Moszkva-Budapest tengely - Kortárs magyar kiállítások az orosz fővárosban

  • Hajdu István
  • 2005. június 30.

Zene

Azt hiszem, szimplán "egzisztenciális" alapokon nyugszik ama kérdés: hogyan érzi magát az ember Moszkvában.
Ha van annyi pénze, amennyi elég egy-két délután eltöltéséhez a Liszt Ferenc tér valamelyik bisztrójában vagy kávézójában, úgy néhány órát vidáman elülhet az Arbaton vagy a Tverszkaján is; ha van annyi türelme, mint a Budapesten tanácstalankodó idegennek, aki egyetlen helyi erővel sem képes szóba elegyedni, akkor Moszkvában sem fog áthiszterizálódni az uniglott nyelvképtelen-ség okán; ha nincs mértéken felüli agora- vagy klausztrofóbiája, ha bír eleget gyalogolni és méretes a tü-relme, ha..., ha nem valamelyik küldöttség tagja, mely a magyar kulturális évadra lett delegációként utaztatva, hanem csak appendix a volumenen, úgy egész vidáman, sőt komfortosan töltheti napjait.

Nem tudom, jól tettem-e, mindenesetre nem kortárs orosz moszkoviták, hanem a rég elfelejtett Ilja Ehrenburg memoárjait olvasgatva készültem Moszkvából, s nem is bántam meg. A hatvanas évek elején megjelent hatalmas szófolyam negyven év múltán lottyosra érett, elképesztő anakronizmusával sokkal több kulcsot adott a Moszkva-jelenség megsejtéséhez, mint az gondolható lenne. Zsukov marsallnak a Vörös tér északi bejáratát felügyelő szobra alatt - nőiesen affektáló kezének árnyékában - délutánonként összejön

Karl, Miklós és a két Vladimir;

Karl folyton elcsatangol, mintha a veséjével is lenne valami baj, az idősebbik Vladimir, vagyis Iljics mániásan galambokat etet, s hagyja, hogy azok meg őt csipkedjék, Miklós gondterhelten köröz kivégzője körül, az új Vladimir pedig csak ül és vár. Amint Ehrenburg három kötetének vértengere elapadt az idők folyamán, úgy tetszik, kiegyenlítődtek mára az értékek is: a nagy klónoktól néhány méterre, élő lelkiismeret gyanánt, tehát abszolút fölöslegesen, pusztán látványosságként meredeznek a világháborús és az afganisztáni veteránok: a történelemnek nincs sok értelme. Amikor a harmincas évek végén Ilf az Ilf-Petrovból meghalt - írja Ehrenburg -, a hagyatékában egy regénytervet találtak, mely arról szólt, hogy az illetékesek egy filmváros építését határozták el, melyet "antik görög stílusban, de az amerikai technika legmodernebb vívmányaival felszerelve" emelnének. Két expedíció indult tapasztalatszerzésre, az egyik Athénba, a másik Hollywoodba, ám leiszszák magukat, s a terv befuccsol. Ma már látszik, kijózanodtak, túl-élték, s a város hatvan év múltán, Moszkvára települve, felépült.

Athén és Hollywood közé beékelődni képtelenség, a magyar évad moszkvai kiállításai legalábbis ezt bizonyítják. A Puskin Múzeum klubhelyiségeiben június 7-én nyílt Valós és virtuális terek című tárlat, mely Maurer Dórától Csörgő Attiláig tizenkét, köztük négy Kossuth-díjas művész geometrikus munkáit mutatta be - ismerős módon persze -, csak a megnyitón volt érdekes. A konstruktivizmus itt most éppen passzé, hiába volt perfekt a válogatás, és hiába próbált a verniszázson mind a hét-nyolc megmondóember

Moholy Nagy és Rodcsenko

legendává aszott barátságára célozni, hiába töltötte meg a termeket s ette föl a szendvicseket a helyi megélhetési megnyitóközönség és a magyar sajtó éppen időben odaérkező hada, a történet nem történt meg, vagyis önmagába záródott. Moholy Nagy egy levelében bajtársának szólította Rodcsenkót, Maurernak, Baknak vagy Jovánovics-nak nincs most esélye társra lelni Moszkvában. Egy azóta itthon sokat idézett sajtótájékoztatón, mely a megnyitó után zajlott, mindenki az eseményeket dizájnoló pénz hiányáról beszélt, de nemigen hangzott el egyetlen szó sem arról, elemezte-e valaki valamikor is, mit kellene megmutatni az oroszoknak, ami érvényesnek látszhat a kortárs magyar művészetből. A két nappal később, a vadonatúj Kortárs Művészeti Központban megnyitott kiál-lításnak már több esélye látszott, hogy betörjön az új Athén és új Hollywood Moszkvájába. A c3 Kulturális Központ Peternák Miklós és Erős Nikolett által szervezett intermediális bemutatója - úgy tetszik - aktualitásával és Moszkvában még talán újnak ható technikájával sokkal közelebb áll a vágyott érvényességhez. De hogy ez mit is jelenthet pontosan, arról ma még fogalmunk sem lehet. Csak annyi dereng: nem Magyarország lesz a híd Moszkva és a világ között; nekünk kellene valami pallót találnunk végre.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.