bábszínház - HAJNALI CSILLAG PEREMÉN

  • - oil -
  • 2011. január 6.

Zene

Ritka kivételektől eltekintve az ember nem az előadásért megy bábszínházba, hanem hogy lássa a magával hozott kiskorút, amint nagy édesen megteszi az első lépéseket a műbefogadás útján. A Budapest Bábszínház új bemutatója azon kevés előadások egyike, amely kereteit, látványvilágát tekintve gyerekbarátabb az itt megszokottnál, tartalmában viszont elsősorban a felnőttek számára jelent nyelvi-intellektuális élményt.
Ritka kivételektõl eltekintve az ember nem az elõadásért megy bábszínházba, hanem hogy lássa a magával hozott kiskorút, amint nagy édesen megteszi az elsõ lépéseket a mûbefogadás útján. A Budapest Bábszínház új bemutatója azon kevés elõadások egyike, amely kereteit, látványvilágát tekintve gyerekbarátabb az itt megszokottnál, tartalmában viszont elsõsorban a felnõttek számára jelent nyelvi-intellektuális élményt. Amit az "állami" bábszínházban eddig tapasztaltunk, az a minden korosztály türelmét próbára tévõ, megélhetési büfészünettel tarkított frontális elõadás, távoli figurák alig kivehetõ dünnyögése és katasztrofális dramaturgia (hogy lehet az "zban otthon hagyni Totó kutyát?!). Ezt a rossz beidegzõdést töri meg a kortárs költõink - KAF, Parti Nagy, Tóth Krisztina, Varró Dániel és mások - (ál)gyerekverseit dramatizáló, lendületes performansz, alcíme szerint Mackóélet és mackóálom egy részben.

A belépés feltétele egy játékmackó (ha nincs, kapunk a kölcsönzõbõl), majd a frissen tanult Medveindulót kántálva az eddig ismeretlen, negyedik emeleti Játszótérre kell felcaplatnunk, lehetõleg karon ülõ kisdeddel súlyosbítva. A szõnyegen letelepedve körülöttünk minden irányban, sztereóban peregnek a zseniális rímek meg a svéd gyerekvers hagyományait idézõ korabölcsességek, amelyekbõl ki tudja, mi jut el a gyermeki agy tekervényeibe, és hol, mikor fog majd visszahullani ránk: "Szép állat a krokodil, minden este bekakil", és: "Anyától apáig egyetlen út vezet, / az, amelyiken a hatos autóbusz megy. / De ez a járat azóta nem közlekedik, / amióta apa feleségül vette anya / régi barátnõjét, a Cédát." A kicsiknek persze leginkább a bábok tetszenek, fõleg amikor odadörgölik az orrukat az otthonról hozott mackóéhoz, vagy labdát dobnak. Jó lett volna több ilyen fogódzó a gyerekeknek, hogy legalább itt és most ne érezzék magukat elveszettnek ebben a furcsa, érthetetlen világban. A felnõttekében.

Budapest Bábszínház, december 28.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.