Az ördög életműve - The White Stripes: Icky Thump (lemez)

  • Hó Márton
  • 2007. június 28.

Zene

Rendszereztem a nullás évtized meghatározó zenekarait, a szaksajtó által csak "új rockforradalom" címke alatt emlegetett garázstársaságokat - próbáltam egy olyan bandát kiemelni, amelyik már most, 2007-ben elmondhatja magáról, hogy komplett és tisztes életműve van. Bizarr, de nagyjából csak Jack és Meg duóját tudtam megjelölni.

Rendszereztem a nullás évtized meghatározó zenekarait, a szaksajtó által csak "új rockforradalom" címke alatt emlegetett garázstársaságokat - próbáltam egy olyan bandát kiemelni, amelyik már most, 2007-ben elmondhatja magáról, hogy komplett és tisztes életműve van. Bizarr, de nagyjából csak Jack és Meg duóját tudtam megjelölni.

Az első két lemez (The White Stripes, De Stijl) még a garázs blues-rock jegyében fogant, és részben illeszkedett a Strokes, BRMC-féle vonalba, de már ekkor érezni lehetett, hogy a White Stripes sokkal izgalmasabb, mint a tucatnyi, retróhullámon szörföző garázszenekar. Jó dalaik voltak ugyanis, kétakkordos blues'n'roll témák minimál hangszereléssel és azonnal ható énektémákkal. Az "igazán jó popszámok olyanok, mint a gyerekdalok" tétel minősített esetei.

A White Blood Cells és az alapmű, az Elephant már sokkal árnyaltabb és borultabb dolgozat lett: a Led Zeppelin, Pixies és a Kinks hatáskörzetében eggyé olvadó, ösztönös, mocsaras fehér blues, amelyen szintén csak úgy habzsolhattuk a fülbekúszó slágereket. Ezután a testvérpár bármit megtehetett: a 2005-ös Get Behind Me Satan már a könnyedén súlyos kísérletezésről és az elrugaszkodásról szólt: egyre borultabb ritmusokkal, zongorás slágerekkel fricskázták meg a saját stílusukat, a közönséget és a szakmát is. Ezért szerethető Jack White: mint egy lelkes, mindenre nyitott óvodás, öszszehomokozza a blues, a country, a bluegrass és a korai rock'n'roll legizgalmasabb megoldásait, hogy végül olyan várat építsen, amilyenre csak kevesen képesek a kétezres évek dalszerzői közül. S most a hatodik albummal sem tud hibázni.

Az állandó vörös-fehér-fekete imidzset levetve most a fekete-fehér western-mariachi szerkó lett a dizájn, és ennek megfelelő a zenei koncepció is. Bár a címadó Icky Thump az előző album kislemezdala, a Blue Orchid testvérszámaként értelmezhető, a You Don't Know What Love IsÉ pedig nemcsak címében, hanem zeneiségében is az Elephanton található I Just Don't Know What To Do With Myself rokonszáma, azért a harmadik tételtől már életbe lép az elvárt "revelációfaktor". A Conquest mariachi-fúvósokkal ellátott westernje, a Bone Broke a korai White Stripes-lemezeket idéző garázsos húzása után nincs is üresjárat: a bendzsós-tábortüzes country (Prickly Thorn, But Sweetly Worn) összeolvad Meg egyszerre súlyos, egyszerre megmosolyogtató démonűzésével (St. Andrew), aztán Rag and Bone címmel Jack és Meg megzenésített párbeszéde következik szürreális bluesköntösben. Az előző lemezhez képest eltűnt a zongora, új hangszerként fúvósok vannak, de ismét a gitár és a dob dominál. Ez a két detroiti rajzfilmfigura képtelen rossz vagy unalmas dalokat írni - szinte kivétel nélkül minden számban van valami apró kis csavar, amire felkapjuk a fejünket, és elkezdünk léggitározni vagy lábdobolni. Ami pedig a bájosan és durván egyszerű koncepciót, hangszerelést és a meghatározó stílusjegyeket (Jack az ördög, a domináns, a blueser, Meg a dögös kiegészítő-ellenpontozó, akinek feszesen lüktető alapjai nélkül nem is biztos, hogy megélnének a WS-számok) illeti: egyszerűen nem lehet nekik ellenállni.

Warner, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.