Az ötödik elem – A Motörhead a VOLT-on

Zene

Egészségügyi gondok ide vagy oda, a Motörhead 12. magyarországi koncertje nem sokban különbözött az előző 11-től. De Lemmyék azon kevesek közé tartoznak, akiknek nagyon jól áll az állandóság.

Rengeteg zenésszel volt már szerencsém interjúzni, köztük nagy kedvencekkel is, viszont ha választanom kéne, hogy melyik interjúalanyra vagyok a legbüszkébb, akkor kapásból Lemmyt mondanám. Szakmai szempontból egyáltalán nem sikerült jól a beszélgetés (nem könnyű őt szóra bírni), mégis óriási élmény volt belépni a nyerőgépekkel és whiskysüvegekkel gazdagon ellátott öltözőjébe, és hallgatni az akadozó dörmögést. Ami meg a Motörheadet illeti, hirtelen legalább száz együttest fel tudok sorolni fejből, amelyet jobban kedvelek, mégis szinte a napokat visszaszámolva vártam Lemmyék VOLT-os koncertjét.

Az idén negyvenéves Motörhead utoljára négy éve járt Magyarországon, és az azóta halmozódó egészségügyi problémák miatt mindenki azt találgatta, hogy Lemmy hogyan birkózik meg a feladattal az elképesztő hőségben. A hetvenedik életévében járó hivatásos rocklegenda azért ennél nagyobb akadályokat is sikerrel vett már az életben, úgyhogy szerencsére ezen az estén sincs semmi gond. Kijön a színpadra, köszönti a „jó öreg Magyarországot”, és odavakkantja a mondatot, amire mindenki várt: „hello, we are Motörhead, and we play rock and roll.” Innentől pedig jön egy 70 perces ámokfutás a jól bevált, ezredszerre is ugyanolyan jól működő sémákkal. Lemmy szokás szerint szinte ritmusgitárként kezeli a basszust, Phil Campbell pont a kellő arányban adagolja a riffeket, illetve a szólókat, Mikkey Dee teljesítményére pedig egyszerűen nincsenek szavak. Lehet, hogy a dobszóló a rockzene legunalmasabb találmánya, de nem akkor, ha ő játszik: a Doctor Rockban bemutatott produkciója előtt még a Parov Stelart és David Guettát váró nézők is meghajolnak.

false

 

Fotó: MTI – Nyikos Péter

14 számot kapunk (a legtöbbet az Overkill albumról), plusz némi bohóckodást a zenészektől – Campbell kicsit kekeckedik Lemmyvel, aki soha nem volt az összekötő szövegek nagymestere, és sokszor amúgy sem lehet érteni, amit mond. Az Ace Of Spadest úgy konferálja be, hogy „tudjátok, ez az a híres szám, a ma esti utolsó, és ha nagyon akarjátok, utána még visszajövünk”. Persze, hogy akarja a közönség, a ráadás az Overkill, melyet követően elégedett zenészek és vigyorgó nézők távoznak a helyszínről.

Lemmy ezt a bulit is letudta simán, de hát a nagy túlélők már csak ilyenek. Kicsit furának hat ő ebben a szelfibotok és drónok jellemezte érában, ráadásul úgy tűnik, mintha nem is egy pár évtizeddel ezelőtti, hanem egy sokkal régebbi korszak egyik utolsó képviselője lenne. De amíg ilyen formában nyomja, nagy baj nem lehet – a zenésztársai úgyis simán átsegítik egy-két bizonytalanabb pillanaton. A Motörhead az ötödik elem.

VOLT Fesztivál, 2015. július 3.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.