Lemez

Chemical Brothers: No Geography

  • - minek -
  • 2019. június 1.

Zene

Kevesen tippelték volna jó negyedszázaddal ezelőtt, hogy Tom Rowlands és Ed Simons duójának új lemezét még 2019-ben is tisztes várakozás övezi, de így történt. Bár a gazdag elektronikus tánczenei színtér messze van attól, hogy unalmasnak nevezhessük, igazán forradalmi innovációknak, revelatív történéseknek az utóbbi években nem lehettünk tanúi, és ilyenkor természetszerűen fordul az érdeklődés a műfaj pionírjai felé. Pláne, ha érezhetően nem is veszett ki belőlük az innováció és az alkotás öröme, amit kihallani a No Geography minden másodpercéből.

Komoly műgonddal és az önfeledt szórakoztatás szándékával rakták össze az új albumot, amit hallgatva nehezen tudnánk megtippelni, hogy melyik évben járunk, de ez most dicséretnek számít. Nem tévedhetünk nagyot, ha vaskos breakbeat-ütemeket vagy savas technoid lüktetést keresünk (MAH), de túlvezérelt vartyogás, a hatvanas évek filmzenéjével kevert seggrázós neodiszkót (Got to Keep On), és a perkusszív mulatós tánczenét (Bango) illetően sem lehet hiányérzetünk. A korábbi Chemical-albumokon megszokott sztárparádéból ezúttal erősen visszavettek, ám akadt egy méltó alkotótársuk: a norvég Aurora effektezetten-torzítottan is izgalmas hangja passzol a jól eltalált hangmintákból és túlhabzó szintifutamokból rafináltan összekomponált szerzeményekhez. A Catch Me I’m Falling című zárószám a dreampop Snowbird-duótól vett hosszú hangmintával indít, majd kissé zavarba ejtően zárul, de szerencsére ez sem ront sokat az összképen.

Virgin/EMI, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.