mi a kotta?

Tengerésztisztecske

  • mi a kotta
  • 2020. november 12.

Zene

„Egy szép napon eljött hozzám Azancsevszkij, akit éppen akkor iktattak be a pétervári Konzervatórium igazgatói tisztségébe. Meglepetésemre felszólított, hogy vállaljam el a Konzervatórium zeneszerzés- és hangszereléstanári állását, s egyúttal a zenekari gyakorlat vezetését. Azancsevszkij elképzelése nyilvánvalóan az volt, hogy e tárgyak oktatását az én személyemben fiatal tanerővel frissítse fel. [...] Annak tudatában, hogy nem vagyok felkészülve erre a feladatra, nem adtam határozott választ, és gondolkodási időt kértem. Barátaim azt javasolták, hogy fogadjam el az ajánlatot. Valójában egyedül Balakirev volt tisztában azzal, hogy nincsenek meg ehhez a szükséges ismereteim, de ő is ragaszkodott igenlő válaszomhoz. Ő elsősorban arra számított, hogy így saját emberét juttathatja be az ellenséges Konzervatóriumba. Barátaim rábeszélése és saját tévhitem győzedelmeskedett, elfogadtam az ajánlatot.”

Így emlékezett vissza a hajdani önmagát tengerésztisztecske gyanánt említő Nyikolaj Rimszkij-Korszakov arra, hogyan is vált belőle 1871-ben professzor, s szavaiból nemcsak az üdítő önreflexió olvasható ki, de a művészeti és akadémiai élet örök jellegzetessége, a kiszorítósdi is. A tanítás közben tanuló komponista mindenesetre jó választásnak bizonyult, hisz köztudomás szerint belőle vált a zenetörténet egyik nagy hangszerelője. Erről szombaton délelőtt a Mezzo TV adását figyelve újfent meggyőződhetünk, mert ott a Mese Szaltán cárról brüszszeli előadását közvetítik majd (november 14., fél kilenc). A Dmitrij Csernyakov rendezésében színre vitt opera 3. felvonásának egy pazar részletére pedig azok is rá fognak ismerni, akik először találkoznak e dalművel: ez lesz ugyanis a nevezetes Dongó.

Rimszkij-Korszakov tanári működéséért pedig olyan tanítvány állhat örökétig jót, mint Igor Stravinsky. Tőle a Tavaszi áldozatot ajánljuk jövő szerdára: egy másik zenei tévécsatornán, a Stingray Classicán, méghozzá a Berlini Filharmonikusok 1993-as Európa-koncertjéről, amelynek karmestere Bernard Haitink volt (november 18., háromnegyed tíz).

Persze újra a négy fal közé szorultunkban ne érjük be a tévék kínálatával, elvégre van rádiónk és internetünk is! Pénteken például két kedvenc szimfóniánkat is közvetíteni fogja a Bartók Rádió: Mahler IV. szimfóniáját Vladimir Jurowski januári berlini koncertjéről, majd Beethoven Eroicáját 1966-ból, Rafael Kubelik és a Bajor Rádiózenekar müncheni hangversenyéről (november 13., kettő óra, illetve fél nyolc). A netről meg válasszunk egészen friss konzerveket a Metropolitan Opera kínálatából (www.metopera.org)! A hétvégén ugyanis két kortárs angolszász operára is rálelhetünk majd: szombat éjféltől Philipp Glass Akhnatenjére tavalyról, illetve vasárnaptól Thomas Adès Öldöklő angyalára 2017-ből. Mindkét előadás színpadi értelemben is káprázatos volt: a Buñuel-film operaváltozatában az énekesi összjátékot kommendáljuk sietve olvasóink figyelmébe, míg az előbbi napon a kontratenor Anthony Roth Costanzóé legyen majd a figyelmünk java.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.