Lemez

Bostoni Szimfonikusok: Sosztakovics

  • - csk -
  • 2019. augusztus 4.

Zene

Aki hallott már a Gulagról, tudja, hogy a sztálini Szovjetunióban nagyon kevés kellett, hogy valaki évtizedekre kényszermunkatáborba kerüljön: elég volt egy óvatlan szó, s az áldozatot elnyelték a földi pokol bugyrai. Csodával határos, hogy a kor egyik legnagyobb zeneszerzőjét, Dmitrij Sosztakovicsot megkímélte ettől a sors. Pedig a zsdanovi szellemben működő zenekritika többször kiáltotta ki közellenségnek, amit a „formalizmus” kifejezés sűrített magába.

A Bostoni Szimfonikusok és vezetőjük, a lett Andris Nelsons Shostakovich – Under Stalin’s Shadow című sorozatának e dupla CD-je csupa koncertfelvételt kínál: ismert darabokat és ritkaságokat. Az előbbi kategóriába tartozik két szimfónia. A Hatodikat eredeti nyilatkozata szerint Lenin alakjának tervezte szentelni Sosztakovics – ettől a szándékától azonban később elállt, sőt burleszkfinálét illesztett a mű végére (ez önmagában „beutaló” lehetett volna bármely kényszermunkatáborba). A nagyszabású, tragikus Hetedik, a Leningrádi Szimfónia pedig az egyik leghíresebb műve, amelyben a II. világháborúban többéves ostromot elszenvedő városnak állít emléket. A két ritkaság a Lear király-kísérőzene és az Ünnepi nyitány.

A felvételek méltó szószólói Sosztakovics zsenialitásának. Páratlan szuggesztivitás, hatalmas erő, különlegesen intenzív kontrasztok, szikrázó virtuozitás, fény­űző technikai kidolgozás, dús zamatú hangzás – és a Nagy Zene drámaiságának, súlyának, tragikumának (máskor humorának) hiteles megjelenítése. Nem „előadásokat” hallunk, hanem magukat a műveket.

Deutsche Grammophon, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.