Lemez

Balog József: The French Collection

  • - csk -
  • 2020. november 12.

Zene

A világ, ha lassan is, de megtanulta, hogy általánosítani butaság, és a kritikus maximálisan egyet is ért ezzel, de most bajban van. Ugyanis épp arról akar beszélni, milyen a francia zene. Persze ki lehet ezt ügyeskedni, mert azt azért elmondhatjuk, hogy nagyon sok német zene intellektuális, nagyon sok olasz mű áradóan érzelmes és nagyon sok francia muzsikában uralkodik elegancia, kifinomultság, távolságtartó humor és a hangok érzéki gyönyöre.

Korosztályának egyik kiválósága, Balog József (1979) most egy albumon játssza a 17–18. századi Rameau, a 19–20. századi Debussy és a 20–21. századi Boulez alkotásait. Megkapó, milyen jót diskurálnak a szerzők a nagy időbeli távolság ellenére is! Nem véletlenül: Debussy lelkesedett Rameau-ért, Boulez Debussyért. Szép ez így együtt. És a zongorázás? Az még szebb. Tiszta, plasztikus faktúra, karcsú hangok, hajlékony dallamok, színgazdagság, változatosan sorjázó karakterek, magától értődő virtuozitás.

Hedonizmus és okosság. Balog József Rameau-ja (Nouvelles suites de pièces de clavecin) játékos, Debussyje (Images I–II.) álmodó, Bouleze (Incises) felfedező szellemű. És valamennyi leütött hangból érezzük: mindhárman egyazon hatalmas fa finom erezetű levelei. A nagy repertoárral rendelkező, kiterjedt érdeklődésű, szuggesztív zongoraművész olyan lemezt adott a kezünkbe, amely gyönyörködtetve tanít, tanítva gyönyörködtet.

 

Hungaroton, 2020, 2699 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”