Baaba Maal - isten vagy király?

  • 1998. október 8.

Zene

A Rhythm Music Magazine Afrika kaméleonjaként mutatta be Baaba Maalt, akinek a zenéjében találkozik a jang és a jin. Aki dicsőíti a falusi életmód hagyományait, miközben a technóba, a raggába, a hip-hopba merül, és kiáll a nők jogaiért. Akinek halk beszéde és vékony, macskaszerű alkata sebezhető benyomást kelt, de akiből színpadon a szentek eleganciája és emelkedettsége dől. Négy évvel ezelőtt, amikor először írtam Maalról, magam is elhasaltam: "az ő hangjába bújva emlékeztet a mindenhatóságára a jóisten". És azt hiszem, a szenegáli tradícióktól való elrugaszkodásában is inkább a teremtés igényére, mint a world music határszegéseire találtam. Maalnak egy "lakhatóbb" Afrika és egy "közérthetőbb" nyelv a vágya, amelyben "találkozik a múlt és a jövő, s amelyben úgy fér össze hagyomány és modernség, hogy egyik sem uralkodik a másikon".

A Rhythm Music Magazine Afrika kaméleonjaként mutatta be Baaba Maalt, akinek a zenéjében találkozik a jang és a jin. Aki dicsőíti a falusi életmód hagyományait, miközben a technóba, a raggába, a hip-hopba merül, és kiáll a nők jogaiért. Akinek halk beszéde és vékony, macskaszerű alkata sebezhető benyomást kelt, de akiből színpadon a szentek eleganciája és emelkedettsége dől. Négy évvel ezelőtt, amikor először írtam Maalról, magam is elhasaltam: "az ő hangjába bújva emlékeztet a mindenhatóságára a jóisten". És azt hiszem, a szenegáli tradícióktól való elrugaszkodásában is inkább a teremtés igényére, mint a world music határszegéseire találtam. Maalnak egy "lakhatóbb" Afrika és egy "közérthetőbb" nyelv a vágya, amelyben "találkozik a múlt és a jövő, s amelyben úgy fér össze hagyomány és modernség, hogy egyik sem uralkodik a másikon".

Maal az ötvenes évek második felében az észak-szenegáli Podor faluban született. Törzse, a fulani a kisebbségi pulaar nyelvet beszéli, mely a kulturális élet centrumában, a Wolof dominanciájú Dakarban éppoly idegennek számított, mint a népszerű mbalax stílustól eltérő, a reggae-hez közelítő yela. Érvényesülését az is megnehezítette, hogy nem a griot-k, a történetmondók és zenészek kasztjába született (édesanyja "amatőr" énekesnő volt, édesapja a muzulmánokat imára szólító müezzin). Nagyon-nagyon ki kellett hát emelkednie tanulótársai közül, hogy ösztöndíjat kaphasson Dakarba, illetve onnan Párizsba.

Dakarban előbb a népes (mintegy hatvan muzsikust és táncost számláló) Lasli Fouta társulathoz szegődött, majd összehozott egy kis együttest, azzal járta Nyugat-Afrikát. Mansour Seck, a vak énekes-gitáros már akkoriban hozzá tartozott, őt - a kávézókban keresett pénzéből - maga után csalta Párizsba is. 1984-ben együtt vették fel első - még szigorúan tradicionális - anyagukat, mely Szenegálban kazettán, Európában ´89-től CD-n is terjedt Djam Leelii címmel; aztán Párizsból hazatérve 1985-ben megalakították a - mai napig működő - Daande Lenolt. Erre figyelt fel a producer Ibrahima Sylla, akinek komoly szerepe volt Salif Keita befuttatásában, Maalból azonban két legkevésbé emlékezetes albumát sikerült kiszippantania (Wango, Taara) - azóta is feszélyezik azok az olcsó, európai szintihangok. Még szerencse, hogy kontrázhatott a Baayóval - a Mango lemeztársaság kimondottan akusztikus felvételeket kért. Ez a lemez szintézise mindannak, ami Maliban, Mauritániában, Elefántcsontparton és Szenegálban rátapadt - olyan könnyedén vették fel két nap alatt Londonban, mintha csak úgy Podorban pengettek volna a tornácon. 1991-et írta a naptár, és egészen pontosan lehetett sejteni, hogy ebben az évtizedben Maal újragondoltatja velünk, amit Youssou N´ Dourtól, Mory Kantétől és Keitától Nyugat-Afrikáról tanultunk. Zsákutcáival és vargabetűivel is.

A Lam Toróban történetesen kevesebb örömét lelte, az volt a benyomása, hogy angol és amerikai kollégái addig szöszöltek a szalaggal, amíg a Daande Lenol el nem vesztette önazonosságát. Bizonyára igaza volt - Szenegálban egyébként hazai keveréssel került forgalomba -, de hogy én vagy két számtól (Yela, Danibe) azóta is padlót fogok, az megint tény. Aztán ´94-ben a Firin´ in Fouta következett, erre reflektált az említett RMM-riport, melyben a múlt és a jövő, a yela és a techno - Maal kedvére való - összefonódása szóba került.

Így aztán nem lepett meg, hogy a nyári megjelenésű Nomad Soul a Firin´ in Fouta útján lépett tovább, mégsem mondom, hogy nem csalódtam kicsit. Hogy úgy mondjam, ez most nekem nem az isten hangja - nem borzong a hátam, még beszélni is tudok közben -, mindössze egy zseniális énekesé. Aki legfeljebb a király.

Ebből a közel hetven percből tizenöttől megválnék a szívem szerint, azokban túl sok a komfort, a globalitás nekem. Amúgy nincs mese: ha összeadom az elektronikus tánczenét, Szenegál örökségét és 1998-at, ez az etalon. Hát így. Már csak a Lam Lam című dal különös ambientkalandját kell megemlítenem, amelyben Howie B és Brian Eno a partnerei. Aztán vissza a lemezjátszóhoz - előbb a Baayo, aztán a Lam Toro... és a csend közben.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”