Lemez

Chemical Brothers: No Geography

  • - minek -
  • 2019. június 1.

Zene

Kevesen tippelték volna jó negyedszázaddal ezelőtt, hogy Tom Rowlands és Ed Simons duójának új lemezét még 2019-ben is tisztes várakozás övezi, de így történt. Bár a gazdag elektronikus tánczenei színtér messze van attól, hogy unalmasnak nevezhessük, igazán forradalmi innovációknak, revelatív történéseknek az utóbbi években nem lehettünk tanúi, és ilyenkor természetszerűen fordul az érdeklődés a műfaj pionírjai felé. Pláne, ha érezhetően nem is veszett ki belőlük az innováció és az alkotás öröme, amit kihallani a No Geography minden másodpercéből.

Komoly műgonddal és az önfeledt szórakoztatás szándékával rakták össze az új albumot, amit hallgatva nehezen tudnánk megtippelni, hogy melyik évben járunk, de ez most dicséretnek számít. Nem tévedhetünk nagyot, ha vaskos breakbeat-ütemeket vagy savas technoid lüktetést keresünk (MAH), de túlvezérelt vartyogás, a hatvanas évek filmzenéjével kevert seggrázós neodiszkót (Got to Keep On), és a perkusszív mulatós tánczenét (Bango) illetően sem lehet hiányérzetünk. A korábbi Chemical-albumokon megszokott sztárparádéból ezúttal erősen visszavettek, ám akadt egy méltó alkotótársuk: a norvég Aurora effektezetten-torzítottan is izgalmas hangja passzol a jól eltalált hangmintákból és túlhabzó szintifutamokból rafináltan összekomponált szerzeményekhez. A Catch Me I’m Falling című zárószám a dreampop Snowbird-duótól vett hosszú hangmintával indít, majd kissé zavarba ejtően zárul, de szerencsére ez sem ront sokat az összképen.

Virgin/EMI, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.