már 2024 márciusában. Az­óta tényleg csak egy pár minimális apróság változott rajta. Tavaly májusban a Tavaszi Fesztiválon már volt is egy nagyzenekaros bemutatója az anyagnak, úgyhogy nem is lehetett volna változtatni rajta. Azután kiadókat keresgéltem, bár nem mondhatnám, hogy túl nagy intenzitással. Végül szeptemberre realizálódott, hogy melyik kiadónál és milyen formában fog megjelenni a lemez.

MN: Mielőtt nekiálltál a lemeznek, volt olyan könnyűzenei Bartók-interpretáció, amely ihletül szolgált számodra?

DJB: Nem igazán. Elektronikus átiratokat nem nagyon találtam. Amit meghallgattam és nagyon tetszett, az az Emerson, Lake & Palmertől a Barbarian. Abban benne van az Allegro Barbaro. Létezik még sok jazzes átirat is, de nekem azokból hiányzik egy bizonyos fokú energia és lendület. Ezekből nem tudtam kiindulni, és a korábbi munkáim ismeretében – talán nem meglepő módon – az elektronikus zenei megközelítést választottam. Már rég­óta érzem, hogy jobban kellene ápolnunk azon művészeink munkásságát, akiknek mi az örökösei vagyunk. Mindezt nem erőszakosan, mindenen átgázolva értem. Tisztelettel megtartva az eredeti művek egyensúlyát és vélt mondanivalóját.

MN: Korábban nem lehetett könnyűzenei átdolgozást csinálni Bartók műveiből, mert az örökösei nem járultak hozzá. Azóta lejárt a jogdíjak határideje, és te ezért is tudtál belevágni ebbe a projektbe. Manapság, ha valaki Bartók-feldolgozást akar készíteni, akkor van bármilyen jogi teendője előtte?

DJB: Én az Artisjus főjogászával és további két szakértővel konzultáltam az ügyben, és azt a választ kaptam, hogy nincsenek semmilyen jogi kötelezettségek. Emlékszem, a 2000-es évek elején Vajdai Viliék a TÁP Színházban már próbálták Bartókot feldolgozni, de nem kaptak rá engedélyt. Olyan kőkemény, bármilyen kompromisszumot nélkülöző elutasításba ütköztek, hogy kénytelenek voltak elállni a tervüktől. A tiltás különben nem csak a könnyűzenei feldolgozásokra vonatkozott, mindenre, ami eltér az eredeti alkotásoktól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.