Lemez

Bajnoq: Senki / Semmit EP

Zene

A Kozmosz a rendszerkritikus punkrock egyik fontos zenekara volt a 2010-es években, koncertjeikre tömegek jártak kiereszteni a gőzt, miközben a NER egyre inkább bebetonozta magát. Feloszlásuk után a tagok közül ketten (Pál Zsombor ének-gitár, Veres Attila dob) új zenekart alapítottak, hasonló szellemiséggel, de kicsit más hozzáállással. Saját bevallásuk szerint a korábbi „majd mi megmutatjuk” mentalitás helyett a Bajnoq dalai mögött a „meg kell írnom ezt a számot, különben elképzelhető, hogy meg fogok bolondulni” gondolat áll.

A csapat repertoárja lassan, de biztosan bővül, a 2018-as bemutatkozás után tavaly és az idén is egy-egy EP-vel jelentkeztek. Ezúttal négy új dalt kaptunk, amelyek minden eddiginél színesebb képet rajzolnak ki. A Vajon (hogyan alszanak ennyire jól?) tipikus punkrock darálás, alig másfél percben, de annál sűrűbb mondanivalóval szúr oda az „uralkodó osztálynak”. A másik három szám inkább közérzeti, mint közéleti ihletettségű. A Nem tud senki se semmit éles váltással a zenekar eddigi legvisszafogottabb szerzeménye, meglepő módon ez talán jobban is áll nekik, mint a fékevesztett ordibálás, és könnyebben is befogadható.

A Sose mondtam őszinte párkapcsolati dal, amelyben Skolák Péter szólógitáros is megmutatja magát énekesként (kicsit a Kozmoszt megidézve, mivel ott két frontember volt), a trombitaszólóval felturbózott Egy gyönyörű árok pedig generációs kihívásokat boncolgat. Mindegyikből ütős koncertsláger lesz, ha újra lehet majd ugrálós, tombolós bulikat tartani.

 

Szerzői kiadás, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.