Budapesti Õszi Fesztivál: Hungarocarrot ´96

  • - marló -
  • 1996. október 17.

Zene

Kis magyar répatörténet.
Első körben, 1988-tól ´91-ig a Petőfi Csarnok ad a Hungarocarrotnak talajt, jobbára alternatív rock: Pere Ubu, Laibach, Zvuki Mu. Semmi gond a kínálat vagy a szervezés körül, de az érdeklődés lanyhul, frusztráltság van és veszteség.

A magyar répa ´94-ben, immár a névadó Hajnóczy Csaba gondozásában új életet kezd a Budapesti őszi Fesztivál égisze alatt. Szolidabb körülmények (Lágymányosi Közösségi Ház, Tilos az Á), visszafogottság, nyitás az experimentális muzsikák, a kísérletek, besorolhatatlanságok felé. Fred Frith, Il Gran Teatro Amaro, Iva Bittová - kirívó produkciók.

Hungarocarrot ´96. A fesztivál előtti héten lemondja részvételét a New York-i God Is My Co-Pilot, bosszúság. (A szlovén Zoambo Zoet Workestra ugrik be, tavaly tavasszal kétszer is játszik a Tilosban; a God Is My Co-Pilot sem először jönne, ´93 őszén a Zorn-féle Radical Jewish Music-turnét zárja a PeCsában.) Három nap, két-két zenekar, a fele magyar (Szemző Tibor Gordiuszi Csomóként, újra dobossal a Trottel és a torokéneklő Paizs Miklós). Nem ismeretlenek e hasábokon, szeretve vannak, előkerülnek még. Most két (magyarországi) bemutatkozásra muszáj összpontosítanom.

A Jablkon prágai társulat, három akusztikus gitár, dobok. 1977-ben jön össze Ingo Bellmann, Michal Nemec, Ivan Podobsky´ és Martin Carvan, aligha képzelhető el muzsika, amit ne játszanának azelőtt. A Jablkon a folk, a dzsessz, az opera, a rock s a klasszikusok szintézise; "amikor Handel összefut egy ősemberrel, az ilyen". Vagy: "A prágai utcák hangja, melyeken Svejk és Franz Kafka sétál" - nem kevésbé találó önmeghatározással. A kelenföldi Fonóba érve jottányit módosul a zenekar: Ingo Bellman helyére Dÿusi Burmec kerül; ebben a felállásban készül el ötödik lemezük, a - Bahia-forgalmazásban már hozzáférhető - machalaj. Jórészt erre épül a műsor. Amit a Jablkon tud, az alighanem a legtöbb: örömet szerezni (a zenéjén túl) a jelenlétével is. Mondhatni show-nak, mondhatni performance-nak, de mindenféle csináltság nélkül: ösztönösen és esszenciálisan színházi produkció a Jablkoné, gesztusokkal, metakommunikációval, poénokkal tele. Eugene Chadbourne, Fred Frith és David Moss neve kéredzkedik elő emlékeinkből, ismerősek a partok, és mégis, vadonatúj vizeken hajózunk.

A Kletka Red nemzetközi társaság. A Nye Zsdaliból jól ismert Leonid Soibelman Tallinnban cseperedik fel, s bár ´90-ben kivándorol Izraelbe, inkább Genfben, Amszterdamban és Berlinben él. Fél éve összeáll a skót Andy Exszel (ex-The Ex, ex-Dog Faced Hermans), a kanadai Joe Williamsonnal és az ausztrál Tony Buckkal, megszületik a Kletka Red s egy albumnyi dal, kelet-európai zsidó- és cigányzenei inspirációval. Demójukra azonnal lecsap John Zorn kiadója, a Tzadik; két héttel a Carrot előtt megjelenik a debütáló Hijacking. A Kletka Red zenéje, bár Soibelman simán érvényesnek tekinti rá a klezmer fogalmát, független a revivaltől, inkább a New York-i radikális zsidó mozgalomhoz áll közel. Két gitár, elektromos bőgő, dob: kibukott, keserves, agresszív noise-rock, egyfelől. Másfelől meg, ha Soibelman énekel, nem bír olyan drasztikus lenni a kíséret, hogy a jiddis és cigány motívumok mögül ne bukkanjon elő a megkerülhetetlen melankólia, a szívszorítás, a könny. Hatalmas út van a Kletka Red fél éve mögött; és igen nagy szerencse, hogy a fesztivál zárókoncertje: ilyenkor csendben kell maradni egy kicsit.

- marló -

Fonó Budai Zeneház, október 11-13.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.