Budapesti Õszi Fesztivál: Hungarocarrot ´96

  • - marló -
  • 1996. október 17.

Zene

Kis magyar répatörténet.
Első körben, 1988-tól ´91-ig a Petőfi Csarnok ad a Hungarocarrotnak talajt, jobbára alternatív rock: Pere Ubu, Laibach, Zvuki Mu. Semmi gond a kínálat vagy a szervezés körül, de az érdeklődés lanyhul, frusztráltság van és veszteség.

A magyar répa ´94-ben, immár a névadó Hajnóczy Csaba gondozásában új életet kezd a Budapesti őszi Fesztivál égisze alatt. Szolidabb körülmények (Lágymányosi Közösségi Ház, Tilos az Á), visszafogottság, nyitás az experimentális muzsikák, a kísérletek, besorolhatatlanságok felé. Fred Frith, Il Gran Teatro Amaro, Iva Bittová - kirívó produkciók.

Hungarocarrot ´96. A fesztivál előtti héten lemondja részvételét a New York-i God Is My Co-Pilot, bosszúság. (A szlovén Zoambo Zoet Workestra ugrik be, tavaly tavasszal kétszer is játszik a Tilosban; a God Is My Co-Pilot sem először jönne, ´93 őszén a Zorn-féle Radical Jewish Music-turnét zárja a PeCsában.) Három nap, két-két zenekar, a fele magyar (Szemző Tibor Gordiuszi Csomóként, újra dobossal a Trottel és a torokéneklő Paizs Miklós). Nem ismeretlenek e hasábokon, szeretve vannak, előkerülnek még. Most két (magyarországi) bemutatkozásra muszáj összpontosítanom.

A Jablkon prágai társulat, három akusztikus gitár, dobok. 1977-ben jön össze Ingo Bellmann, Michal Nemec, Ivan Podobsky´ és Martin Carvan, aligha képzelhető el muzsika, amit ne játszanának azelőtt. A Jablkon a folk, a dzsessz, az opera, a rock s a klasszikusok szintézise; "amikor Handel összefut egy ősemberrel, az ilyen". Vagy: "A prágai utcák hangja, melyeken Svejk és Franz Kafka sétál" - nem kevésbé találó önmeghatározással. A kelenföldi Fonóba érve jottányit módosul a zenekar: Ingo Bellman helyére Dÿusi Burmec kerül; ebben a felállásban készül el ötödik lemezük, a - Bahia-forgalmazásban már hozzáférhető - machalaj. Jórészt erre épül a műsor. Amit a Jablkon tud, az alighanem a legtöbb: örömet szerezni (a zenéjén túl) a jelenlétével is. Mondhatni show-nak, mondhatni performance-nak, de mindenféle csináltság nélkül: ösztönösen és esszenciálisan színházi produkció a Jablkoné, gesztusokkal, metakommunikációval, poénokkal tele. Eugene Chadbourne, Fred Frith és David Moss neve kéredzkedik elő emlékeinkből, ismerősek a partok, és mégis, vadonatúj vizeken hajózunk.

A Kletka Red nemzetközi társaság. A Nye Zsdaliból jól ismert Leonid Soibelman Tallinnban cseperedik fel, s bár ´90-ben kivándorol Izraelbe, inkább Genfben, Amszterdamban és Berlinben él. Fél éve összeáll a skót Andy Exszel (ex-The Ex, ex-Dog Faced Hermans), a kanadai Joe Williamsonnal és az ausztrál Tony Buckkal, megszületik a Kletka Red s egy albumnyi dal, kelet-európai zsidó- és cigányzenei inspirációval. Demójukra azonnal lecsap John Zorn kiadója, a Tzadik; két héttel a Carrot előtt megjelenik a debütáló Hijacking. A Kletka Red zenéje, bár Soibelman simán érvényesnek tekinti rá a klezmer fogalmát, független a revivaltől, inkább a New York-i radikális zsidó mozgalomhoz áll közel. Két gitár, elektromos bőgő, dob: kibukott, keserves, agresszív noise-rock, egyfelől. Másfelől meg, ha Soibelman énekel, nem bír olyan drasztikus lenni a kíséret, hogy a jiddis és cigány motívumok mögül ne bukkanjon elő a megkerülhetetlen melankólia, a szívszorítás, a könny. Hatalmas út van a Kletka Red fél éve mögött; és igen nagy szerencse, hogy a fesztivál zárókoncertje: ilyenkor csendben kell maradni egy kicsit.

- marló -

Fonó Budai Zeneház, október 11-13.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”