Lemez

Az Úr hangja

Philippe Jaroussky: La vanità del mondo

Zene

Az Úr hangja az Sinkovits Imre vagy Bessenyei Ferenc, gondoljuk, s emlékeink nyomán már hallani is véljük a dörgedelmes orgánumot, amely persze még véletlenül sem emelkedik kontratenori magasságokba.

Pedig ha Madách Imrénél nem is, a 17–18. századi itáliai oratóriumokban annál gyakrabban jutott a korszak ünnepelt castratóinak a bibliai szólamok java: az angyalok, a szentek, az allegorikus alakok, vagy éppenséggel az Úr áriái. Tavaly tucatnyi ilyen oratóriumrészletből állította össze új szólólemezének anyagát a francia Philippe Jaroussky, ismét rácsodálkoztatva a közönséget az olykor még névről sem ismerős barokk zeneszerzők és életművük valóságos Atlantiszára. A most Jaroussky hangján Mózeshez szóló Isten magándala például az éppen csak megjegyzett nevű Fortunato Chelleri oratóriumából (Dio sul Sinai) vétetett, a lemeznek címét kölcsönző La vanità del mondo esetében pedig a komponista munkáltatóját, a Buda visszavívásában is részes Kék herceget, vagyis II. Miksa Emánuel bajor választófejedelmet jobban ismerhetjük, mint az ihletett kismestert, Pietro Torrit.

Bár Jaroussky a kísérőfüzetben az oratóriumoknak a korabeli operáktól való megkülönböztető jegyeire helyezi a hangsúlyt, mi tagadás, a nyilvánvaló hasonlóságokat könnyebb észlelni. Annál is inkább, hiszen tudható, a bibliai történetek esetében az oratórium műfajának választása a konfliktuskerülés királyi útjának számított. S valóban, az ótestamentumi Joáb Antonio Caldara művében (Assalonne) mondhatni szabványos megvető áriát, aria di sdegnót énekel, s hasonlóan operába illene a lemez talán legnagyobb csodája, Alessandro Scarlatti La Giudittájának altatódala is (Dormi, o fulmine di guerra). Ráadásul ez utóbbi esetben operai léptékű ambivalens jelenetre ismerhetünk rá, merthogy az éterien gyönyörű dallammal Holofernészt késztetik gyanútlan elszenderedésre – hogy aztán Judit levághassa a fejét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.