Lemez

Győri Noémi & Koltai Katalin: Transforming Traditions

  • - csk -
  • 2019. június 1.

Zene

Aki behatóan foglalkozik klasszikus zenével, annak számára evidens, hogy a komponálás ritkán zajlik elméleti síkon, elvontan. A zeneszerző tudja, milyen apparátusra szánja művét, s ez azért fontos, mert a zene többnyire hangszer- vagy hangfajspecifikus: másképp kell írni vonósnégyesre, mint zongorára; fúvósötösre, mint szimfonikus zenekarra; altra, mint szopránra. Ezért izgalmas kaland az átiratkészítés: bont-e új virá­got a rózsatő, ha más talajba ültetjük át?

Győri Noémi és Koltai Katalin sok éve dolgozik együtt: fuvola-gitár kettősük a két hangszerre komponált duókból már sokat megszólaltatott, nem egy művet felfedező jelleggel. Új lemezükön is hallható egy Grand duo concertant Mauro Giulianitól (1781–1829), a műfaj egyik jelesétől. Ami azonban igazán izgalmassá teszi a CD-t, az négy átirat: két Haydn- (D-dúr, Hob. XVI:37; A-dúr, Hob. XVI:30), egy Beethoven-szonáta (Esz-dúr, op. 81a) és egy Mozart-fantázia (d-moll, K. 397) – eredetileg mindegyik zongoraműként született, s azokat a két előadó írta át, saját használatra.

A transzkripciók működnek, megvalósul „a hagyományok átalakulása”, mint a lemez címe utal rá. Olykor változnak a karakterek, Haydnnál például elmozdulunk a divertimento-hangvétel felé, ám Mozart tragikuma és Beethoven retorikája sértetlen. Talán csak a „Les Adieux” szonáta fináléja nem hangzik idiomatikusan fuvola-gitár változatban. Győri Noémi telt tónusú fuvolázása kecses, elegáns, életteli, Koltai Katalin alkalmazkodó és inspiráló kamarapartner, aki sok kifinomult színt csal ki gitárjából.

Genuin, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.