bábszínház - HAJNALI CSILLAG PEREMÉN

  • - oil -
  • 2011. január 6.

Zene

Ritka kivételektől eltekintve az ember nem az előadásért megy bábszínházba, hanem hogy lássa a magával hozott kiskorút, amint nagy édesen megteszi az első lépéseket a műbefogadás útján. A Budapest Bábszínház új bemutatója azon kevés előadások egyike, amely kereteit, látványvilágát tekintve gyerekbarátabb az itt megszokottnál, tartalmában viszont elsősorban a felnőttek számára jelent nyelvi-intellektuális élményt.
Ritka kivételektõl eltekintve az ember nem az elõadásért megy bábszínházba, hanem hogy lássa a magával hozott kiskorút, amint nagy édesen megteszi az elsõ lépéseket a mûbefogadás útján. A Budapest Bábszínház új bemutatója azon kevés elõadások egyike, amely kereteit, látványvilágát tekintve gyerekbarátabb az itt megszokottnál, tartalmában viszont elsõsorban a felnõttek számára jelent nyelvi-intellektuális élményt. Amit az "állami" bábszínházban eddig tapasztaltunk, az a minden korosztály türelmét próbára tévõ, megélhetési büfészünettel tarkított frontális elõadás, távoli figurák alig kivehetõ dünnyögése és katasztrofális dramaturgia (hogy lehet az "zban otthon hagyni Totó kutyát?!). Ezt a rossz beidegzõdést töri meg a kortárs költõink - KAF, Parti Nagy, Tóth Krisztina, Varró Dániel és mások - (ál)gyerekverseit dramatizáló, lendületes performansz, alcíme szerint Mackóélet és mackóálom egy részben.

A belépés feltétele egy játékmackó (ha nincs, kapunk a kölcsönzõbõl), majd a frissen tanult Medveindulót kántálva az eddig ismeretlen, negyedik emeleti Játszótérre kell felcaplatnunk, lehetõleg karon ülõ kisdeddel súlyosbítva. A szõnyegen letelepedve körülöttünk minden irányban, sztereóban peregnek a zseniális rímek meg a svéd gyerekvers hagyományait idézõ korabölcsességek, amelyekbõl ki tudja, mi jut el a gyermeki agy tekervényeibe, és hol, mikor fog majd visszahullani ránk: "Szép állat a krokodil, minden este bekakil", és: "Anyától apáig egyetlen út vezet, / az, amelyiken a hatos autóbusz megy. / De ez a járat azóta nem közlekedik, / amióta apa feleségül vette anya / régi barátnõjét, a Cédát." A kicsiknek persze leginkább a bábok tetszenek, fõleg amikor odadörgölik az orrukat az otthonról hozott mackóéhoz, vagy labdát dobnak. Jó lett volna több ilyen fogódzó a gyerekeknek, hogy legalább itt és most ne érezzék magukat elveszettnek ebben a furcsa, érthetetlen világban. A felnõttekében.

Budapest Bábszínház, december 28.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.