Lemez

Az Úr hangja

Philippe Jaroussky: La vanità del mondo

Zene

Az Úr hangja az Sinkovits Imre vagy Bessenyei Ferenc, gondoljuk, s emlékeink nyomán már hallani is véljük a dörgedelmes orgánumot, amely persze még véletlenül sem emelkedik kontratenori magasságokba.

Pedig ha Madách Imrénél nem is, a 17–18. századi itáliai oratóriumokban annál gyakrabban jutott a korszak ünnepelt castratóinak a bibliai szólamok java: az angyalok, a szentek, az allegorikus alakok, vagy éppenséggel az Úr áriái. Tavaly tucatnyi ilyen oratóriumrészletből állította össze új szólólemezének anyagát a francia Philippe Jaroussky, ismét rácsodálkoztatva a közönséget az olykor még névről sem ismerős barokk zeneszerzők és életművük valóságos Atlantiszára. A most Jaroussky hangján Mózeshez szóló Isten magándala például az éppen csak megjegyzett nevű Fortunato Chelleri oratóriumából (Dio sul Sinai) vétetett, a lemeznek címét kölcsönző La vanità del mondo esetében pedig a komponista munkáltatóját, a Buda visszavívásában is részes Kék herceget, vagyis II. Miksa Emánuel bajor választófejedelmet jobban ismerhetjük, mint az ihletett kismestert, Pietro Torrit.

Bár Jaroussky a kísérőfüzetben az oratóriumoknak a korabeli operáktól való megkülönböztető jegyeire helyezi a hangsúlyt, mi tagadás, a nyilvánvaló hasonlóságokat könnyebb észlelni. Annál is inkább, hiszen tudható, a bibliai történetek esetében az oratórium műfajának választása a konfliktuskerülés királyi útjának számított. S valóban, az ótestamentumi Joáb Antonio Caldara művében (Assalonne) mondhatni szabványos megvető áriát, aria di sdegnót énekel, s hasonlóan operába illene a lemez talán legnagyobb csodája, Alessandro Scarlatti La Giudittájának altatódala is (Dormi, o fulmine di guerra). Ráadásul ez utóbbi esetben operai léptékű ambivalens jelenetre ismerhetünk rá, merthogy az éterien gyönyörű dallammal Holofernészt késztetik gyanútlan elszenderedésre – hogy aztán Judit levághassa a fejét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.