Lemez

Győri Noémi & Koltai Katalin: Transforming Traditions

  • - csk -
  • 2019. június 1.

Zene

Aki behatóan foglalkozik klasszikus zenével, annak számára evidens, hogy a komponálás ritkán zajlik elméleti síkon, elvontan. A zeneszerző tudja, milyen apparátusra szánja művét, s ez azért fontos, mert a zene többnyire hangszer- vagy hangfajspecifikus: másképp kell írni vonósnégyesre, mint zongorára; fúvósötösre, mint szimfonikus zenekarra; altra, mint szopránra. Ezért izgalmas kaland az átiratkészítés: bont-e új virá­got a rózsatő, ha más talajba ültetjük át?

Győri Noémi és Koltai Katalin sok éve dolgozik együtt: fuvola-gitár kettősük a két hangszerre komponált duókból már sokat megszólaltatott, nem egy művet felfedező jelleggel. Új lemezükön is hallható egy Grand duo concertant Mauro Giulianitól (1781–1829), a műfaj egyik jelesétől. Ami azonban igazán izgalmassá teszi a CD-t, az négy átirat: két Haydn- (D-dúr, Hob. XVI:37; A-dúr, Hob. XVI:30), egy Beethoven-szonáta (Esz-dúr, op. 81a) és egy Mozart-fantázia (d-moll, K. 397) – eredetileg mindegyik zongoraműként született, s azokat a két előadó írta át, saját használatra.

A transzkripciók működnek, megvalósul „a hagyományok átalakulása”, mint a lemez címe utal rá. Olykor változnak a karakterek, Haydnnál például elmozdulunk a divertimento-hangvétel felé, ám Mozart tragikuma és Beethoven retorikája sértetlen. Talán csak a „Les Adieux” szonáta fináléja nem hangzik idiomatikusan fuvola-gitár változatban. Győri Noémi telt tónusú fuvolázása kecses, elegáns, életteli, Koltai Katalin alkalmazkodó és inspiráló kamarapartner, aki sok kifinomult színt csal ki gitárjából.

Genuin, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.