Brookly-Plovdiv tengely - Matt Darriau Paradox Trio with Theodosii Spassov (lemez)

  • m.l.t.
  • 2005. június 30.

Zene

Ha a Paradox Trio ismeretlen is errefelé, Matt Darriau-vel azért akadt már dolgunk: a Klezmatics fúvósaként láthattuk vagy tíz alkalommal.
Ezt a triót, ami kvartett, a kilencvenes évek elején hozta össze, miután Bostonból New Yorkba költözött; egyes hírek szerint előbb valóban hárman voltak benne - a szaxofonos-klarinétos-kavalos Darriau mellett Rufus Cappadocia csellós és Seido Salifoski ütős -, s csak azután szállt be a gitáros Brad Shepik, de ezért nem tenném tűzbe a kezem. Megjegyzem, (Darriau) Bostonban is hasonló dolgokat művelt, csak ott Orange Than Blue néven - a Balkánnak, a cigányzenének és a klezmernek az ötvözése avantgárd dzsesszel. Egyik-másik Paradox-lemezről mintha írtam is volna korábban - nézzük csak: Matt Darriau's Paradox Trio, Flying at a Slant, Source -, s ahogy ismerem magam: jobbára bírtam.

Na jó, de mit keres náluk a bolgár Theodosii Spassov?

Hogy Darriau-vel mikor futottak össze először, azt nem tudom - ezek a felvételek három-négy évvel ezelőtt készültek, részben Ontarióban, részben Szófiában. De hogy van miről beszélniük, az biztos, Bartóktól a kavalt illető ujjtechnikákon át a modern balkáni dzsesszig. (Az etnót nem szívesen használnám, mert Spassov egyszer leintett egy újságírót: ő nem etnódzsesszt játszik, hanem modern bolgár zenét.) Spassov mára a világ legtöbbet látott kavalistája lett, a helyi projektjei mellett - melyek közül a Trio Bulgarkában éneklő Yanka Rupkinával közös Welkya volt az első nagy durranás - megfordult Ennio Morricone, Trilok Gurtu, Rabih-Abou Khalil és Albert Mangelsdorff jobbján, de mostanság is jó pár nemzetközi formáció tagja, lásd például a Haig Yazdjian - Glen Velez - Theodosii Spassov vagy a Mino Cinelu - Glen Moore - Theodosii Spassov Triót.

Szóval ez nem egy mondvacsinált találkozás. Csak éppen Darriau Brooklynból vágott neki Bulgáriának, Spassov meg Plovdivból tart a világ közepe felé. Ha úgy tetszik, most itt tartanak együtt, összegyúrván, ami út közben rájuk ragadt.

Nem érdektelen. Egyrészt Spassov jelenlétéből adódóan, másrészt meg talán azért, mert az eddigieknél hangsúlyosabb szerepet kap a duda, a Gambit egy sokszínű: a folk, a dzsessz és a kortárs zene eszköztárából bőséggel merítő, bensőséges és harsány, lírai és magával ragadó pillanatokban egyaránt gazdag album. Ez a változatosság persze - bármily hiteles is - nem feltétlenül erény: azt mondjuk nehezen tudom elképzelni, hogy az elejétől a végéig azonos elánnal rajong majd érte, aki beletenyerel. De aki jó helyen kapja el, az ritka magasságba röpülhet vele - engem legalábbis a Theo's Gambit és a Cocek i Gong jócskán kilőtt.

Enja Records/Zenesegély, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.