Lemez

Bajnoq: Senki / Semmit EP

Zene

A Kozmosz a rendszerkritikus punkrock egyik fontos zenekara volt a 2010-es években, koncertjeikre tömegek jártak kiereszteni a gőzt, miközben a NER egyre inkább bebetonozta magát. Feloszlásuk után a tagok közül ketten (Pál Zsombor ének-gitár, Veres Attila dob) új zenekart alapítottak, hasonló szellemiséggel, de kicsit más hozzáállással. Saját bevallásuk szerint a korábbi „majd mi megmutatjuk” mentalitás helyett a Bajnoq dalai mögött a „meg kell írnom ezt a számot, különben elképzelhető, hogy meg fogok bolondulni” gondolat áll.

A csapat repertoárja lassan, de biztosan bővül, a 2018-as bemutatkozás után tavaly és az idén is egy-egy EP-vel jelentkeztek. Ezúttal négy új dalt kaptunk, amelyek minden eddiginél színesebb képet rajzolnak ki. A Vajon (hogyan alszanak ennyire jól?) tipikus punkrock darálás, alig másfél percben, de annál sűrűbb mondanivalóval szúr oda az „uralkodó osztálynak”. A másik három szám inkább közérzeti, mint közéleti ihletettségű. A Nem tud senki se semmit éles váltással a zenekar eddigi legvisszafogottabb szerzeménye, meglepő módon ez talán jobban is áll nekik, mint a fékevesztett ordibálás, és könnyebben is befogadható.

A Sose mondtam őszinte párkapcsolati dal, amelyben Skolák Péter szólógitáros is megmutatja magát énekesként (kicsit a Kozmoszt megidézve, mivel ott két frontember volt), a trombitaszólóval felturbózott Egy gyönyörű árok pedig generációs kihívásokat boncolgat. Mindegyikből ütős koncertsláger lesz, ha újra lehet majd ugrálós, tombolós bulikat tartani.

 

Szerzői kiadás, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.