mi a kotta?

Betonzene

  • mi a kotta
  • 2018. augusztus 26.

Zene

„Gershwinnek, a híres amerikai komponistának halála alkalmából megtudhattuk, hogy egy dallal, valami csacska négy sorral, amit körüldúdoltak a világon, szerényen lefelé kerekítve 300 000 pengőt keresett. Kár volt szegénynek ilyen korán, alig harminckilencedik évében meghalnia, küszöbén a millióknak. Pedig nem is volt rossz komponista: a Rhapsody in Blue elmond majd valamit a korról, amelyben született. A Kék Rapszódiáról csőbútorok, autók fényes hűtőteste, amerikai nők kikészített, kemény, politúros arca, egyenes tartása és modern lakóházak krómozott ragyogása juthatnak az ember eszébe. Betonzene. De jó. Hallottuk egyszer egy fiatal amerikai zongoraművésznőtől, és ilyenkor nem lehetett nem megérteni. A fiatal zongorista különben nálunk szeretett volna tanulni Dohnányitól, de ezt okosan feladta. A német romantika elmúlt nagy századától Gershwinhez nem vezet út. Gershwin kortársaitól a nagy vagyonokig azonban annál inkább.” 1937 júliusában ekképpen parentálta el
George Gershwint a hazai jobboldali napilapok egyike, a Magyarság, amely közvetlenül a Los Angeles-i halálhír vételekor ezt a merőben félszívű elismerést is megfogalmazta az elhunytról (nagyjából megfeledkezve a menüettek, ländlerek, keringők rég elfogadott koncerttermi jelenlétéről): „Gershwin működése mindenesetre érdekes fejezete a zenetörténetnek, mert ő volt az első, aki a tánchelyiségek zenéjét át merte ültetni a hangversenytermekbe.”

Ennél ma már természetesen jobban ismerjük és jobban is szeretjük Gershwint, ám azért a hétvégén mindkét vonatkozásban komoly előrehaladást tehetünk, ha ott leszünk a Fesztiválakadémia utolsó napjain. Balog József zongoraművész (képünkön) ugyanis szombaton délelőtt ismeretterjesztő előadást fog tartani Gershwin és a zongora címmel (Zeneakadémia X. terem, július 28., tizenegy óra), a vasárnap esti zárókoncertet pedig a zeneszerző egyik kompozíciója, a 3 prelűd négy kézre nyitja majd, ismét Balog József, valamint a Kokas Katalinékhoz visszajáró közönségkedvenc, José Gallardo előadásában (Solti Terem, július 29., nyolc óra). Az argentin zongoraművész szombat este is ott szerepel majd a fesztiválon: Franz Schubert A-dúr zongorakvintettjében, vagyis a híres Pisztrángötösben kamaramuzsikálva (Solti Terem, július 28., nyolc óra).

A világon szerte körbedúdolt és vagyonokat érő csacska sorokat, mi tagadás, Giuseppe Verdivel kapcsolatban is előszeretettel emlegették a mélyre, leginkább a pénztárca mélyére tekintő emelkedett szellemek. Verdi mestertől a slágeráriái okán annyiszor lekicsinyelt Rigolettót fogja majd újólag elénk hozni a szabadtéri szezon, Szeged után most a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon (augusztus 3., nyolc óra). A Medveczky Ádám által elvezényelendő előadás legnagyobb neve a tenoristáé, a mantuai herceg szerepében fellépő Arturo Chacón-Cruzé: a negyvenes évei elején járó mexikói énekes a milánói Scalában csakúgy föllépett már főszerepekben, akár a Berlini Állami Operában vagy épp a velencei La Fenicében, a Rigoletto 1851-es ősbemutatójának helyszínén.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.