Lemez

Berúgták az ajtót

Uncle Tupelo: No Depression - Legacy Edition

  • Greff András
  • 2014. március 20.

Zene

Régen minden sokkal egyszerűbb volt: ha valaki megkérdezte, hogy mi az az alternatív country, elég volt megmutatni az Uncle Tupelo legelső lemezét. Az 1990-ben megjelentNo Depressiona rockzene definitív teljesítményei közé tartozik - olyannyira, hogy a zsánerrel (1995 és 2008 között kéthetente papíron, azóta pedig online) foglalkozó jelentős szaklap is ennek a lemeznek a címét kapta a keresztségben.

Meghatározó státuszát azóta sem kérdőjelezte meg senki, lexikonokban, öszszegző listákon fel-felbukkan mindig, de ez az általános elismertség mégsem tudta megakadályozni, hogy az Uncle Tupelo neve lassan és könyörtelenül kikopjon a köztudatból az elmúlt húsz év során.

A felejtés okai között nincsen semmi titokzatos. A négy lemezt megért zenekar 1994-es feloszlása után Jeff Tweedy megalakította a Wilcót, amely az ezredforduló környékén az amerikai rockzene kritikailag talán legsikeresebb zenekarává, pár évvel később pedig meghatározó összamerikai üggyé, a helyi tradíció megőrzésének és megújításának egyik legfőbb szimbólumává vált, amelynek ragyogása érthető módon elvonta a figyelmet a tagok zenei múltjáról. S ha ilyen magasra nem jutott is, azért a zenekar másik meghatározó figurája, Jay Farrar is szép sikereket ért el a Wilcóénál hagyományosabb felfogásban dolgozó Son Volttal. Másrészt pedig az egész alt-country színtér jócskán megváltozott: új szereplői egyre introvertáltabbak lettek, a filléres hangzást és a lebegést éltették, és már inkább indie-folkként címkézték fel zenéjüket.

Szóval a No Depression valahogy nem maradt aktuális, és ez a legfrissebb újrakiadás sem valószínű, hogy eloldozná azokat a köteleket, amelyek egy meghatározott kulturális korszakhoz béklyózzák az albumot. De csak a hangulata, a törekvései múltbéliek, a minőségét nem kezdte ki ez a közel negyed évszázad: egészen megdöbbentő azzal szembesülni, hogy mennyire magával ragadó még most is az egész. Most, amikor az újdonság varázsa réges-rég lekopott róla, és amikor az egykor radikálisnak tetsző stíluskeveredés ereje tökéletesen elpárolgott belőle az azóta történt fejlemények fényében. Ma már tényleg csak a dalok súlya számít, és a No Depression pontosan ezzel veszi le a hallgatót a lábáról: az egész lemez nagyszerű, de az első fele végképp nem csak ahhoz képest kimagaslóan erős, hogy bemutatkozó lemezről van szó. Az Uncle Tupelo jól ismerte Hank Williams, Johnny Cash és a Carter Family munkásságát, de otthon volt az akkori indie-ben is, a Sonic Youth vagy (ami itt a legjobban hallatszik) a Replacements szalonspicces kocsmaslágereinek elbűvölő világában. Úgy csúsztatták egybe ezt a kettőt, mint a mesterszakácsok: a pattogós, itt-ott hegedűvel bolondított country energikus, szívhasító rockslágerekbe folyik bele, és szinte minden dal csordultig tele van fiatalosan pozitív energiákkal még úgy is, hogy a szövegek jó része egy lecsúszófélben küszködő kisváros mindennapi gondjairól mesél.

A friss kiadás a zenekar korai (lemezre nem került dalokat is bemutató) demóival egészíti ki a lemezt, de ezek az extrák nem tesznek hozzá sokat az összképhez. Azt azonban világosan megmutatják, hogy az Uncle Tupelóban olyan emberek játszottak, akik már tinédzserként is többet megértettek az amerikai könnyűzenéből, mint mások egy egész életnyi kutakodás után.

Sony, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.