Lemez

Chemical Brothers: No Geography

  • - minek -
  • 2019. június 1.

Zene

Kevesen tippelték volna jó negyedszázaddal ezelőtt, hogy Tom Rowlands és Ed Simons duójának új lemezét még 2019-ben is tisztes várakozás övezi, de így történt. Bár a gazdag elektronikus tánczenei színtér messze van attól, hogy unalmasnak nevezhessük, igazán forradalmi innovációknak, revelatív történéseknek az utóbbi években nem lehettünk tanúi, és ilyenkor természetszerűen fordul az érdeklődés a műfaj pionírjai felé. Pláne, ha érezhetően nem is veszett ki belőlük az innováció és az alkotás öröme, amit kihallani a No Geography minden másodpercéből.

Komoly műgonddal és az önfeledt szórakoztatás szándékával rakták össze az új albumot, amit hallgatva nehezen tudnánk megtippelni, hogy melyik évben járunk, de ez most dicséretnek számít. Nem tévedhetünk nagyot, ha vaskos breakbeat-ütemeket vagy savas technoid lüktetést keresünk (MAH), de túlvezérelt vartyogás, a hatvanas évek filmzenéjével kevert seggrázós neodiszkót (Got to Keep On), és a perkusszív mulatós tánczenét (Bango) illetően sem lehet hiányérzetünk. A korábbi Chemical-albumokon megszokott sztárparádéból ezúttal erősen visszavettek, ám akadt egy méltó alkotótársuk: a norvég Aurora effektezetten-torzítottan is izgalmas hangja passzol a jól eltalált hangmintákból és túlhabzó szintifutamokból rafináltan összekomponált szerzeményekhez. A Catch Me I’m Falling című zárószám a dreampop Snowbird-duótól vett hosszú hangmintával indít, majd kissé zavarba ejtően zárul, de szerencsére ez sem ront sokat az összképen.

Virgin/EMI, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.