Interjú

„Alfától ómegáig”

Zaz énekes

Zene

Volt már tagja bluescsapatnak, dzsesszkvintettnek, baszk varietécsoportnak, énekelt bárokban és a Montmartre utcáin éppúgy, mint a Mont Blanc tetején. Az utóbbi évek egyik jelentős francia felfedezettje a múlt héten Budapesten lépett fel, akkor beszéltünk vele.

Magyar Narancs: Hogyan lettél Isabelle Geffroy-ból Zaz?

Zaz: Hosszú lett volna leírni a nevemet, amikor jöttek az első rajongók. Akkoriban indult a Myspace, én meg viccesnek tartottam, hogy A-tól Z-ig, alfától ómegáig határozzam meg magam.

MN: 2010-ben egycsapásra meghódítottad Európát Je veux című daloddal, és gyorsan az egyik legsikeresebb francia énekes lettél. Számítottál ekkora áttörésre?

Z: Sokan még ma is a kis Cosette-nek hisznek, aki utcazenészből lett énekesnő. Jóval előbb kezdtem. Megjártam jó pár együttest, mielőtt megalakítottam a magamét. Soha nem a meggazdagodás hajtott, de amikor már sokat kerestem, könnyebben megnyíltak előttem az ajtók. A pénzhez az energia fogalma társul bennem. Nem arra kell, hogy bebiztosítsam magam, hanem hogy létrehozzak általa dolgokat. Soha semmihez nem kötődöm félelemből, megalkuvásból. Minél inkább nyitott vagy a kísérletezésre, arra, hogy merj belevágni az ismeretlenbe, annál nagyobb esélyed van arra, hogy szenvedélyes, szórakoztató életed legyen.

MN: A hangszíned alapján kezdetben Piafhoz hasonlítottak. Sokat kellett küzdened a beskatulyázás ellen?

Z: Piaf csak egy volt. Játékosan létezem – ebben az egyben hasonlítunk. És persze kézenfekvő a párhuzam: én is francia vagyok, a szerelemről énekelek franciául, és bennem is van némi fricska, gúny…

MN: Paris című feldolgozáslemezeden legendás Trenet-, Ferré-, Aznavour-, Piaf-dalokat élesztesz újjá. Egyes kritikák a szemedre vetették, hogy képeslapszerűen beszélsz Franciaországról.

Z: Inkább azért támadtak, hogy miközben a fogyasztói társadalom ellen énekelek, sokat keresek. Azért is kritizáltak, hogy a TF1 varietéműsoraiban szerepeltem – hozzáteszem, karitatív műsorokban. Ha meg akarom változtatni a rendszert, ahhoz benne kell lennem, de a gyanakvó emberek szemében marketingtermék vagyok. Azért szerencsére sokat változott a megítélésem Franciaországban, de sokakban most is a média által sugallt kép él rólam – a franciák amúgy is szeretnek kategorizálni. Nem hívnak például dzsessz- vagy rockfesztiválokra, ezzel szemben külföldön Marokkótól Japánig nagy dzsesszfesztiválokon lépek fel. Az oroszországi Samarában meg harmincezres közönség előtt énekeltem heavy metal zenekarokkal. Külföldön nyitottabbak rám.

MN: Hogyan kerültél kapcsolatba Quincy Jonesszal, aki a Paris zenei rendezője volt?

Z: Éppen egy turné kellős közepén voltunk, amikor az együttesem tagjainak megemlítettem, hogy vicces módon a Facebookon mindenki egy francia sanzonalbumot követel tőlem. Még a második albumom, a Recto Verso idején jutott eszembe a merész ötlet, hogy Quincyt kérjem fel zenei rendezőnek, de senki nem vett komolyan. A Paris-nál viszont úgy gondoltam, hogy mivel dzsesszes hangzást adok a sanzonoknak, senki más nem jöhet szóba. Quincy Jones rögtön elvállalta, és három hónap örömmámor volt a közös munka Párizsban. Pláne, hogy még Aznavour is igent mondott egy duettre!

MN: Állítólag ősszel egy új fesztivált indítasz. Ennek mi a célja?

Z: Inkább jövőre tervezem a beindítását a Zazimut-projekt részeként, amelyet azért hoztam létre, hogy egy jobb társadalom szülessen, amelyik az élet minden megnyilvánulását nagyobb tiszteletben tartja. Reményeim szerint a Zazimut világméretű hálózattá növi ki magát, és a társadalom minden szegmensét érinti a környezetvédelemtől az egészségügyön át az oktatásig. Az egész onnan indul, hogy évek óta támogatom a hasonló céllal alakult Colibris társaságot. A koncertturnéimon minden országban felveszem a kapcsolatot karitatív szervezetekkel – Magyarországon elsőként az Oltalom Egyesülettel, amely elkötelezett munkát végez a szegények, hajléktalanok, menekültek segítéséért. A marketingtermékeim eladásából befolyt összeget a szervezetek hálózatának működtetésére fordítjuk.

MN: A terrortámadások után milyennek látod Párizst és Franciaországot?

Z: A világ komoly változásban van, és valaminek le kell omlania ahhoz, hogy utána új születhessen. Franciaországban sokan félnek, de sokan is ébredeznek, például új közösségek alakulnak. A média mindig csak a borzalmakról beszél, úgyhogy abba kell hagyni a tévénézést, és jobban a jelenben élni. Egyedül magunk felett lehet hatalmunk, és mindenkinek a személyes dolga, hogy odafigyeljen arra, hogyan gondolkodik, hogyan látja a világot, és mit tesz érte, hogy jobb legyen.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

A gyáva nyúl

Elvégeztetett: kedden délelőtt Petr Pavel államfő aláírta Andrej Babiš miniszterelnöki kinevezését, immár semmi akadálya az új cseh kormány megalakulásának. Bár a szeptember második felében megtartott parlamenti választás után Babiš gyors kormányalakítást ígért, láthatóan nem sikerült betartania: ez­irányú erőfeszítései hosszúra nyúltak, s néha egészen komikus epizódokat produkáltak.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.