Lemez

Iggy Pop: Free

Zene

Az elmúlt tíz évben kétféle Iggy Popot ismerhettünk: a gyökereihez hű, mindörökké félmeztelen punk-keresztapát, és a kísérletező, új utakat kereső, nyugodtabb és letisztultabb művészt. Az előbbit kaptuk a 2016-os, Josh Homme közreműködésével készült Post Pop Depression című albumon és a Budapest Parkban két hónappal ezelőtt tartott koncerten, az utóbbit pedig az olyan közelmúltbeli nagylemezein, mint a 2009-es Préliminaires vagy a három évvel későbbi Aprés. A turnék utáni felszabadulás ihlette Free, amely már a 18. szólómunka a sorban, szintén az utóbbi kategória. „A lemezen mások beszélnek helyettem, de az én hangomon szólalnak meg”, nyilatkozta az egykori Stooges-vezér, utalván arra, hogy a dalok elkészültében fontos szerepet játszott a Noveller néven alkotó Sarah Lipstate dalszerző-énekesnő, valamint egy színes bőrű trombitás-énekes-zeneszerző, Leron Thomas. Utóbbi komponálta a dalok többségét (a főhős mindössze három számban társszerző), és jól tele is fújta azokat trombitával. A 72 éves Iggy nem akart tipikus rockzenei kíséretet, és a rockosabb vonal egyedül a Loves Missingben érvényesül, bár a trombita ott is felesel az elektromos gitárral. Jó pár dalnak kifejezetten ambientes a zenei alapja: ilyen például a nyitó- és cím­adó dal, aztán a Page, valamint a Glow in the Dark, az album zenei szempontból talán legizgalmasabb darabja. Szintén kellemes hallgatnivaló a tört ütemes Sonali, valamint az első single-nek választott James Bond. De a legnagyobb meglepetés a végén érkezik egy ambient/spoken word trilógia formájában. Ennek első része, a We Are the People egy 1970-es Lou Reed-versre íródott, a második a Do Not Go Gentle Into That Good Night című Dylan Thomas-költemény megzenésítése, a borongós finálé – The Dawn – pedig erőteljesen megidézi A Dolog című Morricone/Carpenter sound­track hangulatát. Jó kis album ez, és minden egyes meghallgatással csak jobb lesz.

Loma Vista / Universal, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.