Lemez

Cipőbámulás

Ride: This Is Not a Safe Place

Zene

Az Andy Bell névről sokaknak az Erasure énekese ugrik be elsőre, de van egy másik Andy Bell is.

Ő alapította a Ride nevű zenekart még tinédzserként Oxfordban a 80-as évek végén iskolatársával, Mark Gardenerrel, olyan elődök hatására, mint a Cure, a My Bloody Valentine, a Smiths, a Sonic Youth vagy a Stone Roses. A Ride első két albuma (Nowhere, 1990; Going Blank Again, 1992) a shoegaze műfaj alapművei lettek, a zenekar azonban mégsem futotta be az ennek alapján elvárható karriert; egyebek közt azért, mert a ’93/94 körül berobbanó britpop színtérbe nem passzolt bele.

A Carnival of Light című harmadik album, amelyen nagy meglepetésre közreműködött Jon Lord, a Deep Purple billentyűse is, már a klasszikus rock stílusjegyeit viselte magán, és mire az 1996-os negyedik lemez (Tarantula) megjelent, a Ride már fel is oszlott, kreatív ellentétek miatt.

A gitáros-énekes Bell előbb egy új zenekart alapított Hurricane #1 néven, majd ’99-ben beszállt az Oasisbe – basszusgitárosként. Énekesi kvalitásait nem értékelték a Gallagher fivérek, még vokáloznia sem volt szabad a koncerteken, és albumonként is csupán egy dalt engedtek nekik dalszerzőként. Az Oasis 2009-es feloszlása után Bell követte Liamet a Beady Eye-ba két sótlan album erejéig, és aztán 2014-ben végre megtette, amit mindenki várt: össze­trombitálta a Ride-ot. Az eredeti felállásban folytatták, ami azt jelentette, hogy Bellen és Gardeneren kívül Steve Queralt basszusgitárost és Loz Colbert dobost is sikerült meggyőzni az újrakezdésről. A visszatérő koncertek remekül sikerültek, és 2017-re elkészült az ötödik lemez, a politikai felhangoktól sem mentes Weather Diaries. Bellék a fonalat zeneileg a Going Blank Again után vették fel, ami jó ötletnek bizonyult: a kritikusok és a rajongók is egyetértettek abban, hogy ez minden idők egyik legjobb comeback albuma.

A Ride tagjai tudták jól, hogy érdemes kihasználni a kreatív lendületet, és bő két év elteltével itt az új album, This Is Not a Safe Place címmel. Az előzőhöz hasonlóan itt is a shoegaze és a jangle pop elemei keverednek, és a zenekar ezúttal is a török-ciprusi származású angol dj-producerrel, Erol Alkannal dolgozott. Noha egyértelmű volt, hogy most már nem lehet az újjáalakulás szelével vitorlázni, görcsösségnek nyoma sincs. A találóan R.I.D.E. című intró koncertnyitánynak is kiváló, az ezt követő Future Love pedig – benne a Bell–Gardener-páros ikergitározásával és -énekével – remekül megidézi a Ride kései kedvencét, a The Byrdsöt. A Repetition színtiszta New Order, az End Game vokális szempontból Pet Shop Boys-hatásokat mutat, és örömteli hallani, hogy a zenekarnak a lassabb, középtempósabb stílus (Clouds of Saint Marie, Eternal Recurrence, Shadows Behind the Sun) ugyanolyan jól megy, mint a pörgősebb, riffesebb témák (Kill Switch, Jump Jet). A záró In This Room – amely nagy valószínűséggel a Brexitről szól, és a lemezcím is elhangzik benne – a tökéletes befejezés, és az ember biztos lehet benne, hogy ezt a közel 9 perces dalt élőben még jobban ki lehet bontakoztatni. Ride-koncertre akarok menni!

Wichita/PIAS, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.