mi a kotta?

Oly jó ez a vasárnap

  • mi a kotta
  • 2015. július 4.

Zene

„Egyszer alkalmam volt megfigyelni a zeneszerzői módszerét. Egy délelőtt bementem hozzá, és kottát írt. Rögtön távozni akartam, hogy ne zavarjam, de ő visszatartott. Azt mondta: – Csak másolok. – Úgyhogy maradtam, és mindenféléről beszélgettünk, miközben ő egyfolytában írt. Csakhogy nem másolt, mert a kottán kívül nem volt előtte más papír. A Nagy C-dúr nyitányon dolgozott. Nem lapozott ide-oda, nem vetett össze semmit, nem dudorászott, semmi ilyesmit nem tett, csak írt rendületlenül, lassan és figyelmesen, miközben szót váltottunk egymással. A másolás – ahogy ő nevezte – abból állt, hogy lejegyezte a fejében az utolsó hangig végiggondolt és kidolgozott kompozíciót, mintha az ott feküdt volna előtte.” Kortársa és barátja, a teológus Julius Schubring emlékezett vissza ily ámulattal Felix Mendelssohn-Bartholdyra, aki ha tán nem is mindig így dolgozott, azért okvetlenül zseniális és áldott természetű csodalénynek tűnt kora és utókora szemében. Tizenhat évesen komponált Oktettje is ezt igazolja, melynek Scherzóját Felix ekképp magyarázta nővérének, Fannynak: „Az ember könnyedén a levegőbe emelkedik, s olyan közel érzi magát a szellemvilághoz, mint korábban soha.” Nos, szombaton mi is vele emelkedhetünk majd az Óbudai Danubia Zenekar koncertjén, ahol is az Oktett mellett, Hámori Máté vezényletével, 3. („Skót”) szimfóniája is megszólal majd (BMC, június 6., hét óra). Hétfőn azután a 4. („Olasz”) szimfóniát is meghallgathatjuk, stílszerűen az Olasz Intézetben, ahol is a MÁV Szimfonikus Zenekar ad hangversenyt a zongorista és zeneszerző, Francesco Marino társaságában, akitől két szimfonikus költemény is ott szerepel majd a programon: a Forrás, illetve a muzsikus szülővárosát megidéző Nápoly (június 8., hét óra).

Kevésbé szeretetre méltó természet és – ha őszinték akarunk lenni – kevesebb zsenialitás jutott Kodály Zoltán számára, ám jó néhány művel azért ő is a levegőbe emelkedett, föl a szellemvilág körébe. Csellóra komponált Szólószonátájával például bizonnyal, s erről szombaton Perényi Miklós játéka és Farkas Zoltán ismeretterjesztő előadása egyaránt meggyőzhet majd mindenkit, hála a Zenebeszéd című sorozat esedékes alkalmának (Magyar Rádió, 6-os stúdió, június 6., három óra).

S ha már egy vasárnapi természetű komponistával kezdtük, hát zárjuk az ajánlót egy vasárnapi kitelepüléssel! Merthogy a Budapesti Fesztiválzenekar egész napos családi pikniket rendez majd a Millenárison, s a gyereknap után egy héttel az együttes összes ifjúsági és gyerekprogramjával, közönségnevelési és zenével barátkoztató kezdeményezésével egy helyen találkozhatunk (június 7., tíz óra). Ha úgy tetszik, igazi mendelssohni és kodályi program ígérkezik tehát a Millenárison, elvégre a zenei nevelés szívügye volt a magyar mesternek, aki 1948-ban egyenesen így fogalmazott: „Arra a kérdésre, hogy mikor kezdődjék a gyermek zenei nevelése, azt találtam felelni: kilenc hónappal a születése előtt. Első percben tréfára vették, de később igazat adtak. […] Még tovább mennék: nem is a gyermek: az anya születése előtt kilenc hónappal kezdődik a gyermek zenei nevelése.”

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.