Opera

Bernstein: A Quiet Place

Zene

Tennessee Williamstől a Született feleségek alkotóiig számosan vizsgálták már behatóan az amerikai álom meg a kertvárosi lét, a suburgatory természetrajzát, középpontba állítva a kellemesen berendezett családi poklot, ízléses puskaporos hordóval a nappali közepén. Leonard Bernstein utolsó operáját például teljes egészében ennek a témának szentelte. A pár hete a Müpában Philipp Györgyék előadásában megismert Trouble in Tahiti történetét folytató-újrarendező A Quiet Place mesteri tudással, fiatalos kísérletező kedvvel, sok szellemességgel meg némi eltagadhatatlan lilasággal dúsítva tárja a közönség elé részben pszichologizáló, részben társadalomkritikus mondanivalóját. A Neue Oper Wien és a Müpa közös előadása, Philipp M. Krenn rendezésében, most informatív első találkozást kínált e művel: a felszínes csacsogások pontos kidolgozásával, néhány határozottan egyértelműsítő színpadi megoldással, valamint a darabban eleve benne rejlő incesztuózus árnyalat fölerősítésével. Az elhunyt anya búcsúztatóján összegyülekező család önpusztító harcát, majd megbékélését élményszerű összjátékkal jelenítették meg a zömmel fiatal operaénekesek, köztük a tehetséges magyar bariton, Foki Dániel, aki imponáló természetességgel adta a família fekete bárányát, a súlyosan elcseszett pszichéjű Juniort. Walter Kobéra irányításával az UMZE Kamaraegyüttes, valamint a Wiener Kammerchor szólistái erős légkörű és személyes zenei univerzumot teremtettek, melyben a klasszikus zenei idézetek meg a korábbi önmagát ironikusan citáló Bernstein-grimaszok mind a helyükre kerültek. A színpadot olykor tartósan elárasztó szentimentalizmus hullámai közepette rendre életmentőnek bizonyultak ezek a zeneszerzői kikacsintások, amelyek néha még ott is fel-felbukkantak, ahol amúgy szemre maga Bernstein is halálosan komolyan látszott venni Ste­phen Wadsworth librettójának közhelyességét.

Fesztivál Színház, április 9.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.