Lemez

Balog József: The French Collection

  • - csk -
  • 2020. november 12.

Zene

A világ, ha lassan is, de megtanulta, hogy általánosítani butaság, és a kritikus maximálisan egyet is ért ezzel, de most bajban van. Ugyanis épp arról akar beszélni, milyen a francia zene. Persze ki lehet ezt ügyeskedni, mert azt azért elmondhatjuk, hogy nagyon sok német zene intellektuális, nagyon sok olasz mű áradóan érzelmes és nagyon sok francia muzsikában uralkodik elegancia, kifinomultság, távolságtartó humor és a hangok érzéki gyönyöre.

Korosztályának egyik kiválósága, Balog József (1979) most egy albumon játssza a 17–18. századi Rameau, a 19–20. századi Debussy és a 20–21. századi Boulez alkotásait. Megkapó, milyen jót diskurálnak a szerzők a nagy időbeli távolság ellenére is! Nem véletlenül: Debussy lelkesedett Rameau-ért, Boulez Debussyért. Szép ez így együtt. És a zongorázás? Az még szebb. Tiszta, plasztikus faktúra, karcsú hangok, hajlékony dallamok, színgazdagság, változatosan sorjázó karakterek, magától értődő virtuozitás.

Hedonizmus és okosság. Balog József Rameau-ja (Nouvelles suites de pièces de clavecin) játékos, Debussyje (Images I–II.) álmodó, Bouleze (Incises) felfedező szellemű. És valamennyi leütött hangból érezzük: mindhárman egyazon hatalmas fa finom erezetű levelei. A nagy repertoárral rendelkező, kiterjedt érdeklődésű, szuggesztív zongoraművész olyan lemezt adott a kezünkbe, amely gyönyörködtetve tanít, tanítva gyönyörködtet.

 

Hungaroton, 2020, 2699 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.