Opera

Bernstein: A Quiet Place

Zene

Tennessee Williamstől a Született feleségek alkotóiig számosan vizsgálták már behatóan az amerikai álom meg a kertvárosi lét, a suburgatory természetrajzát, középpontba állítva a kellemesen berendezett családi poklot, ízléses puskaporos hordóval a nappali közepén. Leonard Bernstein utolsó operáját például teljes egészében ennek a témának szentelte. A pár hete a Müpában Philipp Györgyék előadásában megismert Trouble in Tahiti történetét folytató-újrarendező A Quiet Place mesteri tudással, fiatalos kísérletező kedvvel, sok szellemességgel meg némi eltagadhatatlan lilasággal dúsítva tárja a közönség elé részben pszichologizáló, részben társadalomkritikus mondanivalóját. A Neue Oper Wien és a Müpa közös előadása, Philipp M. Krenn rendezésében, most informatív első találkozást kínált e művel: a felszínes csacsogások pontos kidolgozásával, néhány határozottan egyértelműsítő színpadi megoldással, valamint a darabban eleve benne rejlő incesztuózus árnyalat fölerősítésével. Az elhunyt anya búcsúztatóján összegyülekező család önpusztító harcát, majd megbékélését élményszerű összjátékkal jelenítették meg a zömmel fiatal operaénekesek, köztük a tehetséges magyar bariton, Foki Dániel, aki imponáló természetességgel adta a família fekete bárányát, a súlyosan elcseszett pszichéjű Juniort. Walter Kobéra irányításával az UMZE Kamaraegyüttes, valamint a Wiener Kammerchor szólistái erős légkörű és személyes zenei univerzumot teremtettek, melyben a klasszikus zenei idézetek meg a korábbi önmagát ironikusan citáló Bernstein-grimaszok mind a helyükre kerültek. A színpadot olykor tartósan elárasztó szentimentalizmus hullámai közepette rendre életmentőnek bizonyultak ezek a zeneszerzői kikacsintások, amelyek néha még ott is fel-felbukkantak, ahol amúgy szemre maga Bernstein is halálosan komolyan látszott venni Ste­phen Wadsworth librettójának közhelyességét.

Fesztivál Színház, április 9.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”