Lemez

Győri Noémi & Koltai Katalin: Transforming Traditions

  • - csk -
  • 2019. június 1.

Zene

Aki behatóan foglalkozik klasszikus zenével, annak számára evidens, hogy a komponálás ritkán zajlik elméleti síkon, elvontan. A zeneszerző tudja, milyen apparátusra szánja művét, s ez azért fontos, mert a zene többnyire hangszer- vagy hangfajspecifikus: másképp kell írni vonósnégyesre, mint zongorára; fúvósötösre, mint szimfonikus zenekarra; altra, mint szopránra. Ezért izgalmas kaland az átiratkészítés: bont-e új virá­got a rózsatő, ha más talajba ültetjük át?

Győri Noémi és Koltai Katalin sok éve dolgozik együtt: fuvola-gitár kettősük a két hangszerre komponált duókból már sokat megszólaltatott, nem egy művet felfedező jelleggel. Új lemezükön is hallható egy Grand duo concertant Mauro Giulianitól (1781–1829), a műfaj egyik jelesétől. Ami azonban igazán izgalmassá teszi a CD-t, az négy átirat: két Haydn- (D-dúr, Hob. XVI:37; A-dúr, Hob. XVI:30), egy Beethoven-szonáta (Esz-dúr, op. 81a) és egy Mozart-fantázia (d-moll, K. 397) – eredetileg mindegyik zongoraműként született, s azokat a két előadó írta át, saját használatra.

A transzkripciók működnek, megvalósul „a hagyományok átalakulása”, mint a lemez címe utal rá. Olykor változnak a karakterek, Haydnnál például elmozdulunk a divertimento-hangvétel felé, ám Mozart tragikuma és Beethoven retorikája sértetlen. Talán csak a „Les Adieux” szonáta fináléja nem hangzik idiomatikusan fuvola-gitár változatban. Győri Noémi telt tónusú fuvolázása kecses, elegáns, életteli, Koltai Katalin alkalmazkodó és inspiráló kamarapartner, aki sok kifinomult színt csal ki gitárjából.

Genuin, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.