Brookly-Plovdiv tengely - Matt Darriau Paradox Trio with Theodosii Spassov (lemez)

  • m.l.t.
  • 2005. június 30.

Zene

Ha a Paradox Trio ismeretlen is errefelé, Matt Darriau-vel azért akadt már dolgunk: a Klezmatics fúvósaként láthattuk vagy tíz alkalommal.
Ezt a triót, ami kvartett, a kilencvenes évek elején hozta össze, miután Bostonból New Yorkba költözött; egyes hírek szerint előbb valóban hárman voltak benne - a szaxofonos-klarinétos-kavalos Darriau mellett Rufus Cappadocia csellós és Seido Salifoski ütős -, s csak azután szállt be a gitáros Brad Shepik, de ezért nem tenném tűzbe a kezem. Megjegyzem, (Darriau) Bostonban is hasonló dolgokat művelt, csak ott Orange Than Blue néven - a Balkánnak, a cigányzenének és a klezmernek az ötvözése avantgárd dzsesszel. Egyik-másik Paradox-lemezről mintha írtam is volna korábban - nézzük csak: Matt Darriau's Paradox Trio, Flying at a Slant, Source -, s ahogy ismerem magam: jobbára bírtam.

Na jó, de mit keres náluk a bolgár Theodosii Spassov?

Hogy Darriau-vel mikor futottak össze először, azt nem tudom - ezek a felvételek három-négy évvel ezelőtt készültek, részben Ontarióban, részben Szófiában. De hogy van miről beszélniük, az biztos, Bartóktól a kavalt illető ujjtechnikákon át a modern balkáni dzsesszig. (Az etnót nem szívesen használnám, mert Spassov egyszer leintett egy újságírót: ő nem etnódzsesszt játszik, hanem modern bolgár zenét.) Spassov mára a világ legtöbbet látott kavalistája lett, a helyi projektjei mellett - melyek közül a Trio Bulgarkában éneklő Yanka Rupkinával közös Welkya volt az első nagy durranás - megfordult Ennio Morricone, Trilok Gurtu, Rabih-Abou Khalil és Albert Mangelsdorff jobbján, de mostanság is jó pár nemzetközi formáció tagja, lásd például a Haig Yazdjian - Glen Velez - Theodosii Spassov vagy a Mino Cinelu - Glen Moore - Theodosii Spassov Triót.

Szóval ez nem egy mondvacsinált találkozás. Csak éppen Darriau Brooklynból vágott neki Bulgáriának, Spassov meg Plovdivból tart a világ közepe felé. Ha úgy tetszik, most itt tartanak együtt, összegyúrván, ami út közben rájuk ragadt.

Nem érdektelen. Egyrészt Spassov jelenlétéből adódóan, másrészt meg talán azért, mert az eddigieknél hangsúlyosabb szerepet kap a duda, a Gambit egy sokszínű: a folk, a dzsessz és a kortárs zene eszköztárából bőséggel merítő, bensőséges és harsány, lírai és magával ragadó pillanatokban egyaránt gazdag album. Ez a változatosság persze - bármily hiteles is - nem feltétlenül erény: azt mondjuk nehezen tudom elképzelni, hogy az elejétől a végéig azonos elánnal rajong majd érte, aki beletenyerel. De aki jó helyen kapja el, az ritka magasságba röpülhet vele - engem legalábbis a Theo's Gambit és a Cocek i Gong jócskán kilőtt.

Enja Records/Zenesegély, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.