Lemez

Ki viszi át?

Három új rocklemez

  • Greff András
  • 2015. július 4.

Zene

A hiphopról disszertációkat írnak, a metál pezseg a klubokban, az elektronika pedig már mindenütt a csúcson – csak a puritán rockzenéről hallani manapság fájóan keveset.

Halestorm: Into The Wild Life A bevezetőben vázolt áldatlan állapot megváltoztatására a Halestormnak van jelenleg az egyik legkomolyabb esélye Amerikában. A kivételes munkabírású zenekar eszelősen hosszú turnékkal és két elég jó lemezzel alapozta meg hazájában a karrierjét, esélyeit pedig nagyban növeli, hogy Lzzy Hale személyében egy olyan énekesnő vezeti a négyest, aki bármikor címlapra fotózható, ugyanakkor nem áll rajta csálén a bőrdzseki, sem kezében a villanygitár. Vagyis kész főnyeremény, akinek most eltökélt szándéka, hogy az igazán széles rádióhallgató tömegek torkán is lenyomja zenekarát.

Ennek azonban ára van. A híres countryproducerrel, Jay Joyce-szal készített harmadik Halestorm-lemeznek nagyjából a felét érdektelen, középutas balladák és leginkább Pink bizonyos számaihoz mérhető, kedvesen biztonságos soft rock tételek alkotják, a hangzásnak pedig másutt sem az a célja, hogy önfeledt léggitározásra buzdítsa a hallgatót. Pedig a Halestormból nem veszett ki a lendület, és a lemez így is tele van kifejezetten dögös számokkal az I Am The Fire-től a Mayhemig. Ezekben ügyesen mentik át a klasszikus hard rock erényeit a mai mainstream közegébe, de így is világosan érződik, hogy csak koncertközönség elé állítva teljesedhet ki igazán ez a produkció (lásd majd augusztus 12-én, a Sziget valamelyik színpadán). Haragudni mindazonáltal képtelenség lesz rájuk, ha összejön nekik idén a valódi áttörés. (Warner, 2015)

 

Dead Sara: Pleasure To Meet You
Ez a Los Angeles-i zenekar két kimagasló számot hímzett az új lemezébe: ezek közül az egyik, a Something Good a 60-as évek végi bluesalapú rockzenét idézi fel megkapó tehetséggel, a Mona Lisa viszont inkább a kaliforniai sivatag stoner rockereinek parázsló dübörgésébe fordul át. Pozitív megközelítésben erre mondanák, hogy a zenekarnak változatos dalai vannak, de a Dead Sara lemezét inkább afféle ifjonti meghatározatlanság mossa át, miközben valódi kiforratlanságról mégsem beszélhetünk: a hangzás átgondolt, a zenészek pedig hibátlanok, ráadásul mindvégig mutatós, kerek dalokban képesek fogalmazni zenekaruk immár második lemezén. De meggyőző zajongás ide vagy oda, aki először hallja a bandát, biztos nem a hangszerekre figyel majd: a Dead Sara énekesnőjének ugyanis annyira bomba hangja van, és olyannyira érzi is – az utolsó levegővételig – a régi vágású rockolást, hogy ez egy ideig minden mást zárójelbe tesz körülötte. Nem is csoda, hogy Emily Armstrong ma már a bennfentesek favoritjának számít, akit Dave Grohl és a Jefferson Airplane egykori tagjai egyként az egekig magasztalnak, és aki idén nyáron simán a zenei szaklapok üde címlap­sztárja lehetne, amennyiben a zenei szaklapokat komolyabban érdekelné mostanában az energikus gitárzene. Mindazonáltal a mézesheteket jelentő első három-négy szám után hamar kiderül, hogy a Dead Sarának vannak gyengébb húzásai is (egy punkosnak szánt reszelés például rendesen megpuhul a kezükben), és ahogy jeleztük volt, a zenekar még nem igazán döntötte el, hogy a nagyon távoli vagy inkább az igen közeli múltba helyezze bele magát. Na és a jövő? Az még biztos nem az övé, de érdemes innentől alaposan figyelni rá. (Pocket Kid, 2015)

 

The Crunch: Brand New Brand Egy szupergruppal zárjuk a kört, amennyiben egy zenekar szupergruppnak nevezhető akkor is, ha a tagnévsor az igazi ínyenceken kívül ma már senkinek semmit nem mond. Pedig nem nímandokról van szó: azok közül a zenekarok közül, amelyek felé a The Crunch gyökerei ágaznak, sem a Sham 69, sem a Cockney Rejects vagy a Lords Of The New Church nem szokott hiányozni a punkzenei összefoglalókból – igaz, ezeket az összefoglalókat sem nagyon lapozgatja ma senki. Mindegy, a lényeg ott van mindjárt a borítót betöltő, jócskán meggyűrt arcokon, amelyekből csak úgy dől a veterántalálkozók atmoszférája, de nem az összevizelt nadrággal a múltba révedős fajtából, hanem abból a verzióból, amelyben még egyszer, talán utoljára alaposan beolajozzák artritiszes kezükkel az öregek a fegyvert.

Ez ma az egyik legjobb sztori a rockban: a detroiti Death, a Sonics, a Redd Kross vagy a Stooges visszavágásának története. A Crunch kevésbé látványosan fogalmaz, a lendületes alapokat a power pop felé dőlve inkább a dús vokálok és a csilingelő gitárok borítják be a tökig kicsavart erősítők sípolása helyett, éppen ezért kicsivel több türelmet igényel az elején, de a legkevesebb, ha annyit állítunk, hogy nagyon megéri. Először az tűnik fel, hogy nemcsak a kezdő három-négy, hanem még a tizenkettedik, -harmadik dalba sem lehet belekötni. Utána a finomságok jönnek elő: a lesből támadó lányvokál meg a vakbuzgó rajongókat elbűvölő visszautalások a brit és a skandináv punkra, a punk születésének idejére. De az időtlenség és a valószínűtlen diadal érzése az, amely a legtovább megmarad. (The Crunch, 2015)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.