mi a kotta?

Zseni = türelem

  • mi a kotta
  • 2019. június 1.

Zene

„Kora ifjúságától kezdve kevéssé fogékony közönségének szinte minden egyes tagjával külön-külön megküzdött. Törhetetlen kitartással dacolt a közönséges gúnnyal, az ostoba előítéletekkel és a teljes elutasítással, s ahhoz a filozófushoz hasonlóan folytatta útját, aki mindenki ellenében hitte, hogy »mégis mozog«; minden vita helyett megelégedett azzal, hogy alkalomról alkalomra jobban betanított zenekarral adja elő művét, melyet az elmarasztaló kritika hullámai úgy emeltek egyre magasabbra, miképpen egy pompás háromárbócost a vihar. A publikum nehezményezte, hogy visszaélnek a türelmével, ám mintha önkéntelenül is a géniusz vonzásának engedne – vissza-visszatért. És a szinte kivétel nélkül elítélő hangok tömegéből lassanként, előbb csak elszigetelten, itt-ott kivált néhány egyéni vélemény; hamarosan odagyűltek köréjük azok a csendes rokonszenvezők, kiknek mindig szükségük van a támogatásra, és kialakult egy második közönség, mely éppoly szenvedéllyel kelt Berlioz védelmére, amilyennel az előbbi támadta. Ma már gúnyról vagy szarkazmusról szó sincs, maga a kérdés is más, melyről a vita folyik: azt kell most eldönteni, vajon a Fantasztikus szimfónia szerzője tehetséges komponista-e csupán, vagy pedig zseni. Számunkra a dolog nem kétséges. A zseni nem más, mint türelem, állítja Buffon, és van-e, aki ezt Berlioztól elvitathatná?”

Egy 1836-os írásában nem kisebb zenekritikus, mint Liszt Ferenc méltatta ekképp a százötven éve elhunyt Hector Berliozt, akinek művei, pár héttel az évforduló napjának múltán, most több koncerten is elénk jutnak majd. Így a Budafoki Dohnányi Zenekar vasárnap esti hangversenyét az emlegetett Fantasztikus szimfónia fogja lezárni, mégpedig Andorka László zeneszerzői diplomamunkája, illetve a Cantata profana nyomában (Zeneakadémia, május 5., fél nyolc). A Concerto Budapest szombati koncertjén ellenben a nyitószám lesz Berlioztól: a Római karnevál, hogy aztán Debussy és Ravel művei között még Ligeti hetvenes évekbeli kompozíciója, a Clocks and Clouds is megszólaljon a Rácz Zoltán által igazítandó programon (Zeneakadémia, május 4., fél nyolc).

„Oly forrongó időben éltem, amikor minden utópiát megvalósíthatónak éreztünk. Igazságra szomjúhoztunk, szívvel-lélekkel akartuk és vártuk minden nyomorúság megszűnését.” Ezt akár Berlioz is írhatta volna, ám az idézet egy meghitt ismerősétől,
George Sandtól való (Rochard 1835-ös festményén mutatjuk), aki a zenetörténetbe elsősorban Chopin pótanyai szerepet is elvállaló élettársaként jutott be. A nemritkán pantallót viselő és nyilvánosan dohányzó írónő alakja most az Óbudai Danubia Zenekar szalonkoncertjén kerül majd a középpontba, természetesen Chopin, valamint Liszt és a mára elhalványult emlékezetű Moscheles művei révén (BMC, május 10., hét óra).

S végezzük romantikus ajánlónkat egy, pontosabban a „Romantikus” szimfóniával, vagyis Bruckner Negyedikjével, amely Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjeinek főfogása lesz, de csak miután Emanuel Ax kiverte hangszerén Mozart G-dúr zongoraversenyének magánszólamát (Nemzeti Hangversenyterem, május 9. és 10., háromnegyed nyolc; május 11., fél négy).

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.