Interjú

„Alfától ómegáig”

Zaz énekes

Zene

Volt már tagja bluescsapatnak, dzsesszkvintettnek, baszk varietécsoportnak, énekelt bárokban és a Montmartre utcáin éppúgy, mint a Mont Blanc tetején. Az utóbbi évek egyik jelentős francia felfedezettje a múlt héten Budapesten lépett fel, akkor beszéltünk vele.

Magyar Narancs: Hogyan lettél Isabelle Geffroy-ból Zaz?

Zaz: Hosszú lett volna leírni a nevemet, amikor jöttek az első rajongók. Akkoriban indult a Myspace, én meg viccesnek tartottam, hogy A-tól Z-ig, alfától ómegáig határozzam meg magam.

MN: 2010-ben egycsapásra meghódítottad Európát Je veux című daloddal, és gyorsan az egyik legsikeresebb francia énekes lettél. Számítottál ekkora áttörésre?

Z: Sokan még ma is a kis Cosette-nek hisznek, aki utcazenészből lett énekesnő. Jóval előbb kezdtem. Megjártam jó pár együttest, mielőtt megalakítottam a magamét. Soha nem a meggazdagodás hajtott, de amikor már sokat kerestem, könnyebben megnyíltak előttem az ajtók. A pénzhez az energia fogalma társul bennem. Nem arra kell, hogy bebiztosítsam magam, hanem hogy létrehozzak általa dolgokat. Soha semmihez nem kötődöm félelemből, megalkuvásból. Minél inkább nyitott vagy a kísérletezésre, arra, hogy merj belevágni az ismeretlenbe, annál nagyobb esélyed van arra, hogy szenvedélyes, szórakoztató életed legyen.

MN: A hangszíned alapján kezdetben Piafhoz hasonlítottak. Sokat kellett küzdened a beskatulyázás ellen?

Z: Piaf csak egy volt. Játékosan létezem – ebben az egyben hasonlítunk. És persze kézenfekvő a párhuzam: én is francia vagyok, a szerelemről énekelek franciául, és bennem is van némi fricska, gúny…

MN: Paris című feldolgozáslemezeden legendás Trenet-, Ferré-, Aznavour-, Piaf-dalokat élesztesz újjá. Egyes kritikák a szemedre vetették, hogy képeslapszerűen beszélsz Franciaországról.

Z: Inkább azért támadtak, hogy miközben a fogyasztói társadalom ellen énekelek, sokat keresek. Azért is kritizáltak, hogy a TF1 varietéműsoraiban szerepeltem – hozzáteszem, karitatív műsorokban. Ha meg akarom változtatni a rendszert, ahhoz benne kell lennem, de a gyanakvó emberek szemében marketingtermék vagyok. Azért szerencsére sokat változott a megítélésem Franciaországban, de sokakban most is a média által sugallt kép él rólam – a franciák amúgy is szeretnek kategorizálni. Nem hívnak például dzsessz- vagy rockfesztiválokra, ezzel szemben külföldön Marokkótól Japánig nagy dzsesszfesztiválokon lépek fel. Az oroszországi Samarában meg harmincezres közönség előtt énekeltem heavy metal zenekarokkal. Külföldön nyitottabbak rám.

MN: Hogyan kerültél kapcsolatba Quincy Jonesszal, aki a Paris zenei rendezője volt?

Z: Éppen egy turné kellős közepén voltunk, amikor az együttesem tagjainak megemlítettem, hogy vicces módon a Facebookon mindenki egy francia sanzonalbumot követel tőlem. Még a második albumom, a Recto Verso idején jutott eszembe a merész ötlet, hogy Quincyt kérjem fel zenei rendezőnek, de senki nem vett komolyan. A Paris-nál viszont úgy gondoltam, hogy mivel dzsesszes hangzást adok a sanzonoknak, senki más nem jöhet szóba. Quincy Jones rögtön elvállalta, és három hónap örömmámor volt a közös munka Párizsban. Pláne, hogy még Aznavour is igent mondott egy duettre!

MN: Állítólag ősszel egy új fesztivált indítasz. Ennek mi a célja?

Z: Inkább jövőre tervezem a beindítását a Zazimut-projekt részeként, amelyet azért hoztam létre, hogy egy jobb társadalom szülessen, amelyik az élet minden megnyilvánulását nagyobb tiszteletben tartja. Reményeim szerint a Zazimut világméretű hálózattá növi ki magát, és a társadalom minden szegmensét érinti a környezetvédelemtől az egészségügyön át az oktatásig. Az egész onnan indul, hogy évek óta támogatom a hasonló céllal alakult Colibris társaságot. A koncertturnéimon minden országban felveszem a kapcsolatot karitatív szervezetekkel – Magyarországon elsőként az Oltalom Egyesülettel, amely elkötelezett munkát végez a szegények, hajléktalanok, menekültek segítéséért. A marketingtermékeim eladásából befolyt összeget a szervezetek hálózatának működtetésére fordítjuk.

MN: A terrortámadások után milyennek látod Párizst és Franciaországot?

Z: A világ komoly változásban van, és valaminek le kell omlania ahhoz, hogy utána új születhessen. Franciaországban sokan félnek, de sokan is ébredeznek, például új közösségek alakulnak. A média mindig csak a borzalmakról beszél, úgyhogy abba kell hagyni a tévénézést, és jobban a jelenben élni. Egyedül magunk felett lehet hatalmunk, és mindenkinek a személyes dolga, hogy odafigyeljen arra, hogyan gondolkodik, hogyan látja a világot, és mit tesz érte, hogy jobb legyen.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.