Lemez

Győri Noémi & Koltai Katalin: Transforming Traditions

  • - csk -
  • 2019. június 1.

Zene

Aki behatóan foglalkozik klasszikus zenével, annak számára evidens, hogy a komponálás ritkán zajlik elméleti síkon, elvontan. A zeneszerző tudja, milyen apparátusra szánja művét, s ez azért fontos, mert a zene többnyire hangszer- vagy hangfajspecifikus: másképp kell írni vonósnégyesre, mint zongorára; fúvósötösre, mint szimfonikus zenekarra; altra, mint szopránra. Ezért izgalmas kaland az átiratkészítés: bont-e új virá­got a rózsatő, ha más talajba ültetjük át?

Győri Noémi és Koltai Katalin sok éve dolgozik együtt: fuvola-gitár kettősük a két hangszerre komponált duókból már sokat megszólaltatott, nem egy művet felfedező jelleggel. Új lemezükön is hallható egy Grand duo concertant Mauro Giulianitól (1781–1829), a műfaj egyik jelesétől. Ami azonban igazán izgalmassá teszi a CD-t, az négy átirat: két Haydn- (D-dúr, Hob. XVI:37; A-dúr, Hob. XVI:30), egy Beethoven-szonáta (Esz-dúr, op. 81a) és egy Mozart-fantázia (d-moll, K. 397) – eredetileg mindegyik zongoraműként született, s azokat a két előadó írta át, saját használatra.

A transzkripciók működnek, megvalósul „a hagyományok átalakulása”, mint a lemez címe utal rá. Olykor változnak a karakterek, Haydnnál például elmozdulunk a divertimento-hangvétel felé, ám Mozart tragikuma és Beethoven retorikája sértetlen. Talán csak a „Les Adieux” szonáta fináléja nem hangzik idiomatikusan fuvola-gitár változatban. Győri Noémi telt tónusú fuvolázása kecses, elegáns, életteli, Koltai Katalin alkalmazkodó és inspiráló kamarapartner, aki sok kifinomult színt csal ki gitárjából.

Genuin, 2019

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.