mi a kotta?

Basszus

  • mi a kotta
  • 2016. február 7.

Zene

„Több benne a jellemzetesség, mint a melódia” – ezzel a talányos ítélettel sommázta 1846-ban a reformkori magyar műbíráló Gaetano Donizetti mindmáig hódító kései vígoperáját, a Don Pasqualét, melyet alig három évvel a párizsi ősbemutatót követően már a Pesti Német Színházban játszottak, méghozzá a legelső ízben Erkel Ferenc karnagy úr javára. A meglehetősen erős eszközök alkalmazásával, mondhatni, durván megleckéztetett öreglegény története, s benne a pazarul hálás Hadarókettős azóta se hiányozhat a pesti operarepertoárról: a legutóbbi időkig Nádasdy Kálmán muzeális értékű rendezésében játszották e darabot, s ezt a produkciót váltja most szombat este a Káel Csaba által színre bocsátott új bemutató (Erkel Színház, január 9., hét óra). A basszisták és baritonok által egyaránt szívesen megformált címszerep ezúttal a mélyebbik hangfajt képviselő Szvétek Lászlóé lesz, míg az alkalmasint legnehezebb szólamot, vagyis a tenor Ernestóét Horváth István fogja majd elénekelni.

Don Pasquale jelmezét Szvétek hírneves olasz fachkollégája, Ferruccio Furlanetto (képünkön) is sikerrel magára öltötte már, ám e nagy énekessel ezekben a napokban nem komikus szerepben és az operaszínpadon, hanem lírai és komor dalok előadójaként, a koncertpódiumon találkozhatunk majd (Nemzeti Hangversenyterem, január 12., fél nyolc). Mogyeszt Muszorgszkij és Szergej Rahmanyinov dalai sorjáznak majd e gazdag programú koncerten, melyen A halál dalai és táncai című Muszorgszkij-ciklus is föl fog hangzani Furlanetto oly árnyalt és kifejező basszus hangján: „Korán, jó korán az ajtón óvatosan / a halál, a könyörületes bekopog!

A Don Pasquale szombati bemutatójának karmestere Káli Gábor lesz, s ő fogja vezényelni pár nappal később az Óbudai Danubia Zenekar sorozatának Mese felcímű hangversenyét is, melyen két zenetörténeti érdemű madár, Maurice Ravel Lúdanyója és Igor Stravinsky Tűzmadara mellett még a kiváló Kulka Jánosnak is jut majd érdemi szerep (Zeneakadémia, január 12., fél nyolc). Stravinsky és Ravel azután egy nappal később a Concerto Budapest és az UMZE közös estjén is ott fog szerepelni a műsoron, hiszen ezen a koncerten a francia mester bal kézre, ám a legkevésbé se balkézzel komponált zongoraversenye, valamint Stravinsky Zsoltárszimfóniája is a közönség elé jut majd: Rácz Zoltán karmesteri irányítása alatt, s a Ravel-versenyműben Fülei Balázs szólójával (Zeneakadémia, január 13., fél nyolc).

S ajánlónkat bevégezve: alig több mint két hónap elteltével újra Pestre látogat a nagy tehetségű és szemre is vonzó csellista, Sol Gabetta, aki ezúttal Alekszej Vologyin társaságában játszik majd, méghozzá Beethoven- és Prokofjev-szonátákat (Zeneakadémia, január 14., fél nyolc). Az argentin művésznő muzsikustársa sem kis név a szakmában: 2003-ban Vologyin diadalmaskodott ugyanis a zürichi Anda Géza Zongoraversenyen, s a negyven peremén járó pianista azóta is együtt halad a nemzetközi élmezőnnyel, amint erről több alkalommal – legutóbb 2013 novemberében – a budapesti közönség is meggyőződhetett már.

Figyelmébe ajánljuk