Budapesti Õszi Fesztivál: Kortárs jazz

  • 1996. október 17.

Zene

Magyar Narancs: Hogyan jutott eszébe a Villa Negra című dal?
Magyar Narancs: Hogyan jutott eszébe a Villa Negra című dal?

Az Õszi Fesztivál öndefiníciója szerint az új formákat kereső, kísérletező művészek seregszemléje kíván lenni. Akkor pedig különösen alkalmas terep a kortárs jazz bemutatkozására. Nyilván ezért került sor a Fonóban (Budai Zeneház) október 2-5-ig Parallel Music Meeting néven a Ravazdi Kerekasztal közreműködésével szervezett találkozóra, ahol a program holland és magyar zenészek párhuzamos koncertjei köré szerveződött.

A kilenc jó hangulatú, kulturált koncert közül három hatott rám revelációként. A visszahúzódó, de mindig megújulni képes Grencsó István mini-bigbandje a Hattyúdal című film betétdalaira készített közel egyórás kompozíciót adta elő. Ki ne ismerné a Villa Negra nem apácazárda kezdetű slágert Páger Antal előadásában? Úgy is mondhatnánk, ezzel végérvényesen megszületett a posztmodern magyar jazz. Az idézet belesimul a zene szövetébe, az egész úgy abszurd, hogy nem ironikus, és a látszólag össze nem illő dolgokat biztosan köti össze a Grencsóból áradó muzikalitás. Üde színfolt az együttesben Jeszenszky György dobjátéka és Borbély Mihály klarinéton és szopránszaxofonon. Kíváncsian várom, mikor kerül CD-re az anyag, és hogy az egyik legeredetibb magyar zenész útja innen merre vezet tovább?

Az ukrán, zsidó, holland zongorista, zeneszerző Misha Mengelberg - a jazz Godard-ja - először szólókoncertet adott, majd az Instant Composers Pool nevű kongeniális zenészekből álló zenekarával lépett föl a Fonóban. Mengelberg mindent tud a század művészetéről Satie-tól Cage-ig, jazz standardoktól a free jazzig, dadaizmustól a fluxusig. Sőt mindez egyben Õ maga, amikor belép a színpadra, rágyújt és leül a zongorához, már akkor megtörténik a csoda. A többi már csak ráadás, a mester behúz a bölcs, végtelenül szarkasztikus, kiszámíthatatlanul is pontos világába, és nem enged el. (Már akit!) Ugyanezt tudja a zenekarával is, amiben olyan zenészek játszanak, mint Han Bennink, Tristan Honsinger és Michael Moore. Nem tudni, hol végződik Mengelberg, hol kezdődnek a többiek, hol a tematikus anyag, melyik improvizáció, és mindezt nagy szabadság és humor lengi be. Misha Mengelberg fellépése New Yorktól Tokióig esemény. Most itt volt Budapesten, és többek között tiszteletbeli unokájává fogadta a Zsocit.

A másik jeles esemény Dresch Mihály portréhangversenye volt október 7-én a Thalia Színházban. Dresch következetes életművet épít immár két évtizede a modern jazz és a magyar népzene találkozási pontja körül. A színház, Roscoe Mitchell mint vendégművész jelenléte és az erre az alkalomra megjelenő új CD (Túl a vízen) ünnepélyessé tették ezt a hétfő estét. A koncert első felében jól felépített keresztmetszetet kaptunk az utóbbi években működő Dresch-formációkról. Először Baló Istvánnal és Benkő Róberttel (jazzes gyökerek), majd Szabados Györggyel és Geröly Tamással (magyar zene: Bartók, Szabados) hallhattuk, azután ezek szintézise, a Dresch Quartet lépett föl, mely jól reprezentálta egy kiforrott művész zenei elképzeléseit. A koncert második fele azonban a MAKUZ zenekar szereplésével zeneileg megoldatlan volt, amin az elkántált ideológiai támaszték sem tudott segíteni. Roscoe Mitchell, a fekete jazz egyik meghatározó egyénisége sem nagyon találta a helyét, bár egy hosszú szólója felvillantott valamit a nagyságából. Túl sok hang egyszerre, bőven mért pátosszal és a katasztrofális hangosítással együtt elég nyomasztóan hatott. A ráadásban némileg oldotta a hangulatot az Art Ensemble of Chicago tiszteletére írott, nagyzenekarra áthangszerelt Dresch-kompozíció, a koncert egésze mégis nyitva hagyott kérdéseket. Nem tűnt szerencsésnek a MAKUZ szerepeltetése már azért sem, mert inkább Szabados Györgyről szólt, mint Dresch Mihályról, ugyanakkor hiányzott erről az estről Binder Károly és Grencsó István.

Az, hogy mozgásban vannak a dolgok a kortárs jazz körül Magyarországon, hogy fontos zenészek érkeznek Budapestre (Mitchell, Mengelberg), hogy meg tudnak jelenni CD-k (Grencsó Plays Monk, Dresch Quartet, Szabados Trió), az egyértelműen jó.

A többiért meg drukkolunk.

DJ Vau

Grencsó István: Nagyon régen bennem volt már ez a dallam, de trióban nem volt ihletettségem megcsinálni, nagy formációban pedig gazdasági okokból nem tudtam elkezdeni. A fordulópont az volt, amikor Hartyándi Jenő, a Mediawave fesztivál igazgatója - akinek elmondtam a tervemet - meghívta a produkciót. A fúvósokkal vastagabb lett a hangzás, több ötletet tudtunk megvalósítani, sok improvizációval.

MN: A fiatalok ismerik még az eredeti dalt?

GI: Sokan kérdezték már tőlem, hogy mi ez a dallam, ezért arra gondoltunk, egyszer úgy kellene előadni a darabot, hogy előtte levetítenénk a filmet.

MN: Min dolgozol most?

GI: A trió számára csinálom az új anyagot, amiben most egy fiatal bőgőssel, Szandai Mátyással kezdtem dolgozni. A kompozíciók ezen az ösvényen haladnak tovább, sok szabadsággal és játékossággal.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.