Lemez

Balog József: The French Collection

  • - csk -
  • 2020. november 12.

Zene

A világ, ha lassan is, de megtanulta, hogy általánosítani butaság, és a kritikus maximálisan egyet is ért ezzel, de most bajban van. Ugyanis épp arról akar beszélni, milyen a francia zene. Persze ki lehet ezt ügyeskedni, mert azt azért elmondhatjuk, hogy nagyon sok német zene intellektuális, nagyon sok olasz mű áradóan érzelmes és nagyon sok francia muzsikában uralkodik elegancia, kifinomultság, távolságtartó humor és a hangok érzéki gyönyöre.

Korosztályának egyik kiválósága, Balog József (1979) most egy albumon játssza a 17–18. századi Rameau, a 19–20. századi Debussy és a 20–21. századi Boulez alkotásait. Megkapó, milyen jót diskurálnak a szerzők a nagy időbeli távolság ellenére is! Nem véletlenül: Debussy lelkesedett Rameau-ért, Boulez Debussyért. Szép ez így együtt. És a zongorázás? Az még szebb. Tiszta, plasztikus faktúra, karcsú hangok, hajlékony dallamok, színgazdagság, változatosan sorjázó karakterek, magától értődő virtuozitás.

Hedonizmus és okosság. Balog József Rameau-ja (Nouvelles suites de pièces de clavecin) játékos, Debussyje (Images I–II.) álmodó, Bouleze (Incises) felfedező szellemű. És valamennyi leütött hangból érezzük: mindhárman egyazon hatalmas fa finom erezetű levelei. A nagy repertoárral rendelkező, kiterjedt érdeklődésű, szuggesztív zongoraművész olyan lemezt adott a kezünkbe, amely gyönyörködtetve tanít, tanítva gyönyörködtet.

 

Hungaroton, 2020, 2699 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.