Beolvasztás: Rage Against The Machine; Korn

  • - greff -
  • 1999. december 2.

Zene

Rage Against The Machine: The Battle Of Los Angeles

Lemez

Korn: Issues

A Rage Against The Machine, ez a Los Angeles-i crossover négyes ajtóstól tört a rockzenébe ´92-es, a nevét viselő lemezével. Frissek voltak, erőteljesek, akadt egy tehetséges, közel sem a megszokott módon pengető gitárosuk, s még egy sikerdaluk is, a Killing In The Name. Az első hallásra nyilvánvaló volt, hogy különböző stílusokat eresztenek össze, no de hogyan: a funk, a hip-hop és az ilyen-olyan gitárzenék (hardcore, punk, noise etc.) ilyen természetes egységére korábban nemigen akadt példa. Az is kiderült, hogy a mondanivaló éppoly fontos, mint a hangszeresek által kreált zene. Leplezetlen dühvel fordultak az elnyomás, a faji előítéletek, a társadalmi igazságtalanság ellen, korántsem rejtve véka alá kommunista érzelmeiket. Amúgy nemcsak a szájuk járt: élelmiszerosztás a rászorulóknak, részvétel a tüntetéseken, egy, a munkásokat kihasználó gyár blokád alá vétele - ilyesmikkel időztek két turné között.

Az 1996-os Evil Empire cseppet halványabb munka volt (de ettől még ugyancsak elment belőle vagy ötmillió példány), a mostani lemez viszont jókorát üt. Magukat hozzák, mint mindig, de ötletes az egész, jó hallgatni, végig. A ritmusszekció hol heves bólogatásra késztet, hol pedig táncolható groove-okat áraszt. Zack, az énekes vehemensen szavalja agitáló szövegeit, de mégiscsak Tom Morello adja e zene savát-borsát: súlyos riffek itt, pszichedelikus lebegés ott, no és azok a pillanatok, amikor skót dudára, samplerre, scratchelésre gyanakszunk, holott a gitárja - jelzik is a borítón.

Becsúszik egy-egy kevésbé meggyőző pillanat, de javarészt erős, magával ragadó számok szólnak, a hozzájuk illő "élő" hangzással.

A Rage sikere kaput nyitott a rokon kísérletezők előtt, s nem kellett sokat várni, hogy valaki a következő lépcsőfokra álljon. A bakersfieldi

első lemeze 1994-ben jelent meg, s a nyomában általános padló. Felkavarni, meghatni, naggyá tenni és apróvá zsugorítani a hallgatót - ezt mind tudta az a Korn. Öt fehér, kertvárosi fiú állt össze: a ritmusszekció a hip-hop fanatikusa, a gitárosok hardcore-rajongók, az énekes a nyolcvanas évek darkrockját favorizálja. Ehhez jönnek az elképesztő mélységekbe hangolt héthúros gitárok, helyenként egy skót duda. A megszólalás egyéni, persze nem előzmény nélkül való: a Korn kezében összeforrt az a tudás, amit a Primus, a Faith No More és a Rage Against The Machine halmozott fel. De a legmélyebbre ez a csapat hatolt. Az énekes Jonathan Davis zaklatott gyermekkorának minden szegmensét elénk tárta: molesztálás, identitászavar, kegyetlen mostoha. Összeállt és hitelesen festett a kép.

Az 1996-os Life Is Peachy után divat lett a Korn. A tengeren túl erre a stílusra hajazott a legtöbb gitárzenekar, mellesleg reneszánsza lett az Adidas-cuccoknak, s egyáltalán: klisévé "silányultak" a jellemző jegyek. A tavalyi Follow The Leader erre reagált, a vészkijáratot keresve. Elmentek jó messzire a hip-hop terén, végeztek a gyermekkorral, bejött a humor, a dallamosodás, a színesedés. Érthető s alkalmasint élvezetes fordulatot vett, ám az előzményekhez képest súlytalannak tűnt az anyag.

Ezen az új, Issues című albumon pedig a visszakozás van. Tulajdonképpen pont oda rohantak vissza, ahonnan oly nagy igyekezettel menekültek alig egy évvel ezelőtt. Ami újdonság, az a dallamokban megbúvó melankólia, viszont a megszállott hip-hop-hívek kissé cserben lettek hagyva. Szóval ez egy ilyen felemás lemez. Egészen remek, ellenállhatatlan számokat követnek már unalmas motívumokkal zsúfolt, céltalan dalok. Jó kezdésből esnek vissza, máskor zsenge indításból építenek tetszetős dolgokat. Egyetlen, turnékkal terhelt év alatt született a tizenhat szám - talán ez a magyarázat. Talán több idő kellene feltérképezni a horizontot, inspirációt gyűjteni, minimum.

Azt hiszem, tudnánk mi erre várni.

- greff -

Sony kiadványok, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.