Lemez

Chemical Brothers: No Geography

  • - minek -
  • 2019. június 1.

Zene

Kevesen tippelték volna jó negyedszázaddal ezelőtt, hogy Tom Rowlands és Ed Simons duójának új lemezét még 2019-ben is tisztes várakozás övezi, de így történt. Bár a gazdag elektronikus tánczenei színtér messze van attól, hogy unalmasnak nevezhessük, igazán forradalmi innovációknak, revelatív történéseknek az utóbbi években nem lehettünk tanúi, és ilyenkor természetszerűen fordul az érdeklődés a műfaj pionírjai felé. Pláne, ha érezhetően nem is veszett ki belőlük az innováció és az alkotás öröme, amit kihallani a No Geography minden másodpercéből.

Komoly műgonddal és az önfeledt szórakoztatás szándékával rakták össze az új albumot, amit hallgatva nehezen tudnánk megtippelni, hogy melyik évben járunk, de ez most dicséretnek számít. Nem tévedhetünk nagyot, ha vaskos breakbeat-ütemeket vagy savas technoid lüktetést keresünk (MAH), de túlvezérelt vartyogás, a hatvanas évek filmzenéjével kevert seggrázós neodiszkót (Got to Keep On), és a perkusszív mulatós tánczenét (Bango) illetően sem lehet hiányérzetünk. A korábbi Chemical-albumokon megszokott sztárparádéból ezúttal erősen visszavettek, ám akadt egy méltó alkotótársuk: a norvég Aurora effektezetten-torzítottan is izgalmas hangja passzol a jól eltalált hangmintákból és túlhabzó szintifutamokból rafináltan összekomponált szerzeményekhez. A Catch Me I’m Falling című zárószám a dreampop Snowbird-duótól vett hosszú hangmintával indít, majd kissé zavarba ejtően zárul, de szerencsére ez sem ront sokat az összképen.

Virgin/EMI, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.