Lemez

Iggy Pop: Free

Zene

Az elmúlt tíz évben kétféle Iggy Popot ismerhettünk: a gyökereihez hű, mindörökké félmeztelen punk-keresztapát, és a kísérletező, új utakat kereső, nyugodtabb és letisztultabb művészt. Az előbbit kaptuk a 2016-os, Josh Homme közreműködésével készült Post Pop Depression című albumon és a Budapest Parkban két hónappal ezelőtt tartott koncerten, az utóbbit pedig az olyan közelmúltbeli nagylemezein, mint a 2009-es Préliminaires vagy a három évvel későbbi Aprés. A turnék utáni felszabadulás ihlette Free, amely már a 18. szólómunka a sorban, szintén az utóbbi kategória. „A lemezen mások beszélnek helyettem, de az én hangomon szólalnak meg”, nyilatkozta az egykori Stooges-vezér, utalván arra, hogy a dalok elkészültében fontos szerepet játszott a Noveller néven alkotó Sarah Lipstate dalszerző-énekesnő, valamint egy színes bőrű trombitás-énekes-zeneszerző, Leron Thomas. Utóbbi komponálta a dalok többségét (a főhős mindössze három számban társszerző), és jól tele is fújta azokat trombitával. A 72 éves Iggy nem akart tipikus rockzenei kíséretet, és a rockosabb vonal egyedül a Loves Missingben érvényesül, bár a trombita ott is felesel az elektromos gitárral. Jó pár dalnak kifejezetten ambientes a zenei alapja: ilyen például a nyitó- és cím­adó dal, aztán a Page, valamint a Glow in the Dark, az album zenei szempontból talán legizgalmasabb darabja. Szintén kellemes hallgatnivaló a tört ütemes Sonali, valamint az első single-nek választott James Bond. De a legnagyobb meglepetés a végén érkezik egy ambient/spoken word trilógia formájában. Ennek első része, a We Are the People egy 1970-es Lou Reed-versre íródott, a második a Do Not Go Gentle Into That Good Night című Dylan Thomas-költemény megzenésítése, a borongós finálé – The Dawn – pedig erőteljesen megidézi A Dolog című Morricone/Carpenter sound­track hangulatát. Jó kis album ez, és minden egyes meghallgatással csak jobb lesz.

Loma Vista / Universal, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.