mi a kotta?

Zseni = türelem

  • mi a kotta
  • 2019. június 1.

Zene

„Kora ifjúságától kezdve kevéssé fogékony közönségének szinte minden egyes tagjával külön-külön megküzdött. Törhetetlen kitartással dacolt a közönséges gúnnyal, az ostoba előítéletekkel és a teljes elutasítással, s ahhoz a filozófushoz hasonlóan folytatta útját, aki mindenki ellenében hitte, hogy »mégis mozog«; minden vita helyett megelégedett azzal, hogy alkalomról alkalomra jobban betanított zenekarral adja elő művét, melyet az elmarasztaló kritika hullámai úgy emeltek egyre magasabbra, miképpen egy pompás háromárbócost a vihar. A publikum nehezményezte, hogy visszaélnek a türelmével, ám mintha önkéntelenül is a géniusz vonzásának engedne – vissza-visszatért. És a szinte kivétel nélkül elítélő hangok tömegéből lassanként, előbb csak elszigetelten, itt-ott kivált néhány egyéni vélemény; hamarosan odagyűltek köréjük azok a csendes rokonszenvezők, kiknek mindig szükségük van a támogatásra, és kialakult egy második közönség, mely éppoly szenvedéllyel kelt Berlioz védelmére, amilyennel az előbbi támadta. Ma már gúnyról vagy szarkazmusról szó sincs, maga a kérdés is más, melyről a vita folyik: azt kell most eldönteni, vajon a Fantasztikus szimfónia szerzője tehetséges komponista-e csupán, vagy pedig zseni. Számunkra a dolog nem kétséges. A zseni nem más, mint türelem, állítja Buffon, és van-e, aki ezt Berlioztól elvitathatná?”

Egy 1836-os írásában nem kisebb zenekritikus, mint Liszt Ferenc méltatta ekképp a százötven éve elhunyt Hector Berliozt, akinek művei, pár héttel az évforduló napjának múltán, most több koncerten is elénk jutnak majd. Így a Budafoki Dohnányi Zenekar vasárnap esti hangversenyét az emlegetett Fantasztikus szimfónia fogja lezárni, mégpedig Andorka László zeneszerzői diplomamunkája, illetve a Cantata profana nyomában (Zeneakadémia, május 5., fél nyolc). A Concerto Budapest szombati koncertjén ellenben a nyitószám lesz Berlioztól: a Római karnevál, hogy aztán Debussy és Ravel művei között még Ligeti hetvenes évekbeli kompozíciója, a Clocks and Clouds is megszólaljon a Rácz Zoltán által igazítandó programon (Zeneakadémia, május 4., fél nyolc).

„Oly forrongó időben éltem, amikor minden utópiát megvalósíthatónak éreztünk. Igazságra szomjúhoztunk, szívvel-lélekkel akartuk és vártuk minden nyomorúság megszűnését.” Ezt akár Berlioz is írhatta volna, ám az idézet egy meghitt ismerősétől,
George Sandtól való (Rochard 1835-ös festményén mutatjuk), aki a zenetörténetbe elsősorban Chopin pótanyai szerepet is elvállaló élettársaként jutott be. A nemritkán pantallót viselő és nyilvánosan dohányzó írónő alakja most az Óbudai Danubia Zenekar szalonkoncertjén kerül majd a középpontba, természetesen Chopin, valamint Liszt és a mára elhalványult emlékezetű Moscheles művei révén (BMC, május 10., hét óra).

S végezzük romantikus ajánlónkat egy, pontosabban a „Romantikus” szimfóniával, vagyis Bruckner Negyedikjével, amely Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjeinek főfogása lesz, de csak miután Emanuel Ax kiverte hangszerén Mozart G-dúr zongoraversenyének magánszólamát (Nemzeti Hangversenyterem, május 9. és 10., háromnegyed nyolc; május 11., fél négy).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.