Beatrix Potter-sorozat 1-3 (DVD)

  • -tévésmaci -
  • 2008. június 5.

Zene

Beatrix Potter-sorozat 1-3. "Annamááááária! Aaaannamária!" - nekem így kezdődött az egész, erre nem lehetett nem figyelmesnek lenni. Amikor a decens házikabátot viselő patkány szólítja a feleségét valamiféle szolgálattételre, mely tévedhetetlenül kapcsolódik a (helyes és bőséges) táplálkozáshoz, abból lesz a "macskatekercs".

Beatrix Potter-sorozat 1-3. "Annamááááária! Aaaannamária!" - nekem így kezdõdött az egész, erre nem lehetett nem figyelmesnek lenni. Amikor a decens házikabátot viselõ patkány szólítja a feleségét valamiféle szolgálattételre, mely tévedhetetlenül kapcsolódik a (helyes és bõséges) táplálkozáshoz, abból lesz a "macskatekercs". Persze Annamária is megéri a pénzét, jól adja ezt a háziszolgaszerepet, aminek végül mégis az a veleje, hogy "hova is lennél nélkülem?", tehát én vagyok a fõnök, én mondom meg, merre hány méter. Patkánynak (is alig) látszó középkorú házaspár, a maguk kis zsörtölõdéseivel. Aztán milyen könnyû volt rákapni, hisz legközelebb az imposztorok jöttek, a kék kabátos Nyúl Péter és a vele szövetséges Nyuszi Benjámin, és elsõ dolguk az volt, hogy dús káposztalevelek reményében felkeresték Gergelyfi bácsi kertjét... Röffencs viselt dolgai közé már a tánc, a szerelem is belopódzott.

Beatrix Potter (1866-1943) kalandos életérõl nemrégiben világforgalomra szánt nagyszabású, ám mérsékelten vérforraló film készült, nem is akárkivel, az Oscar-díjas Renée Zellwegerrel a fõszerepben. A manó tudja, hogy ahhoz, hogy a már a maga korában (a 20. század elején) is sikeres meseíró-illusztrátor életébõl film legyen, elég volt-e a máig tartó irodalmi népszerûség, vagy hozzátett valamit ez a 90-es évek elejérõl szalajtott angol-amerikai tévésorozat is, amirõl itt beszélünk? Mindenesetre az élõ szereplõs keretbe (B. Potter szerepében ezúttal Niamh Cusack) foglalt, a szerzõ eredeti rajzaitól ihletett rajzfilmek korhatár nélkül megtekinthetõk, noha nyilván a tíz alatti néposztályoknak szánták elkövetõi.

Forgalmazza a Mirax

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.