Lemez

Kapu a múltba

Temples: Sun Structures

  • Lang Ádám
  • 2014. március 20.

Zene

A Templest a majd' évtizedes zenei múlttal bíró James Edward Bagshaw gitáros-énekes és Thomas Edison Warmsley basszusgitáros alakította 2012-ben. 'k ketten korábban együtt játszottak a Moons nevű indie-rock zenekarban is, így gördülékenyen ment a közös munka, jöttek is sorban a biztató kislemezek: a Shelter Song, a Colours To Life, a Mesmerize. Közben az Oasis exgitárosa, Noel Gallagher és Johnny Marr a Smithsből is a legjobb új brit zenekarnak nevezte őket, aztán - egy szintissel és egy dobossal már négytagú koncertzenekarrá kiegészülve - játszhattak a Rolling Stones és a Suede előtt.

Így hát a brit gitárzene szinte minden évtizede arcainak támogatásával készíthették el a bemutatkozó lemezüket, de a hirtelen jött hírnév ellenére sem akarták elsietni a dolgot, így egészen mostanáig kellett várnunk a Sun Structuresre.

Az egyik legjobb angol független kiadónál, a Heavenly Recordsnál megjelent lemez rögtön a zenekar első kislemezével és egyúttal eddigi legfogósabb dalával indul. A Shelter Song olyan a Sun Structures elején, mint egy csábító kapu a hatvanas évekbe. Háromperces popdal, elragadó refrénnel. Ezután rögtön bele is kerülünk az évtized pszichedéliájának a sűrűjébe: öt-hat perces, néha követhetetlen szerkezetekre felhúzott számok jönnek. Eleinte még van egy-egy kapaszkodó egy vonósbetét (The Golden Throne), egy középiskolai bankettek hangulatát hozó ballada (Move With The Season) vagy egy valceres téma (Keep In The Dark) formájában, de a műsor második felében már ugyanabban a hangszínben és középtempóban úsznak a számok, sűrű áá-ááákkal kísérve. Ebből a masszából azért rendre kiemelkednek a jobbnál jobb refrének, amelyek bizonyítják Bagshaw-ék dalszerzői vénáját, és persze az összkép nem is lenne feltétlenül problémás, hiszen simán megvan a létjogosultságuk a kevesebb figyelmet igénylő, aláfestő jellegű zenéknek is.

A legnagyobb gond a Templesszel azonban az, hogy - néhány keverésbeli, aránytalan zsúfolást leszámítva - semmi köze az új évezredhez. Talán a pszichedéliát a stúdiótechnika felől megújító Tame Impala Lonerismje után hallgatva jön ki leginkább a Sun Structures avíttsága. Ennyiből a Templest nem is sorolnám a neopszichedelikus zenekarok közé. Sokkal inkább arról van szó, hogy Bagshaw-ék elővettek egy zsánert, és azon belül csináltak valami jó, de anakronisztikus dolgot. Figyelembe véve, hogy a lemez dalainak a fele már korábbról ismert volt, szomorú korjelentés lesz a brit gitárzenéről az amúgy rossznak semmiképp sem nevezhető Sun Structureshöz kapcsolódó felhajtás.

Heavenly, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.