mi a kotta?

Betonzene

  • mi a kotta
  • 2018. augusztus 26.

Zene

„Gershwinnek, a híres amerikai komponistának halála alkalmából megtudhattuk, hogy egy dallal, valami csacska négy sorral, amit körüldúdoltak a világon, szerényen lefelé kerekítve 300 000 pengőt keresett. Kár volt szegénynek ilyen korán, alig harminckilencedik évében meghalnia, küszöbén a millióknak. Pedig nem is volt rossz komponista: a Rhapsody in Blue elmond majd valamit a korról, amelyben született. A Kék Rapszódiáról csőbútorok, autók fényes hűtőteste, amerikai nők kikészített, kemény, politúros arca, egyenes tartása és modern lakóházak krómozott ragyogása juthatnak az ember eszébe. Betonzene. De jó. Hallottuk egyszer egy fiatal amerikai zongoraművésznőtől, és ilyenkor nem lehetett nem megérteni. A fiatal zongorista különben nálunk szeretett volna tanulni Dohnányitól, de ezt okosan feladta. A német romantika elmúlt nagy századától Gershwinhez nem vezet út. Gershwin kortársaitól a nagy vagyonokig azonban annál inkább.” 1937 júliusában ekképpen parentálta el
George Gershwint a hazai jobboldali napilapok egyike, a Magyarság, amely közvetlenül a Los Angeles-i halálhír vételekor ezt a merőben félszívű elismerést is megfogalmazta az elhunytról (nagyjából megfeledkezve a menüettek, ländlerek, keringők rég elfogadott koncerttermi jelenlétéről): „Gershwin működése mindenesetre érdekes fejezete a zenetörténetnek, mert ő volt az első, aki a tánchelyiségek zenéjét át merte ültetni a hangversenytermekbe.”

Ennél ma már természetesen jobban ismerjük és jobban is szeretjük Gershwint, ám azért a hétvégén mindkét vonatkozásban komoly előrehaladást tehetünk, ha ott leszünk a Fesztiválakadémia utolsó napjain. Balog József zongoraművész (képünkön) ugyanis szombaton délelőtt ismeretterjesztő előadást fog tartani Gershwin és a zongora címmel (Zeneakadémia X. terem, július 28., tizenegy óra), a vasárnap esti zárókoncertet pedig a zeneszerző egyik kompozíciója, a 3 prelűd négy kézre nyitja majd, ismét Balog József, valamint a Kokas Katalinékhoz visszajáró közönségkedvenc, José Gallardo előadásában (Solti Terem, július 29., nyolc óra). Az argentin zongoraművész szombat este is ott szerepel majd a fesztiválon: Franz Schubert A-dúr zongorakvintettjében, vagyis a híres Pisztrángötösben kamaramuzsikálva (Solti Terem, július 28., nyolc óra).

A világon szerte körbedúdolt és vagyonokat érő csacska sorokat, mi tagadás, Giuseppe Verdivel kapcsolatban is előszeretettel emlegették a mélyre, leginkább a pénztárca mélyére tekintő emelkedett szellemek. Verdi mestertől a slágeráriái okán annyiszor lekicsinyelt Rigolettót fogja majd újólag elénk hozni a szabadtéri szezon, Szeged után most a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon (augusztus 3., nyolc óra). A Medveczky Ádám által elvezényelendő előadás legnagyobb neve a tenoristáé, a mantuai herceg szerepében fellépő Arturo Chacón-Cruzé: a negyvenes évei elején járó mexikói énekes a milánói Scalában csakúgy föllépett már főszerepekben, akár a Berlini Állami Operában vagy épp a velencei La Fenicében, a Rigoletto 1851-es ősbemutatójának helyszínén.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.