Lemez

Búcsúzni kell

Pere Ubu: The Long Goodbye

  • - minek -
  • 2019. október 5.

Zene

Az 1975-ben alakult clevelandi Pere Ubu az avantgárd, kísérletező rockzene – a rájuk ragasztott címke szerint „avant-garage” – időről időre visszatérő, soha el nem tűnő klasszikusa maradt.

A zenekar agya és hangja mindig is David Thomas, a fékezhetetlen elméjű énekes, dalszerző volt, akit a kifejezés határtalan vágyához mért, különleges tónusú hanggal áldott meg a természet. Jellemző, hogy Thomas mint az egyetlen örökös tag, akkor is életben tartotta a zenekar szellemét, s adott ki legalább öt lemezt különböző formációkkal, amikor a Pere Ubu éppen tetszhalott állapotba szenderült, vagyis a nyolcvanas évek jó részében, egészen az 1988-as The Tenement Year című remek, bár a kezdetekhez képest szinte felhasználóbarát visszatérő albumig.

Noha jó három évtizede szorgalmasan alkotnak (1989 óta tíz lemezük jelent meg, legutóbb két éve a 20 Years in a Montana Missile Solo), ez idő alatt is folyton a közeli feloszlás rémével riogattak – és úgy tűnik, ezúttal tényleg ütött az óra. Thomas nyilatkozatai szerint illik komolyan venni az idei lemez címét: ez tényleg a búcsú ideje. Ennek megfelelően a The Long Goodbye perceit örvendetesen megnyújtották és egy kivételesen szórakoztató, sokszínű és elgondolkodtató zeneanyag került ki a kezük alól. A friss albumot a kortárs – bár lemezen csupán ritkán tapintható – popzenei élmények, no meg Raymond Chandler Hosszú búcsú (magyarul először Elkéstél, Terry! címen megjelent), 1954-es klasszikus detektívregénye inspirálta, mi több, már a második dalban felbukkan Philip Marlowe, a jeles magánnyomozó szerepjátékra alkalmat kínáló figurája. Ez a hamisítatlan, a dalok szövegében és témáiban is visszaköszönő noire tónus az album egyik titka, de összességében egy váratlan harmóniákban, bátor és jól kivitelezett ötletekben gazdag, élvezetes lemez született. A What I Heard on the Pop Radio felütése sok tekintetben meghökkentő – ami el is várható egy Pere Ubu-számtól –, ám ez esetben a meglepetés a gépi ritmusokat mintegy karikírozó, monoton menetelő 4/4-es gépi ütemekből adódik. A Road Is a Preacherben a csaknem idilli álompopot ellenpontozza némi idegesítő elektronikus zümmögés és Thomas szándékoltan atonális éneke, míg a Who Stole the Signpost? szinte hibátlan minimal wave darab. A lemez egyik csúcspontja a The Road Ahead csaknem 10 perces zenés tripje, szó szerint is egy utazás keresztül Amerikán, belső monológgal és körkörösen kanyargó gitár- és szintitémákkal. De a lemez zárása is különleges: a Lovely Day rendhagyóan oldott hangulatban búcsúztatja a nagyszerű zenekar hosszú pályafutását – legalábbis ha elhisszük azt, amit David Thomas mondott a befejezésről.

Cherry Red Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.