Budapesti Õszi Fesztivál: Térey, Téreusz, Dionüszosz

  • Molnár Szabolcs
  • 2006. október 19.

Zene

Térey János hangütéseket keverő, akadémikus álorcában pimaszkodó, az irodalmi tradíciót bekebelező, technikás, közhelyekkel sem óvatoskodó költészetének 2002 óta halmozódó darabjait jelentette meg Ultra című kötetében (Magvető, 148 oldal, 1990 Ft). A friss könyv tizenkét versét zenésítette meg tíz fiatal zeneszerző, a kompozíciók közel 250 oldalas partitúráját az október 9-i koncert napján jelentették meg, ráadásul baráti áron. A kottagrafika nem szép, sajtóhibákat még felületes átlapozással is találtam benne, ám a dokumentátori szenvedélyt csakis kitörő örömmel üdvözölhetjük.

Térey János hangütéseket keverő, akadémikus álorcában pimaszkodó, az irodalmi tradíciót bekebelező, technikás, közhelyekkel sem óvatoskodó költészetének 2002 óta halmozódó darabjait jelentette meg Ultra című kötetében (Magvető, 148 oldal, 1990 Ft). A friss könyv tizenkét versét zenésítette meg tíz fiatal zeneszerző, a kompozíciók közel 250 oldalas partitúráját az október 9-i koncert napján jelentették meg, ráadásul baráti áron. A kottagrafika nem szép, sajtóhibákat még felületes átlapozással is találtam benne, ám a dokumentátori szenvedélyt csakis kitörő örömmel üdvözölhetjük.

12 ultra

Térey versei nem dalszövegek, még akkor sem, amikor azt mímelik. Kemény dió tehát a zeneszerző számára, és nem biztos, hogy a tíz komponista többsége önszántából is ezekhez a szövegekhez nyúlt volna, hiszen a kompozíciók az őszi fesztivál felkérésére születtek. Az előadás legtöbbször keveset árult el a darabok minőségéről, a kiváló zenészekből álló Componensemble (vezényelt Serei Zsolt) az utóbbi hetek túlterheltsége miatt (idén az őszi fesztivál és a Korunk zenéje koncertsorozat részben egy időben zajlott) nem tudott kellően felkészülni az előadásra, és valószínűleg sem a zenészek, sem a zeneszerzők nem látták át előre, hogy a tizenkét terjedelmes és komplikált darab betanulása mennyi munkával jár majd. De szerencsére van kotta, így felmérhető, hogy mit sikerült átmenteni a zenébe a hangütések keveréséből, az akadémikus pimaszkodásból, a technikából és a közhelyekből. Máshogy fogalmazva: vajon a zeneszerzők a versek alá vagy mellé lőttek-e, telibe trafálták vagy félreértették azokat, mellébeszéltek vagy értelmeztek, felerősítették vagy esetleg kioltották a szövegek hatását. Ami a hangütést illeti, Fekete Gyula (A gyönyörű gyár) sanzonos, nótázós, szivárványosan ironikus darabja éppen oda teszi az idézőjeleket, ahol a szöveg magától elnehezülne, a zene azonban nemigen tud túllépni a stílusjáték keretein. Nem tekintette feladatának a stílusjátékon való túllépést Kondor Ádám, amikor a Popzene szövegére egy mozarti hangversenyáriát komponált, maga a gesztus értelmezte a szöveget. A vers a recitativo szakaszokban magyarul, az áriákban tendenciózus olasz fordításban hangzott el. Utóbbi több szempontból is vitatható: ami Téreynél például "zeneipar", az a Kondor által megzenésített olaszban "hanglemezipar" lett (industria del disco), ami azzal a vicces következménnyel járt, hogy a hallgató az olasz szöveg egyetlen magyarul is értelmes szavát újra és újra felismerte, ez pedig a diszkó volt. Horváth Balázs (...szerelme???) az eredeti szövegből kiragadott részletekkel dolgozott, technikás, ahogy színészi stílusgyakorlattá formálja át a szöveget. Az énekesnőnek jellegzetes karakterű és életkorú nőket kellett megjelenítenie, ám az eredeti vers keserűségéhez csak egy hangosan kivitelezett köpés tudott felnőni. Futó Balázs (Milton tükrei) két versszakot zenésített meg, komor, minimalista stílusban, figyelemre méltó atmoszférateremtő erővel, ellenpontozva a meg nem zenésített szöveg barokkos bombasztikusságát és képmutató heroizmusát.

Az akadémikus pimaszságból az esetek többségében csak az akadémizmus nyomait lehetett felfedezni, ami ezúttal valamiféle iskolásságban öltött testet. A szerencsétlen szövegválasztás (Bolcsó Bálint: Sagrada Família) vagy a vers formai kereteinek mechanikus követése (Barta Gergely: Fagy) az iskolásságon túl egyfajta "megnemérintettségről" is árulkodott. Nemegyszer érzi úgy az ember, hogy Térey költészete pusztán költészeti eszközök technikás kombinációja, s valami hasonlót tapasztaltam Dargay Marcell (Négy strófa), Vajda Gergely (A fiatal nyár; Kölyökkor) és Zombola Péter (Öröm) munkájában is. Túlzsúfolt zenekari kísérettel súlyosbított énekkvartettet komponált Dinyés Dániel (A Fekete Berta): az alapvetően játékos szöveget egy képzeletbeli vígopera fináléjának librettójaként értelmezte.

Valódi opera

Október 13-án a Jövő Háza Teátrumban egy valódi operát hallhattunk, a skót James Dillon (1950) Philomela című művét. A pazar zenei kivitelezés (a portugál Remix Ensemble Porto játszott, Jurjen Hempel vezényletével), a mű szellemével rokon, ám keresettnek ható rendezés (Pascal Rambert) alapján a zeneszerzői szándék maximálisan megvalósult, így bátran megítélhetjük a darabot. Dillon nem különösebben eredeti, de igen tehetséges alkotó, az egyik legvéresebb, legkegyetlenebb görög mítoszból hatásos, formanyelvét tekintve kísérletező, gyakran szépelgően öncélú operát formált. A címszerepben Anu Komsi igazolta hírnevét, a testvérét, Proknét alakító Susan Narucki vokális teljesítménye sem okozott csalódást, de az est meglepetését a pszichopatológiai tüneteket általános emberi megnyilvánulásokká transzformálni képes Lionel Peintre okozta Téreusz szerepében. Nem kétséges, hogy Dillon partitúrájának legizgalmasabb pillanatait a Téreusz iránti megértés ihlette. S ha igazolhatatlan állatiasságát az erotika természetes megnyilatkozásának, Philomela megerőszakolását, majd megcsonkítását pedig valamiféle esztétikai gyönyörforrásnak tekintjük, akkor moralizálás és önostorozás helyett nyugodtan kenjük az egészet Dillon zenéjére, mely helyenként nagyon ügyesen manipulálja hallgatóját.

A manipuláció eszköztára igen gazdag, beletartozik a milliméterre kidolgozott rendezés, a színészi játék, a tökéletes és precíz zenekari összmunka, a fegyelmezetten végigvitt zeneszerzői elgondolás. Egy nappal később ugyanitt, ugyancsak antik hagyományra hivatkozva, a Klangforum Wien szimpóziumot tartott, melynek sokat sejtető alcíme kemény éjszakát és a manipuláció eszköztárának kibővítését ígérte: A megrészegülés útjai nyolc szakaszban zenével, borral és lakomával.

Szimpózium

A zeneélvezettel Apollónak áldoztunk, a borok fogyasztásával Dionüszosznak, de nem maradt áldozat nélkül - a stílusos és az egész produkció szellemét maximálisan kiszolgáló házigazda, Máté Gábor szavait plagizálva - Morfeusz és Erosz sem. A jó ízlés tiltja, hogy az utóbbi kettőről ennél többet mondjak. Az öt órakor kezdődő és éjjel egy körül véget ért koncertről hagyományos módon nem lehet beszámolni, arra azonban biztosan emlékszem, hogy a Klangforum Wien csodálatosan játszott. Programnyilatkozat gyanánt Mahler Bordalával (Dal a Földről) kezdődött a szimpózium: "Most igyátok meg borotokat, itt az idő, barátaim!" Az ekkor még többnyire üldögélő, később azonban a piros matracokon fekvő közönség felállt, és eleget tett a felszólításnak, elfogyasztott egy kacéran könnyű Konyári Chardonnay-t, majd egy leheletnyivel testesebb, de még mindig pilleszárnyú Bátaapáti Traminit. Ez jó alapozásnak bizonyult a következő zeneszámhoz, Bernhard Gander (Bunny Games) szellemeskedő kompozíciójához. A mű felejtését segítette, hogy az előzékeny borpincérek most zamatos olaszrizlinggel (Balatonszőlős) és gátlásoldó szekszárdival (Heimann Merlot) kedveskedtek, apró szendvicsfalatkákkal (libamájas, spárgás tonhalas, lazacos, kecskesajtos stb.) csinálva nagyobb kedvet a további fogyasztáshoz. Fajsúlyosabb mű következett (Beat Furrer: Spur), amit komolyabb étkek (pl. tárkonyos vadraguleves) és nehezebb borok (villányi Günzer Siller és egy tűzkői Sauvignon Blanc) követtek. A zene tempója érezhetően lassult, itt bizony alaposan kidolgozott programot kínálnak a zenészek, és úgy tűnt, hogy a borászok is megkomponálták az est ívét. Enno Poppe (Salz) és Georg Friedrich Haas (In vain) darabjai között harcsasteak és balatonlellei Konyári Loliense, valamint tokaji Oremus Mandolás Furmint társaságában elmélkedtünk Szókratészék viselt dolgairól. Fejszámoló képességem birtokában még gyorsan kiszámoltam, ha minden fogáshoz megiszom a felkínált kétféle bort, az az este végére (egydecis adaggal számolva) majd' másfél literre fog rúgni. A végeredmény óvatosságra intett, így a következő etapban már (szégyen a futás, de hasznos...) fájó szívvel, de lemondtam egy egri Pinot Noirról, egy üdítőnek tűnő somlói olaszrizlingről viszont nem. Giacinto Scelsi (Anahit) és Iannis Xenakis (Psappha) művei nem okoztak csalódást, ezek a művek egyszerűen nem fakulnak, ráadásul Xenakis ütőhangszeres szólójának interpretációja egy sokáig eszményinek hitt magyar előadást is zárójelbe tett. Hiába na, borban az igazság! Nem volt más hátra, mint egy repetitív alapmű (Terry Riley: In C) fehér borokkal alapozva, végül a desszertek (gyümölcskehely, sajtok) tokaji aszúval és egy szigetvári Pinot Noirral, lecsendesítő zeneként (záróakkordként) pedig a nagy minimalista, Morton Feldman hipnotikus zenéje (Instruments I.). Egy utólag kihagyhatatlannak érzett koncert tapasztalatával, de iszonyatos fejfájással vergődtem haza.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.