Lemez

Bajnoq: Senki / Semmit EP

Zene

A Kozmosz a rendszerkritikus punkrock egyik fontos zenekara volt a 2010-es években, koncertjeikre tömegek jártak kiereszteni a gőzt, miközben a NER egyre inkább bebetonozta magát. Feloszlásuk után a tagok közül ketten (Pál Zsombor ének-gitár, Veres Attila dob) új zenekart alapítottak, hasonló szellemiséggel, de kicsit más hozzáállással. Saját bevallásuk szerint a korábbi „majd mi megmutatjuk” mentalitás helyett a Bajnoq dalai mögött a „meg kell írnom ezt a számot, különben elképzelhető, hogy meg fogok bolondulni” gondolat áll.

A csapat repertoárja lassan, de biztosan bővül, a 2018-as bemutatkozás után tavaly és az idén is egy-egy EP-vel jelentkeztek. Ezúttal négy új dalt kaptunk, amelyek minden eddiginél színesebb képet rajzolnak ki. A Vajon (hogyan alszanak ennyire jól?) tipikus punkrock darálás, alig másfél percben, de annál sűrűbb mondanivalóval szúr oda az „uralkodó osztálynak”. A másik három szám inkább közérzeti, mint közéleti ihletettségű. A Nem tud senki se semmit éles váltással a zenekar eddigi legvisszafogottabb szerzeménye, meglepő módon ez talán jobban is áll nekik, mint a fékevesztett ordibálás, és könnyebben is befogadható.

A Sose mondtam őszinte párkapcsolati dal, amelyben Skolák Péter szólógitáros is megmutatja magát énekesként (kicsit a Kozmoszt megidézve, mivel ott két frontember volt), a trombitaszólóval felturbózott Egy gyönyörű árok pedig generációs kihívásokat boncolgat. Mindegyikből ütős koncertsláger lesz, ha újra lehet majd ugrálós, tombolós bulikat tartani.

 

Szerzői kiadás, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.