Brookly-Plovdiv tengely - Matt Darriau Paradox Trio with Theodosii Spassov (lemez)

  • m.l.t.
  • 2005. június 30.

Zene

Ha a Paradox Trio ismeretlen is errefelé, Matt Darriau-vel azért akadt már dolgunk: a Klezmatics fúvósaként láthattuk vagy tíz alkalommal.
Ezt a triót, ami kvartett, a kilencvenes évek elején hozta össze, miután Bostonból New Yorkba költözött; egyes hírek szerint előbb valóban hárman voltak benne - a szaxofonos-klarinétos-kavalos Darriau mellett Rufus Cappadocia csellós és Seido Salifoski ütős -, s csak azután szállt be a gitáros Brad Shepik, de ezért nem tenném tűzbe a kezem. Megjegyzem, (Darriau) Bostonban is hasonló dolgokat művelt, csak ott Orange Than Blue néven - a Balkánnak, a cigányzenének és a klezmernek az ötvözése avantgárd dzsesszel. Egyik-másik Paradox-lemezről mintha írtam is volna korábban - nézzük csak: Matt Darriau's Paradox Trio, Flying at a Slant, Source -, s ahogy ismerem magam: jobbára bírtam.

Na jó, de mit keres náluk a bolgár Theodosii Spassov?

Hogy Darriau-vel mikor futottak össze először, azt nem tudom - ezek a felvételek három-négy évvel ezelőtt készültek, részben Ontarióban, részben Szófiában. De hogy van miről beszélniük, az biztos, Bartóktól a kavalt illető ujjtechnikákon át a modern balkáni dzsesszig. (Az etnót nem szívesen használnám, mert Spassov egyszer leintett egy újságírót: ő nem etnódzsesszt játszik, hanem modern bolgár zenét.) Spassov mára a világ legtöbbet látott kavalistája lett, a helyi projektjei mellett - melyek közül a Trio Bulgarkában éneklő Yanka Rupkinával közös Welkya volt az első nagy durranás - megfordult Ennio Morricone, Trilok Gurtu, Rabih-Abou Khalil és Albert Mangelsdorff jobbján, de mostanság is jó pár nemzetközi formáció tagja, lásd például a Haig Yazdjian - Glen Velez - Theodosii Spassov vagy a Mino Cinelu - Glen Moore - Theodosii Spassov Triót.

Szóval ez nem egy mondvacsinált találkozás. Csak éppen Darriau Brooklynból vágott neki Bulgáriának, Spassov meg Plovdivból tart a világ közepe felé. Ha úgy tetszik, most itt tartanak együtt, összegyúrván, ami út közben rájuk ragadt.

Nem érdektelen. Egyrészt Spassov jelenlétéből adódóan, másrészt meg talán azért, mert az eddigieknél hangsúlyosabb szerepet kap a duda, a Gambit egy sokszínű: a folk, a dzsessz és a kortárs zene eszköztárából bőséggel merítő, bensőséges és harsány, lírai és magával ragadó pillanatokban egyaránt gazdag album. Ez a változatosság persze - bármily hiteles is - nem feltétlenül erény: azt mondjuk nehezen tudom elképzelni, hogy az elejétől a végéig azonos elánnal rajong majd érte, aki beletenyerel. De aki jó helyen kapja el, az ritka magasságba röpülhet vele - engem legalábbis a Theo's Gambit és a Cocek i Gong jócskán kilőtt.

Enja Records/Zenesegély, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.