Előadás

Béla, Lajos, Barnabás

Kelemen Barnabás a Fesztiválakadémián

Zene

Az ösvény, amelyet hajdan Leonard Bern­s­tein, Lukin László és mások kezdtek kitaposni, mostanra főútvonallá szélesedett: a zenei ismeretterjesztés ma már sokak által kedvvel gyakorolt, változatos műfaj.

Logikus és egyszersmind helyes fejlemény ez, még akkor is, ha olykor-olykor felsejlik némi allűr az előadókban (a patetikus vagy épp a lazaságot mímelő fajtából), s ha néha inkább csak a műhöz közelítés látszatát éri el a nemes szándékú ismeretterjesztő. Ám a legjobb esetekben, mint például a Bartók rádió Zenebeszéd sorozatának alkalmain a zeneszerzői életrajz kibontása, a keletkezéstörténet fölvázolása és a művelt közönségre kalibrált műelemzés valóban képes új megvilágításba helyezni és – a legjobb értelemben – népszerűsíteni egy-egy klasszikus zeneművet.

Míg az említett rádiós sorozatban zenetörténészek, addig a Zeneakadémiát nyáriasító új programsorozaton, a múlt hét végi Fesztivál­akadémián maguk a művészek vállalkoztak ismertető-elemző előadások megtartására. A fesztivált feleségével, Kokas Katalinnal párban életre hívó Kelemen Barnabás például Bartók Béla 1944-es Szólószonátáját mutatta be: egyórás előadás során, hegedűvel a kezében, megnyerően informális modorban. Bartókot itt rendszerint Béla, sőt Bélánk nevezet alatt említette a kiváló hegedűs, de éppígy Beethoven is le lett lajosozva, s Kelemen még egy hapax legomenonnal is megajándékozta hallgatóit, amikor megalkotta a „bonyolizálja” igét. Csakhogy ami máskor-mástól talán túlzottan fesztelennek és erőltetetten jópofáskodónak tűnt volna, az a Solti terem közönségével közvetlen kapcsolatot teremtő Kelemen esetében kedvesnek és hitelesnek bizonyult. Ebben kétségkívül volt némi része a muzsikus – őszültében is csorbítatlan – fiús bájának, ám aligha tévedünk nagyot, ha főérdem gyanánt Kelemen kiállásának, előadói modorának ön­azonosságát jelöljük meg.

Mert a közvetlen szavak és megfogalmazások hűen tükrözték az előadó éppennyire bensőséges viszonyát a Szólószonátához. Ahogy Kelemen előzékenyen bemondta a szólamban vissza-visszatérő sorvégi gesztusokat („csuhajja”), ahogy bemutatta, Bartók mint „tekergeti a D hangot”, s ahogy a második tételben a mesebeli kisgömböccel rokonította a risoluto és a legato párharcát – mindez olyan meghittségig bizalmas ügyszeretetet jelzett, amely ezúttal nem csupán a műhöz való közeledés látszatát kínálta a hallgatóság számára. A munkája iránt olthatatlanul érdeklődő kézműves-muzsikus a bachi hommage-mozzanatok és egyéb klasszikus zenetörténeti utalások bemutatása mellett természetesen a népzenei párhuzamok és eredeztetések érzékletessé tételére is vállalkozott, egy helyütt Pál István „Szalonna” kezébe is átadva hegedűjét.

Az egy óra kevésnek bizonyult: a Szólószonáta jelentőségéhez és Kelemen Barnabás mondanivalójához egyaránt. „Ha majd eszembe jut valami, amiről megfeledkeztem, majd ki­írom a Facebookra” – önironizált a művész, akinek teljesítménye így is a legjobb fajta zenei ismeretterjesztés oldottságával és meggyőző erejével nyűgözött le minket. Azzal a jóféle előadói svunggal, amely akár egy-egy apró tárgyi tévedés felett is (mint amilyen a Concerto kapcsán Paul Sacher nevének említése volt) továbblódítja a közönség figyelmét – s okvetlenül ráveszi a Szólószonáta ismételt meghallgatására.

Zeneakadémia, július 24.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.