Lemez

Az Úr hangja

Philippe Jaroussky: La vanità del mondo

Zene

Az Úr hangja az Sinkovits Imre vagy Bessenyei Ferenc, gondoljuk, s emlékeink nyomán már hallani is véljük a dörgedelmes orgánumot, amely persze még véletlenül sem emelkedik kontratenori magasságokba.

Pedig ha Madách Imrénél nem is, a 17–18. századi itáliai oratóriumokban annál gyakrabban jutott a korszak ünnepelt castratóinak a bibliai szólamok java: az angyalok, a szentek, az allegorikus alakok, vagy éppenséggel az Úr áriái. Tavaly tucatnyi ilyen oratóriumrészletből állította össze új szólólemezének anyagát a francia Philippe Jaroussky, ismét rácsodálkoztatva a közönséget az olykor még névről sem ismerős barokk zeneszerzők és életművük valóságos Atlantiszára. A most Jaroussky hangján Mózeshez szóló Isten magándala például az éppen csak megjegyzett nevű Fortunato Chelleri oratóriumából (Dio sul Sinai) vétetett, a lemeznek címét kölcsönző La vanità del mondo esetében pedig a komponista munkáltatóját, a Buda visszavívásában is részes Kék herceget, vagyis II. Miksa Emánuel bajor választófejedelmet jobban ismerhetjük, mint az ihletett kismestert, Pietro Torrit.

Bár Jaroussky a kísérőfüzetben az oratóriumoknak a korabeli operáktól való megkülönböztető jegyeire helyezi a hangsúlyt, mi tagadás, a nyilvánvaló hasonlóságokat könnyebb észlelni. Annál is inkább, hiszen tudható, a bibliai történetek esetében az oratórium műfajának választása a konfliktuskerülés királyi útjának számított. S valóban, az ótestamentumi Joáb Antonio Caldara művében (Assalonne) mondhatni szabványos megvető áriát, aria di sdegnót énekel, s hasonlóan operába illene a lemez talán legnagyobb csodája, Alessandro Scarlatti La Giudittájának altatódala is (Dormi, o fulmine di guerra). Ráadásul ez utóbbi esetben operai léptékű ambivalens jelenetre ismerhetünk rá, merthogy az éterien gyönyörű dallammal Holofernészt késztetik gyanútlan elszenderedésre – hogy aztán Judit levághassa a fejét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.