Opera

A Szűz jegyében

Puccini: Triptichon

Zene

Véres féltékenységi dráma a Szajnán, eksztatikussá fokozódó apácakolostori jelenetsor meg egy végrendelet-hamisítási komédia (az olasz vígopera tán legutolsó csodája) – úgy lehet, Puccini egyfelvonásosainak színrevitelét örök időkig végigkíséri a kérdés: összeköti-e egymással más is A köpenyt, az Angelica nővért és a Gianni Schicchit, vagy csupán a teremtő önkényes döntése?

A kérdés egyszerre elvi jelentőségű és praktikus, elvégre a válasz meghatározza az operairodalom szárnyas oltárához kapcsolódó előadói szándékokat és nézői elvárásokat. Ha a művek viszonya esetleges, akkor az egyfelvonásosok közös előadását úgy vehetjük, akár a réges-rég egymáshoz boronált két verista opera, a Parasztbecsület és a Bajazzók kényszerházasságát. Viszont ha mégis találunk (vagy létrehozunk) valami magasabb összefüggést e három egyfelvonásos között, akkor esélyünk nyílhat arra, hogy az egymásmellettiség tényén túl az egymásra vonatkozás, az egymást értelmezés, mi több, az összeillés káprázata határozza meg Puccini Triptichonjának előadását.

A 2015-ös év utolsó operai bemutatóján egy merőben gyakorlatias megoldás teremtett érdemi összekapcsolódást a három mű között: Anger Ferenc rendező és alkotótársa, a látványtervező Zöldy Z Gergely ugyanis azonos keretbe (és keret köré) építette fel A köpeny szajnai rémdrámáját, Angelica nővér és társai kolostorát, illetve Buoso Donati halottas ágyát. Az első egyfelvonásosban áruszállító uszály alapjává váló díszletelem kitüntetett pontján pedig ott állt a felírás: Santa Maria – s maradt is az előadás végéig. Pontosabban a Szűzanya neve csorbítatlanul ott szerepelt ama két opera tartamára, melyeknek közös ismertetőjegye a tragikusan akadályoztatott anyaság, hogy azután a Gianni Schicchi vígoperai kavarodásában leverjék az M betűt, s a Lauretta örökszép áriájával ékes mű további részében ezt olvashatjuk: Santa aria.

Nem tudni, vajon Puccini operadramaturgi zsenijének nyűgöző hatása vagy tán más megfontolás késztette-e Angert a rendezői önmérséklet gyakorlására, ám amíg legutóbbi rendezései a radikális Regietheater és a túlmozgásos agymenések regiszterei között oszcilláltak, addig A köpenyt most felvállaltan kisrealista szabványmunka gyanánt állította színpadra. A döntés rokonszenvet érdemelt, még ha a rakodómunkások félreismerhetetlen alibizése meg is törte a realista illúziót; maga a színpadkép pedig a híd alá beszorított uszállyal már az első pillanatban érzékletessé tette a dráma magját: a hajósfeleség, Giorgetta életének szűkösségét, levegőtlenségét. Az Angelica nővér már kevésbé tűnt megoldottnak, mert bár a címszereplő és a külvilágból őt meglátogató nagynénje, a gyermeke halálhírét meghozó Hercegnő találkozása éppúgy hatásos volt, mint a kolostori rácson keresztülmászó gyerekek tüneménye, azért a csoda és a misztikum igazán nem tűnt Anger legsajátabb terepének. S végül a Gianni Schicchiben elszabadulhatott a rendező és az előadás – itt nagyon is helyénvaló – humora, méghozzá a szélsőségesebb, kissé már blőd fajtából. Buoso Donati teteme mint embernagyságnál nagyobb játék mackó került ki a takaró alól, a rokonság által vágyott örökségek a szemünk előtt pukkadtak ki lufiként, s a jelmezek és kellékek időzavara a legtöbbször ugyancsak poénra utazott.

A köpeny bemutatójának hőse az idős hajóskapitány és boldogtalan férj szerepébe az utolsó előtti pillanatban beugró bariton, Szemerédy Károly volt: akaratlanul meghazudtolva ugyan szerepének életkorát, ám hangjával jól helytállva. Sümegi Eszter (Giorgetta) énekesnői népszerűsége most is indokoltnak tűnt, ellenben Fekete Attila (Luigi) vokális állapota egyre nyugtalanítóbbnak hangzott: kizsákmányolt tenorja mintha nem lenne képes egyszerre emelt hangerőt és dallamot abszolválni, s eközben elveszni látszik a szólam árnyalásának esélye is. A csupa női alakot felvonultató középső darab címszerepe remekül megfelelt a mindig példás színpadi alázatot tanúsító Létay Kiss Gabriella számára (Senza mamma kezdetű áriája az est tán legszebb pillanata volt), Komlósi Ildikó (Hercegnő) pedig máig érintetlen női és úrnői hitellel, kivételes emberi rangot jelezve képes kilépni a közönség elé. A Gianni Schicchi a csapatjátékban tetszett a legjobbnak, újra igazolva Kálmán Péter (Schicchi) fölényes komikusi rutinját, szövegkezelésének profizmusát. A jól sürgő együttesben becsülettel fáradozott a mindig rokonszenves Balczó Péter is, de az így is nyilvánvalóvá vált, hogy Rinuccio kutya nehéz áriája túlságosan magasan fekszik számára.

A vezénylő Kesselyák Gergely helyenként ugyan túlhajtotta a tempót, azonban mindháromszor helyes érzékkel hívta életre az egyes művek sajátos zenei világát. Karmesteri vérmérsékletéhez a misztika és a grand guignol mintha egy fokkal közelebb állna, mint a vígoperai modor. A három mű egymásmellettiségét mindenesetre az ő munkája is jelentős eseménynek bizonyította. Érdemes lesz kivárni, amikor a jövő évadban újra közös estén szerepel majd a Puccini-szárnyasoltár mindhárom darabja. Merthogy most ez csupán egyetlen este történt így.

Erkel Színház, december 12.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.