Bruce Willis és Adele is felléphet a POSZT-on az új igazgató szerint

  • - urfi -
  • 2016. január 17.

Zene

A fideszes hátszéllel megválasztott új ügyvezető mert nagyot álmodni. Nagyon nagyot. Rettegj, Berlin, vigyázz, New York - jön Baranya!

Az aktuális Narancsban alapos cikket olvashatnak arról a folyamatról, ahogy a Pécsi Országos Színházi Találkozót (POSZT) bekebelezte Vidnyánszky Attila színházi szervezete, és a sorozatos botrányok hatására kérdésessé vált a fesztivál sorsa. Ezt a nehéz helyzetet kell kezelnie a POSZT-ot működtető POSZF Kft. új úgyvezető igazgatójának, akit a fideszes városvezetés és a Fidesznek elkötelezett színházakat tömörítő Magyar Teátrumi Társaság támogatásával, a Magyar Színházi Társaság különös asszisztenciája mellett választottak meg múlt héten.

Magyar Attila

Magyar Attila

Fotó: PécsMa.hu

Az új igazgató Magyar Attila, a Zsolnay Kulturális Negyedet működtető Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. gazdasági vezetője, aki két segítőjével közösen írt pályázatot. Egyikük a Zöld Pardon tulajdonosa, másikuk pedig az a Szűcs Gábor, aki korábban az Echo Tv kreatív igazgatójaként rakta le névjegyét a szakmában, majd a székesfehérvári színház művészeti vezetője volt, amíg az igazgatóval együtt ki nem penderítették a vezetésük alatt alig látogatott, leamortizálódott intézményből.

A győztes pályázat hármuk közös erőfeszítésének eredménye – ennek részletes elemzését és az új vezetés életútjának bemutatását megtalálják a nyomtatott lapban, ahol a fesztivál jövőbeli esélyeiről is megpróbálunk mondani valamit. Itt egyetlen, de nem lényegtelen részletre koncentrálunk, a könnyűzenei programra.

Mint azt itt a maga teljes kuszaságában elolvashatják, a pályázat egyik lényegi eleme, hogy elő- és utófesztivállal tennék ellenállhatatlanná az évad legjobb magyar előadásainak szemléjét. Ezen belül is kiemelt szerep jut majd a könnyűzenei koncerteknek. A helyszín természetesen a Zsolnay Negyed lenne, amivel mindenki jól jár. Na jó, a Zsolnay biztosan jól jár.

A Mumford & Sons koncertje Red Rockban

A Mumford & Sons koncertje Red Rockban

 

Lássuk tehát, milyen programot alkottak ehhez az izgalmas és ambiciózus tervhez. Az "alapkoncepció" közhelyesnek és unalmasnak tűnik:

Célunk egy olyan, a lehető legszélesebb közönséget kiszolgáló, színes, vonzó könnyűzenei fesztiválprogram összeállítása, amelyben egyaránt megtalálhatóak ismert hazai és külföldi zenekarok és mai, friss, elsősorban a fiatalokat érdeklő, de akár zenei csemegének is tekinthető fellépők. A populáris műfajokon túl, érdekességeket is felvonultatna a fesztiválprogram, amely terveink szerint országszerte nagy figyelmet és elismerést kapna. A könnyűzenei program összeállításakor a helyi lakosok, a városban tanuló egyetemisták és a nagyobb fellépők miatt
a Pécsre látogatók igényeit is figyelembe vesszük.

A magyar fellépők listája ugyancsak az önálló gondolatok széles körű hiányáról tudósít. Ezek a nevek minden nyári fesztiválon fellépnek évek óta:

Tervezett hazai fellépők: Quimby, Punnany Massif, Ákos, Tankcsapda, Intim Torna Illegál, Irie Maffia, Brains, Halott Pénz, Kiscsillag, Péterfy Bori & Love Band, stb.

Hogy mitől lesz olyan "színházas" meg "művészi" a program, ahogy az a POSZT-on elvárható? Hát attól, hogy meghívják hollywoodi sztárok haknizenekarait:

Színház tematikára felfűzött zenei ötletek: Bruce Willis zenekara, Hugh Laurie (Dr. House) zenekara, Jack Black zenekara a Tenacious D.

De az igazi izgalmak a külföldi sztárfellépőkkel köszöntenek ránk:

Jelenleg tudomásunkban lévő 2016-os turnék alapján tervezett nemzetközi fellépők: Adele, Jack White, Mumford & Sons, Moby, Passenger, Dead Can Dance, stb.

Nyugodtan olvassák el másodszor is, tényleg ez van odaírva.

Ade

Adele a Royal Albert Hallban

 

Nehéz elhinni, de nem lehet máshogy érteni, mint hogy a POSZT új vezetése azt tervezi, hogy rátelefonál a világ legnagyobb sztárjaira, mondjuk most, januárban, és megkéri őket, hogy ha már erre járnak, mármint itt Európában, akkor ugorjanak be hozzánk is júniusban. Megkérdeztem egy zenei programszervezőt, ő is azt mondta, amit valószínűleg mindenki magától is: ez abszurd. Ennél sokkal, de sokkal előbb kell elkezdeni a szervezést.

Még szebb lesz az egész, ha elkezdünk számolni. A megfogalmazás azt sugallja, hogy a felsoroltak mind erre az évre esélyesek, de az nem világos, hogy hányat szeretnének elhívni közülük Pécsre idén. Csak egyet-kettőt vajon, vagy mindet ebben a sorrendben, esetleg még másokat is ebből a súlycsoportból. Ehhez olvassuk hozzá, hogy a pályázat költségvetési terve szerint a "versenyen kívüli fesztiválprogramok produkciós költségeire" 18.300.000 forint jut. A teljes POSZT-ot, az előadások összes költségével, a többszáz programmal, az elő- és utófesztivállal együtt 176 millióból tervezik kihozni.

A nagy zenekarok persze a legritkább esetben hozzák nyilvánosságra, hogy mennyiért lépnek fel, de az egyik nagy zenei ügynökség 2014-ben kiszivárogtatott listáján megtalálunk három nevet a POSZT tervezett fellépői közül. (A számokat közlő Priceonomics is jelzi, hogy ezek alacsonynak tűnő értékek, ráadásul 2014 óta valószínűleg drágultak a tarifák, de most maradjunk ezeknél az adatoknál.)

Nos, Passenger 25-35 ezer dollárba, vagyis 7-10 millióba kerülne. A Mumford & Sons 500-750 ezer dollár (vagy még több), magyarul 145-217 millió lenne. És a legjobb tétel, a popszakma koronázatlan királynője, Adele gázsija: ez 750 ezer dollárnál, vagyis 217 millió forintnál kezdődött 2014-ben, de a tavalyi sikere után kétlem, hogy egymillió dollár alatt szóba állna valakivel. Még egyszer: a teljes fesztivál költségvetése 176 millió forint.

Megnyugodhatunk, gondos, hozzáértő kezekbe került a POSZT.

 

A cikk előző változata úgy fogalmazott, hogy Magyar Attila a Zsolnay Központ gazdasági vezetője, pedig a komplexum neve helyesen Zsolnay Kulturális Negyed, Magyar Attila pedig egészen pontosan az ezt működtető Nkft. gazdasági igazgatója. Ezt a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. kérésére javítottuk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.