Lemez

Charles Lloyd & The Marvels + Lucinda Williams: Vanished Gardens

Zene

Kiterjedt példatára van már a country-western repertoár és kifejezéskészlet megjelenítésének a jazz közegében. Ezeknek a fúziós törekvéseknek az egyik kulcsfigurája Bill Frisell gitáros, aki majdnem olyan fontos szerepet tölt be, mint a zenekarvezető. Frisell a közvetítő a két elsődleges szólista, Lloyd és Williams között; ő és a steel gitáros Greg Leisz már játszottak az énekesnő korábbi produkciói­ban is. Ami azt illeti, a 65 éves Lucinda Williams pályája 1998-ig inkább csak komótosan csörgedezett még a szerzői Grammy-díja ellenére is. A Car Wheels on a Gravel Road című album, egy rockosabb megközelítésű lemez tette nagyobb körben ismertté – mások mellett Frisell közreműködésének köszönhetően –, és azóta sokat hallani róla. A 80. születésnapját tavasszal ünneplő Charles Lloyd is fáradhatatlan. A jazzszaxofonozás terén óriás jegenyefához lehet hasonlítani: toronymagas és egyedülálló. A Marvelst Lloyd nemrég indította útjára, és nem meglepő, hogy második projektjük már énekessel egészült ki. Így már két megjelenési formája van a zenekarnak, az instrumentális, illetve az énekessel készült felvételek. Ha nem lenne Frisell, teljesen kettészakítaná a lemezt a vokális és a hangszeres rész különbözősége. Ez a produkció Budapesten is bemutatkozott nyáron, akkor Lukács Miklóssal kiegészülve, és úgy az arányok is kezdtek helyreállni. Williams produkciója öregebbet mutat, mint a tizenöt évvel idősebb Lloyd a fényes hangfüggönyeivel és fájdalmasan gyönyörű futamaival. Az énekesnő nagyon présel, ami lehet a country sajátossága – érzelmeit őszintének érzem –, ennek ellenére görcsösnek hat. A páratlan sorszámú számok Lloyd, a párosak az énekesnő számai, aki a többiben nem is énekel. Lehet, hogy nem csak én, de a producerek is érezték, hogy a két szólista felfogása ennyire széttartó?

Blue Note/Universal, 2018


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.