Előadás

Béla, Lajos, Barnabás

Kelemen Barnabás a Fesztiválakadémián

Zene

Az ösvény, amelyet hajdan Leonard Bern­s­tein, Lukin László és mások kezdtek kitaposni, mostanra főútvonallá szélesedett: a zenei ismeretterjesztés ma már sokak által kedvvel gyakorolt, változatos műfaj.

Logikus és egyszersmind helyes fejlemény ez, még akkor is, ha olykor-olykor felsejlik némi allűr az előadókban (a patetikus vagy épp a lazaságot mímelő fajtából), s ha néha inkább csak a műhöz közelítés látszatát éri el a nemes szándékú ismeretterjesztő. Ám a legjobb esetekben, mint például a Bartók rádió Zenebeszéd sorozatának alkalmain a zeneszerzői életrajz kibontása, a keletkezéstörténet fölvázolása és a művelt közönségre kalibrált műelemzés valóban képes új megvilágításba helyezni és – a legjobb értelemben – népszerűsíteni egy-egy klasszikus zeneművet.

Míg az említett rádiós sorozatban zenetörténészek, addig a Zeneakadémiát nyáriasító új programsorozaton, a múlt hét végi Fesztivál­akadémián maguk a művészek vállalkoztak ismertető-elemző előadások megtartására. A fesztivált feleségével, Kokas Katalinnal párban életre hívó Kelemen Barnabás például Bartók Béla 1944-es Szólószonátáját mutatta be: egyórás előadás során, hegedűvel a kezében, megnyerően informális modorban. Bartókot itt rendszerint Béla, sőt Bélánk nevezet alatt említette a kiváló hegedűs, de éppígy Beethoven is le lett lajosozva, s Kelemen még egy hapax legomenonnal is megajándékozta hallgatóit, amikor megalkotta a „bonyolizálja” igét. Csakhogy ami máskor-mástól talán túlzottan fesztelennek és erőltetetten jópofáskodónak tűnt volna, az a Solti terem közönségével közvetlen kapcsolatot teremtő Kelemen esetében kedvesnek és hitelesnek bizonyult. Ebben kétségkívül volt némi része a muzsikus – őszültében is csorbítatlan – fiús bájának, ám aligha tévedünk nagyot, ha főérdem gyanánt Kelemen kiállásának, előadói modorának ön­azonosságát jelöljük meg.

Mert a közvetlen szavak és megfogalmazások hűen tükrözték az előadó éppennyire bensőséges viszonyát a Szólószonátához. Ahogy Kelemen előzékenyen bemondta a szólamban vissza-visszatérő sorvégi gesztusokat („csuhajja”), ahogy bemutatta, Bartók mint „tekergeti a D hangot”, s ahogy a második tételben a mesebeli kisgömböccel rokonította a risoluto és a legato párharcát – mindez olyan meghittségig bizalmas ügyszeretetet jelzett, amely ezúttal nem csupán a műhöz való közeledés látszatát kínálta a hallgatóság számára. A munkája iránt olthatatlanul érdeklődő kézműves-muzsikus a bachi hommage-mozzanatok és egyéb klasszikus zenetörténeti utalások bemutatása mellett természetesen a népzenei párhuzamok és eredeztetések érzékletessé tételére is vállalkozott, egy helyütt Pál István „Szalonna” kezébe is átadva hegedűjét.

Az egy óra kevésnek bizonyult: a Szólószonáta jelentőségéhez és Kelemen Barnabás mondanivalójához egyaránt. „Ha majd eszembe jut valami, amiről megfeledkeztem, majd ki­írom a Facebookra” – önironizált a művész, akinek teljesítménye így is a legjobb fajta zenei ismeretterjesztés oldottságával és meggyőző erejével nyűgözött le minket. Azzal a jóféle előadói svunggal, amely akár egy-egy apró tárgyi tévedés felett is (mint amilyen a Concerto kapcsán Paul Sacher nevének említése volt) továbblódítja a közönség figyelmét – s okvetlenül ráveszi a Szólószonáta ismételt meghallgatására.

Zeneakadémia, július 24.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.