Lemez

Az utolsó romantikus. Dohnányi amerikai koncertfelvételei

  • - csk -
  • 2018. augusztus 26.

Zene

Vannak életművek, amelyeket a történelem és a politika hosszabb időre kiszakított a magyar zene testéből. Évtizedekig ilyen volt Veress Sándor vagy Ligeti György alkotói termése – és ilyen Dohnányi Ernőé is. Bartók és Kodály kortársa, a 20. század első felének nagy formátumú all round muzsikusa – zeneszerző, zongoraművész, karmester, pedagógus és a zeneélet fontos pozícióinak betöltője – esetében ráadásul nemcsak az emigráció okozta az elidegenedést, hanem a rágalom is: a „háborús bűnösként” hírbe hozott Dohnányi zenéjét még becsületének tisztázását követően is sokáig tartott visszainjekciózni a hazai koncertélet vérkeringésébe.

A hetvenes évektől máig sok minden történt e téren. A legutóbbi szép eredmény az a kétlemezes album, amelyet a zeneszerző életművének kutatója, Kusz Veronika állított össze Dohnányi eddig jórészt publikálatlan amerikai koncertfelvételeiből. A két CD-n Bach, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Brahms műveit halljuk – és örömteli módon Dohnányi több kompozícióját, ráadásul nemcsak szólózongora-felvételekről van szó, de kamarazene is került a válogatásba, sőt egy fontos oratorikus alkotás részlete is. A dupla CD-n hallható kétórányi ízelítő tehát igen gazdag. Kitárul előttünk egy letűnt világ a maga előadói szabadságával, érzelmeinek és indulatainak sokféleségével, merész hangsúlyaival, választékos színeivel, virtuozitásával – a leáldozó romantika egyéniségkultuszára pillanthatunk, a magyar zene sokáig mellőzött, nagy alakjának előadó- és alkotóművészetével ismerkedve.

Rózsavölgyi és Társa, 2017


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.