mi a kotta?

Tengerésztisztecske

  • mi a kotta
  • 2020. november 12.

Zene

„Egy szép napon eljött hozzám Azancsevszkij, akit éppen akkor iktattak be a pétervári Konzervatórium igazgatói tisztségébe. Meglepetésemre felszólított, hogy vállaljam el a Konzervatórium zeneszerzés- és hangszereléstanári állását, s egyúttal a zenekari gyakorlat vezetését. Azancsevszkij elképzelése nyilvánvalóan az volt, hogy e tárgyak oktatását az én személyemben fiatal tanerővel frissítse fel. [...] Annak tudatában, hogy nem vagyok felkészülve erre a feladatra, nem adtam határozott választ, és gondolkodási időt kértem. Barátaim azt javasolták, hogy fogadjam el az ajánlatot. Valójában egyedül Balakirev volt tisztában azzal, hogy nincsenek meg ehhez a szükséges ismereteim, de ő is ragaszkodott igenlő válaszomhoz. Ő elsősorban arra számított, hogy így saját emberét juttathatja be az ellenséges Konzervatóriumba. Barátaim rábeszélése és saját tévhitem győzedelmeskedett, elfogadtam az ajánlatot.”

Így emlékezett vissza a hajdani önmagát tengerésztisztecske gyanánt említő Nyikolaj Rimszkij-Korszakov arra, hogyan is vált belőle 1871-ben professzor, s szavaiból nemcsak az üdítő önreflexió olvasható ki, de a művészeti és akadémiai élet örök jellegzetessége, a kiszorítósdi is. A tanítás közben tanuló komponista mindenesetre jó választásnak bizonyult, hisz köztudomás szerint belőle vált a zenetörténet egyik nagy hangszerelője. Erről szombaton délelőtt a Mezzo TV adását figyelve újfent meggyőződhetünk, mert ott a Mese Szaltán cárról brüszszeli előadását közvetítik majd (november 14., fél kilenc). A Dmitrij Csernyakov rendezésében színre vitt opera 3. felvonásának egy pazar részletére pedig azok is rá fognak ismerni, akik először találkoznak e dalművel: ez lesz ugyanis a nevezetes Dongó.

Rimszkij-Korszakov tanári működéséért pedig olyan tanítvány állhat örökétig jót, mint Igor Stravinsky. Tőle a Tavaszi áldozatot ajánljuk jövő szerdára: egy másik zenei tévécsatornán, a Stingray Classicán, méghozzá a Berlini Filharmonikusok 1993-as Európa-koncertjéről, amelynek karmestere Bernard Haitink volt (november 18., háromnegyed tíz).

Persze újra a négy fal közé szorultunkban ne érjük be a tévék kínálatával, elvégre van rádiónk és internetünk is! Pénteken például két kedvenc szimfóniánkat is közvetíteni fogja a Bartók Rádió: Mahler IV. szimfóniáját Vladimir Jurowski januári berlini koncertjéről, majd Beethoven Eroicáját 1966-ból, Rafael Kubelik és a Bajor Rádiózenekar müncheni hangversenyéről (november 13., kettő óra, illetve fél nyolc). A netről meg válasszunk egészen friss konzerveket a Metropolitan Opera kínálatából (www.metopera.org)! A hétvégén ugyanis két kortárs angolszász operára is rálelhetünk majd: szombat éjféltől Philipp Glass Akhnatenjére tavalyról, illetve vasárnaptól Thomas Adès Öldöklő angyalára 2017-ből. Mindkét előadás színpadi értelemben is káprázatos volt: a Buñuel-film operaváltozatában az énekesi összjátékot kommendáljuk sietve olvasóink figyelmébe, míg az előbbi napon a kontratenor Anthony Roth Costanzóé legyen majd a figyelmünk java.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.