Baaba Maal - isten vagy király?

  • 1998. október 8.

Zene

A Rhythm Music Magazine Afrika kaméleonjaként mutatta be Baaba Maalt, akinek a zenéjében találkozik a jang és a jin. Aki dicsőíti a falusi életmód hagyományait, miközben a technóba, a raggába, a hip-hopba merül, és kiáll a nők jogaiért. Akinek halk beszéde és vékony, macskaszerű alkata sebezhető benyomást kelt, de akiből színpadon a szentek eleganciája és emelkedettsége dől. Négy évvel ezelőtt, amikor először írtam Maalról, magam is elhasaltam: "az ő hangjába bújva emlékeztet a mindenhatóságára a jóisten". És azt hiszem, a szenegáli tradícióktól való elrugaszkodásában is inkább a teremtés igényére, mint a world music határszegéseire találtam. Maalnak egy "lakhatóbb" Afrika és egy "közérthetőbb" nyelv a vágya, amelyben "találkozik a múlt és a jövő, s amelyben úgy fér össze hagyomány és modernség, hogy egyik sem uralkodik a másikon".

A Rhythm Music Magazine Afrika kaméleonjaként mutatta be Baaba Maalt, akinek a zenéjében találkozik a jang és a jin. Aki dicsőíti a falusi életmód hagyományait, miközben a technóba, a raggába, a hip-hopba merül, és kiáll a nők jogaiért. Akinek halk beszéde és vékony, macskaszerű alkata sebezhető benyomást kelt, de akiből színpadon a szentek eleganciája és emelkedettsége dől. Négy évvel ezelőtt, amikor először írtam Maalról, magam is elhasaltam: "az ő hangjába bújva emlékeztet a mindenhatóságára a jóisten". És azt hiszem, a szenegáli tradícióktól való elrugaszkodásában is inkább a teremtés igényére, mint a world music határszegéseire találtam. Maalnak egy "lakhatóbb" Afrika és egy "közérthetőbb" nyelv a vágya, amelyben "találkozik a múlt és a jövő, s amelyben úgy fér össze hagyomány és modernség, hogy egyik sem uralkodik a másikon".

Maal az ötvenes évek második felében az észak-szenegáli Podor faluban született. Törzse, a fulani a kisebbségi pulaar nyelvet beszéli, mely a kulturális élet centrumában, a Wolof dominanciájú Dakarban éppoly idegennek számított, mint a népszerű mbalax stílustól eltérő, a reggae-hez közelítő yela. Érvényesülését az is megnehezítette, hogy nem a griot-k, a történetmondók és zenészek kasztjába született (édesanyja "amatőr" énekesnő volt, édesapja a muzulmánokat imára szólító müezzin). Nagyon-nagyon ki kellett hát emelkednie tanulótársai közül, hogy ösztöndíjat kaphasson Dakarba, illetve onnan Párizsba.

Dakarban előbb a népes (mintegy hatvan muzsikust és táncost számláló) Lasli Fouta társulathoz szegődött, majd összehozott egy kis együttest, azzal járta Nyugat-Afrikát. Mansour Seck, a vak énekes-gitáros már akkoriban hozzá tartozott, őt - a kávézókban keresett pénzéből - maga után csalta Párizsba is. 1984-ben együtt vették fel első - még szigorúan tradicionális - anyagukat, mely Szenegálban kazettán, Európában ´89-től CD-n is terjedt Djam Leelii címmel; aztán Párizsból hazatérve 1985-ben megalakították a - mai napig működő - Daande Lenolt. Erre figyelt fel a producer Ibrahima Sylla, akinek komoly szerepe volt Salif Keita befuttatásában, Maalból azonban két legkevésbé emlékezetes albumát sikerült kiszippantania (Wango, Taara) - azóta is feszélyezik azok az olcsó, európai szintihangok. Még szerencse, hogy kontrázhatott a Baayóval - a Mango lemeztársaság kimondottan akusztikus felvételeket kért. Ez a lemez szintézise mindannak, ami Maliban, Mauritániában, Elefántcsontparton és Szenegálban rátapadt - olyan könnyedén vették fel két nap alatt Londonban, mintha csak úgy Podorban pengettek volna a tornácon. 1991-et írta a naptár, és egészen pontosan lehetett sejteni, hogy ebben az évtizedben Maal újragondoltatja velünk, amit Youssou N´ Dourtól, Mory Kantétől és Keitától Nyugat-Afrikáról tanultunk. Zsákutcáival és vargabetűivel is.

A Lam Toróban történetesen kevesebb örömét lelte, az volt a benyomása, hogy angol és amerikai kollégái addig szöszöltek a szalaggal, amíg a Daande Lenol el nem vesztette önazonosságát. Bizonyára igaza volt - Szenegálban egyébként hazai keveréssel került forgalomba -, de hogy én vagy két számtól (Yela, Danibe) azóta is padlót fogok, az megint tény. Aztán ´94-ben a Firin´ in Fouta következett, erre reflektált az említett RMM-riport, melyben a múlt és a jövő, a yela és a techno - Maal kedvére való - összefonódása szóba került.

Így aztán nem lepett meg, hogy a nyári megjelenésű Nomad Soul a Firin´ in Fouta útján lépett tovább, mégsem mondom, hogy nem csalódtam kicsit. Hogy úgy mondjam, ez most nekem nem az isten hangja - nem borzong a hátam, még beszélni is tudok közben -, mindössze egy zseniális énekesé. Aki legfeljebb a király.

Ebből a közel hetven percből tizenöttől megválnék a szívem szerint, azokban túl sok a komfort, a globalitás nekem. Amúgy nincs mese: ha összeadom az elektronikus tánczenét, Szenegál örökségét és 1998-at, ez az etalon. Hát így. Már csak a Lam Lam című dal különös ambientkalandját kell megemlítenem, amelyben Howie B és Brian Eno a partnerei. Aztán vissza a lemezjátszóhoz - előbb a Baayo, aztán a Lam Toro... és a csend közben.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.