Lemez

Capella Savaria: J. S. Bach kettős- és hármasversenyei

  • - csk -
  • 2019. október 26.

Zene

Johann Sebastian Bach életművének egyik különösen élvezetes fejezete a kettős- és hármasversenyek műfajcsoportja. Olyan darabok ezek, amelyeknek a szokottnál is dúsabb, zamatosabb a hangzásuk, s a tételek ilyenformán valósággal árasztják magukból azt az elemi energiát, amely nem is annyira a zenei tartalommal, mint inkább az apparátus gazdagságával, telítettségével függ össze. És persze a kettős- és hármasversenyek esetében a többszereplős zenei történés mozgalmasságában is önfeledten lubickolhat a zenehallgató. Bach nagyon komoly szerző, még világi műveiből is olyan fenség, tisztaság, fegyelem és átszellemültség árad, mintha ezek is szakrális zenék volnának – itt, a többszólistás versenyművekben azonban a zenét szinte szétveti az életkedv, s ez jótékonyan profanizáló tényező.

A Capella Savaria most ezekből a csemegékből vett lemezre négyet. Hallunk háromhegedűs (D-dúr, BWV 1064R), kéthegedűs (d-moll, BWV 1043) versenyt, concertót hegedűre és oboára (d-moll, BWV 1060R) és fuvola-hegedű-csembaló-versenyt (a-moll, BWV 1044). A zenekar lelke és motorja, a nagyszerű Kalló Zsolt virtuóz, dinamikus és választékos hegedülése minden darabban meghatározó, mellette hegedűsként Paulik László és Papp Dániel, oboán Simon Bettina, fuvolán Bertalan Andrea, csembalón Papp Rita muzsikál. A közös zenélés kiegyenlített színvonalú, a hangszeres játék hangsúlyokban bővelkedő, ízes hangzású, feszes ritmusú, üde, energikus és karaktergazdag. Nem kétséges, hogy a muzsikusok élvezték a felvételt – a lemezhallgató is élvezni fogja.

Hungaroton, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.