Lemez

Charles Lloyd & The Marvels + Lucinda Williams: Vanished Gardens

Zene

Kiterjedt példatára van már a country-western repertoár és kifejezéskészlet megjelenítésének a jazz közegében. Ezeknek a fúziós törekvéseknek az egyik kulcsfigurája Bill Frisell gitáros, aki majdnem olyan fontos szerepet tölt be, mint a zenekarvezető. Frisell a közvetítő a két elsődleges szólista, Lloyd és Williams között; ő és a steel gitáros Greg Leisz már játszottak az énekesnő korábbi produkciói­ban is. Ami azt illeti, a 65 éves Lucinda Williams pályája 1998-ig inkább csak komótosan csörgedezett még a szerzői Grammy-díja ellenére is. A Car Wheels on a Gravel Road című album, egy rockosabb megközelítésű lemez tette nagyobb körben ismertté – mások mellett Frisell közreműködésének köszönhetően –, és azóta sokat hallani róla. A 80. születésnapját tavasszal ünneplő Charles Lloyd is fáradhatatlan. A jazzszaxofonozás terén óriás jegenyefához lehet hasonlítani: toronymagas és egyedülálló. A Marvelst Lloyd nemrég indította útjára, és nem meglepő, hogy második projektjük már énekessel egészült ki. Így már két megjelenési formája van a zenekarnak, az instrumentális, illetve az énekessel készült felvételek. Ha nem lenne Frisell, teljesen kettészakítaná a lemezt a vokális és a hangszeres rész különbözősége. Ez a produkció Budapesten is bemutatkozott nyáron, akkor Lukács Miklóssal kiegészülve, és úgy az arányok is kezdtek helyreállni. Williams produkciója öregebbet mutat, mint a tizenöt évvel idősebb Lloyd a fényes hangfüggönyeivel és fájdalmasan gyönyörű futamaival. Az énekesnő nagyon présel, ami lehet a country sajátossága – érzelmeit őszintének érzem –, ennek ellenére görcsösnek hat. A páratlan sorszámú számok Lloyd, a párosak az énekesnő számai, aki a többiben nem is énekel. Lehet, hogy nem csak én, de a producerek is érezték, hogy a két szólista felfogása ennyire széttartó?

Blue Note/Universal, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.