Az utolsó dal – Meghalt Leonard Cohen

Zene

82 éves korában meghalt Leonard Cohen. Utolsó lemeze a napokban jelent meg, kritikánkat még a halálhír előtt megírtuk róla. Ezzel búcsúzunk tőle.

Kezdjük egy gyors korrigálással – nemrég ugyanezeken a hasábokon azt írtam, hogy Paul Simon a ma is élő és alkotó énekes-dalszerzők közül az amúgy még Bob Dylan, Paul McCartney és Neil Young alkotta szűk elit tagja. Leonard Cohen nevét valamiért kifelejtettem, pedig ő is ugyanannyit letett az asztalra, mint az említett kollégák, bár ha 1967-ben, a Suzanne megjelenése után visszavonul, akkor is ugyanolyan jó szívvel lehetne gondolni rá. Ráadásul Cohen reneszánsza továbbra is töretlennek tűnik: amióta az őt alaposan megrövidítő menedzsere miatt 2008-ban visszatért, egyszerűen nem bír hibázni, hovatovább termékenyebb, mint valaha. 2012-ben adta ki az Old Ideast, tavalyelőtt a Popular Problemst, és újabb két év elteltével már itt is a legújabb munkája, a You Want It Darker.

A 82 éves kanadai dalnok már felbukkanásakor, vagyis a harmincas éveiben sem volt fiatalos fazon, és ugyan például a 2009-es budapesti koncertjén is rendkívül frissnek és üdének hatott a produkciója, azért az utóbbi időben már mindegyik aktuális Leonard Cohen-albumról azt vagyunk hajlamosak gondolni, hogy a búcsúlevele. A You Want It Darker esetében mindez akár még hatványozottabban is igaz lehet, hiszen amikor a nyáron elhunyt régi slágerének, a So Long Marianne-nek az ihletője (a norvég Marianne Ihlen), Cohen egy neki írt nyilvános búcsúlevélben úgy fogalmazott, hogy „hamarosan csatlakozom hozzád”.

A You Want It Darkerben nincs semmi, amit ne várnánk egy Leonard Cohen-lemeztől, bár némileg színesebb a hangszerelése, mint a legutóbbi albumoknak. A közreműködők között megtaláljuk a régi tettestárs, Sharon Robinson nevét, a produceri feladatokon Patrick Leonard, valamint Cohen fia, Adam osztozkodik, és még Rufus Wainwright is besegít egy kicsit. A művész nem rabolja az időnket – 37 percet kér tőlünk, ennyit énekel sokat sejtetően az elmúlásról, a régi szerelmekről, a zsidóságról és a Mindenhatóról. A lemez kulcsdarabja a vallásos ihletettségű Treaty (melynek témája az album végén is visszatér), de hasonlóan izgalmas a hagyományosan minimalista It Seemed The Better Way, valamint a markáns vonósokkal ellátott Steer Your Way – de a többi dal is ugyanolyan könnyen rabul tudja ejteni a hallgatót. Ha mégis ez lesz az életmű záródarabja, akkor soha rosszabb búcsút, ha meg nem, akkor kíváncsian várjuk a folytatást – azon se csodálkozzunk, ha a Nobel-bizottság Bob Dylan után Cohent is kitünteti egyszer.

(Sony, 2016)

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.