Lemez

Búcsúzni kell

Pere Ubu: The Long Goodbye

  • - minek -
  • 2019. október 5.

Zene

Az 1975-ben alakult clevelandi Pere Ubu az avantgárd, kísérletező rockzene – a rájuk ragasztott címke szerint „avant-garage” – időről időre visszatérő, soha el nem tűnő klasszikusa maradt.

A zenekar agya és hangja mindig is David Thomas, a fékezhetetlen elméjű énekes, dalszerző volt, akit a kifejezés határtalan vágyához mért, különleges tónusú hanggal áldott meg a természet. Jellemző, hogy Thomas mint az egyetlen örökös tag, akkor is életben tartotta a zenekar szellemét, s adott ki legalább öt lemezt különböző formációkkal, amikor a Pere Ubu éppen tetszhalott állapotba szenderült, vagyis a nyolcvanas évek jó részében, egészen az 1988-as The Tenement Year című remek, bár a kezdetekhez képest szinte felhasználóbarát visszatérő albumig.

Noha jó három évtizede szorgalmasan alkotnak (1989 óta tíz lemezük jelent meg, legutóbb két éve a 20 Years in a Montana Missile Solo), ez idő alatt is folyton a közeli feloszlás rémével riogattak – és úgy tűnik, ezúttal tényleg ütött az óra. Thomas nyilatkozatai szerint illik komolyan venni az idei lemez címét: ez tényleg a búcsú ideje. Ennek megfelelően a The Long Goodbye perceit örvendetesen megnyújtották és egy kivételesen szórakoztató, sokszínű és elgondolkodtató zeneanyag került ki a kezük alól. A friss albumot a kortárs – bár lemezen csupán ritkán tapintható – popzenei élmények, no meg Raymond Chandler Hosszú búcsú (magyarul először Elkéstél, Terry! címen megjelent), 1954-es klasszikus detektívregénye inspirálta, mi több, már a második dalban felbukkan Philip Marlowe, a jeles magánnyomozó szerepjátékra alkalmat kínáló figurája. Ez a hamisítatlan, a dalok szövegében és témáiban is visszaköszönő noire tónus az album egyik titka, de összességében egy váratlan harmóniákban, bátor és jól kivitelezett ötletekben gazdag, élvezetes lemez született. A What I Heard on the Pop Radio felütése sok tekintetben meghökkentő – ami el is várható egy Pere Ubu-számtól –, ám ez esetben a meglepetés a gépi ritmusokat mintegy karikírozó, monoton menetelő 4/4-es gépi ütemekből adódik. A Road Is a Preacherben a csaknem idilli álompopot ellenpontozza némi idegesítő elektronikus zümmögés és Thomas szándékoltan atonális éneke, míg a Who Stole the Signpost? szinte hibátlan minimal wave darab. A lemez egyik csúcspontja a The Road Ahead csaknem 10 perces zenés tripje, szó szerint is egy utazás keresztül Amerikán, belső monológgal és körkörösen kanyargó gitár- és szintitémákkal. De a lemez zárása is különleges: a Lovely Day rendhagyóan oldott hangulatban búcsúztatja a nagyszerű zenekar hosszú pályafutását – legalábbis ha elhisszük azt, amit David Thomas mondott a befejezésről.

Cherry Red Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?