Lemez

Binder Károly: Retropolis II.

Zene

Nagyon jellemző, ahogyan Binder Károly aktuális etnodzsesszprodukciói, a szóló, a duó és a friss erőkkel nemrég újjáalakított kvartett konvergálnak. Nehezen is lehetne megállapítani, hogy most ezek közül melyik kerül leginkább előtérbe az új lemezen, ezért maradjunk annál: Binder új szerzői lemezét hallgatjuk, amelyen feltűnik Borbély Mihály, a hűséges duópartner, rajta kívül a kvartett fiatal dobosa és bőgőse, valamint új népdalénekesek és a régi társak. Az első Retropolis nagy szenzáció volt tizenhat évvel ezelőtt, folytatása valahogy első pillanattól a levegőben lógott. Viszont Binder, a zeneszerző úgy találja, már csak nagy formákban érdemes gondolkodni, ezért a Retropolis II. dalai egy világmítosz keretében jelennek meg. Binder, a zongorista lemezei is egyre többször utalnak egymásra, új kvartett CD-je is a Retropolis alcímét (Régi dalok, új álmok) variálja. A falu és város, Európa és Amerika, tradíció és újítás meg néhány további ellentétpár bartóki szintetizálása a kerettörténetben kerül helyére. Másrészt meg a blues körül illeszthető össze, amit Kalotaszegről hoztunk és amit New Orleanstól kaptunk.

Az első lemezzel szemben a népdalok csak akusztikusan szólnak, elektronikát alig hallunk, a tiszta forrás megnövekedett súlyát mutatja négy énekes (Guessous Majda Mária, Kiss Borbála, Reikort Ildikó és Zsikó Zoltán) szerepeltetése, és hogy a zenekar vagy a zongora többféle módon is kíséri őket, hol aláveti magát az éneknek, hol másik világot tart ellene. Bár itt is sokszor felszikrázik az ellentétek ütközőpontján a szaxofon, a zongora, de a „bánat-bánat” velünk marad azután is, hogy végigkövettük a hazataláló vándor útját. A kozmikus időt Szőke Szabolcs gadulkája és torokének-bejátszások illusztrálják, sikolt a tárogató, groove-ot indít a bőgő, de az óceántól csak vissza-visszatérünk az érhez. Retropolisban élünk.

Binder Music Manufactury, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.