Baaba Maal - isten vagy király?

  • 1998. október 8.

Zene

A Rhythm Music Magazine Afrika kaméleonjaként mutatta be Baaba Maalt, akinek a zenéjében találkozik a jang és a jin. Aki dicsőíti a falusi életmód hagyományait, miközben a technóba, a raggába, a hip-hopba merül, és kiáll a nők jogaiért. Akinek halk beszéde és vékony, macskaszerű alkata sebezhető benyomást kelt, de akiből színpadon a szentek eleganciája és emelkedettsége dől. Négy évvel ezelőtt, amikor először írtam Maalról, magam is elhasaltam: "az ő hangjába bújva emlékeztet a mindenhatóságára a jóisten". És azt hiszem, a szenegáli tradícióktól való elrugaszkodásában is inkább a teremtés igényére, mint a world music határszegéseire találtam. Maalnak egy "lakhatóbb" Afrika és egy "közérthetőbb" nyelv a vágya, amelyben "találkozik a múlt és a jövő, s amelyben úgy fér össze hagyomány és modernség, hogy egyik sem uralkodik a másikon".

A Rhythm Music Magazine Afrika kaméleonjaként mutatta be Baaba Maalt, akinek a zenéjében találkozik a jang és a jin. Aki dicsőíti a falusi életmód hagyományait, miközben a technóba, a raggába, a hip-hopba merül, és kiáll a nők jogaiért. Akinek halk beszéde és vékony, macskaszerű alkata sebezhető benyomást kelt, de akiből színpadon a szentek eleganciája és emelkedettsége dől. Négy évvel ezelőtt, amikor először írtam Maalról, magam is elhasaltam: "az ő hangjába bújva emlékeztet a mindenhatóságára a jóisten". És azt hiszem, a szenegáli tradícióktól való elrugaszkodásában is inkább a teremtés igényére, mint a world music határszegéseire találtam. Maalnak egy "lakhatóbb" Afrika és egy "közérthetőbb" nyelv a vágya, amelyben "találkozik a múlt és a jövő, s amelyben úgy fér össze hagyomány és modernség, hogy egyik sem uralkodik a másikon".

Maal az ötvenes évek második felében az észak-szenegáli Podor faluban született. Törzse, a fulani a kisebbségi pulaar nyelvet beszéli, mely a kulturális élet centrumában, a Wolof dominanciájú Dakarban éppoly idegennek számított, mint a népszerű mbalax stílustól eltérő, a reggae-hez közelítő yela. Érvényesülését az is megnehezítette, hogy nem a griot-k, a történetmondók és zenészek kasztjába született (édesanyja "amatőr" énekesnő volt, édesapja a muzulmánokat imára szólító müezzin). Nagyon-nagyon ki kellett hát emelkednie tanulótársai közül, hogy ösztöndíjat kaphasson Dakarba, illetve onnan Párizsba.

Dakarban előbb a népes (mintegy hatvan muzsikust és táncost számláló) Lasli Fouta társulathoz szegődött, majd összehozott egy kis együttest, azzal járta Nyugat-Afrikát. Mansour Seck, a vak énekes-gitáros már akkoriban hozzá tartozott, őt - a kávézókban keresett pénzéből - maga után csalta Párizsba is. 1984-ben együtt vették fel első - még szigorúan tradicionális - anyagukat, mely Szenegálban kazettán, Európában ´89-től CD-n is terjedt Djam Leelii címmel; aztán Párizsból hazatérve 1985-ben megalakították a - mai napig működő - Daande Lenolt. Erre figyelt fel a producer Ibrahima Sylla, akinek komoly szerepe volt Salif Keita befuttatásában, Maalból azonban két legkevésbé emlékezetes albumát sikerült kiszippantania (Wango, Taara) - azóta is feszélyezik azok az olcsó, európai szintihangok. Még szerencse, hogy kontrázhatott a Baayóval - a Mango lemeztársaság kimondottan akusztikus felvételeket kért. Ez a lemez szintézise mindannak, ami Maliban, Mauritániában, Elefántcsontparton és Szenegálban rátapadt - olyan könnyedén vették fel két nap alatt Londonban, mintha csak úgy Podorban pengettek volna a tornácon. 1991-et írta a naptár, és egészen pontosan lehetett sejteni, hogy ebben az évtizedben Maal újragondoltatja velünk, amit Youssou N´ Dourtól, Mory Kantétől és Keitától Nyugat-Afrikáról tanultunk. Zsákutcáival és vargabetűivel is.

A Lam Toróban történetesen kevesebb örömét lelte, az volt a benyomása, hogy angol és amerikai kollégái addig szöszöltek a szalaggal, amíg a Daande Lenol el nem vesztette önazonosságát. Bizonyára igaza volt - Szenegálban egyébként hazai keveréssel került forgalomba -, de hogy én vagy két számtól (Yela, Danibe) azóta is padlót fogok, az megint tény. Aztán ´94-ben a Firin´ in Fouta következett, erre reflektált az említett RMM-riport, melyben a múlt és a jövő, a yela és a techno - Maal kedvére való - összefonódása szóba került.

Így aztán nem lepett meg, hogy a nyári megjelenésű Nomad Soul a Firin´ in Fouta útján lépett tovább, mégsem mondom, hogy nem csalódtam kicsit. Hogy úgy mondjam, ez most nekem nem az isten hangja - nem borzong a hátam, még beszélni is tudok közben -, mindössze egy zseniális énekesé. Aki legfeljebb a király.

Ebből a közel hetven percből tizenöttől megválnék a szívem szerint, azokban túl sok a komfort, a globalitás nekem. Amúgy nincs mese: ha összeadom az elektronikus tánczenét, Szenegál örökségét és 1998-at, ez az etalon. Hát így. Már csak a Lam Lam című dal különös ambientkalandját kell megemlítenem, amelyben Howie B és Brian Eno a partnerei. Aztán vissza a lemezjátszóhoz - előbb a Baayo, aztán a Lam Toro... és a csend közben.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.