Előadás

Béla, Lajos, Barnabás

Kelemen Barnabás a Fesztiválakadémián

Zene

Az ösvény, amelyet hajdan Leonard Bern­s­tein, Lukin László és mások kezdtek kitaposni, mostanra főútvonallá szélesedett: a zenei ismeretterjesztés ma már sokak által kedvvel gyakorolt, változatos műfaj.

Logikus és egyszersmind helyes fejlemény ez, még akkor is, ha olykor-olykor felsejlik némi allűr az előadókban (a patetikus vagy épp a lazaságot mímelő fajtából), s ha néha inkább csak a műhöz közelítés látszatát éri el a nemes szándékú ismeretterjesztő. Ám a legjobb esetekben, mint például a Bartók rádió Zenebeszéd sorozatának alkalmain a zeneszerzői életrajz kibontása, a keletkezéstörténet fölvázolása és a művelt közönségre kalibrált műelemzés valóban képes új megvilágításba helyezni és – a legjobb értelemben – népszerűsíteni egy-egy klasszikus zeneművet.

Míg az említett rádiós sorozatban zenetörténészek, addig a Zeneakadémiát nyáriasító új programsorozaton, a múlt hét végi Fesztivál­akadémián maguk a művészek vállalkoztak ismertető-elemző előadások megtartására. A fesztivált feleségével, Kokas Katalinnal párban életre hívó Kelemen Barnabás például Bartók Béla 1944-es Szólószonátáját mutatta be: egyórás előadás során, hegedűvel a kezében, megnyerően informális modorban. Bartókot itt rendszerint Béla, sőt Bélánk nevezet alatt említette a kiváló hegedűs, de éppígy Beethoven is le lett lajosozva, s Kelemen még egy hapax legomenonnal is megajándékozta hallgatóit, amikor megalkotta a „bonyolizálja” igét. Csakhogy ami máskor-mástól talán túlzottan fesztelennek és erőltetetten jópofáskodónak tűnt volna, az a Solti terem közönségével közvetlen kapcsolatot teremtő Kelemen esetében kedvesnek és hitelesnek bizonyult. Ebben kétségkívül volt némi része a muzsikus – őszültében is csorbítatlan – fiús bájának, ám aligha tévedünk nagyot, ha főérdem gyanánt Kelemen kiállásának, előadói modorának ön­azonosságát jelöljük meg.

Mert a közvetlen szavak és megfogalmazások hűen tükrözték az előadó éppennyire bensőséges viszonyát a Szólószonátához. Ahogy Kelemen előzékenyen bemondta a szólamban vissza-visszatérő sorvégi gesztusokat („csuhajja”), ahogy bemutatta, Bartók mint „tekergeti a D hangot”, s ahogy a második tételben a mesebeli kisgömböccel rokonította a risoluto és a legato párharcát – mindez olyan meghittségig bizalmas ügyszeretetet jelzett, amely ezúttal nem csupán a műhöz való közeledés látszatát kínálta a hallgatóság számára. A munkája iránt olthatatlanul érdeklődő kézműves-muzsikus a bachi hommage-mozzanatok és egyéb klasszikus zenetörténeti utalások bemutatása mellett természetesen a népzenei párhuzamok és eredeztetések érzékletessé tételére is vállalkozott, egy helyütt Pál István „Szalonna” kezébe is átadva hegedűjét.

Az egy óra kevésnek bizonyult: a Szólószonáta jelentőségéhez és Kelemen Barnabás mondanivalójához egyaránt. „Ha majd eszembe jut valami, amiről megfeledkeztem, majd ki­írom a Facebookra” – önironizált a művész, akinek teljesítménye így is a legjobb fajta zenei ismeretterjesztés oldottságával és meggyőző erejével nyűgözött le minket. Azzal a jóféle előadói svunggal, amely akár egy-egy apró tárgyi tévedés felett is (mint amilyen a Concerto kapcsán Paul Sacher nevének említése volt) továbblódítja a közönség figyelmét – s okvetlenül ráveszi a Szólószonáta ismételt meghallgatására.

Zeneakadémia, július 24.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.