mi a kotta?

Zseni = türelem

  • mi a kotta
  • 2019. június 1.

Zene

„Kora ifjúságától kezdve kevéssé fogékony közönségének szinte minden egyes tagjával külön-külön megküzdött. Törhetetlen kitartással dacolt a közönséges gúnnyal, az ostoba előítéletekkel és a teljes elutasítással, s ahhoz a filozófushoz hasonlóan folytatta útját, aki mindenki ellenében hitte, hogy »mégis mozog«; minden vita helyett megelégedett azzal, hogy alkalomról alkalomra jobban betanított zenekarral adja elő művét, melyet az elmarasztaló kritika hullámai úgy emeltek egyre magasabbra, miképpen egy pompás háromárbócost a vihar. A publikum nehezményezte, hogy visszaélnek a türelmével, ám mintha önkéntelenül is a géniusz vonzásának engedne – vissza-visszatért. És a szinte kivétel nélkül elítélő hangok tömegéből lassanként, előbb csak elszigetelten, itt-ott kivált néhány egyéni vélemény; hamarosan odagyűltek köréjük azok a csendes rokonszenvezők, kiknek mindig szükségük van a támogatásra, és kialakult egy második közönség, mely éppoly szenvedéllyel kelt Berlioz védelmére, amilyennel az előbbi támadta. Ma már gúnyról vagy szarkazmusról szó sincs, maga a kérdés is más, melyről a vita folyik: azt kell most eldönteni, vajon a Fantasztikus szimfónia szerzője tehetséges komponista-e csupán, vagy pedig zseni. Számunkra a dolog nem kétséges. A zseni nem más, mint türelem, állítja Buffon, és van-e, aki ezt Berlioztól elvitathatná?”

Egy 1836-os írásában nem kisebb zenekritikus, mint Liszt Ferenc méltatta ekképp a százötven éve elhunyt Hector Berliozt, akinek művei, pár héttel az évforduló napjának múltán, most több koncerten is elénk jutnak majd. Így a Budafoki Dohnányi Zenekar vasárnap esti hangversenyét az emlegetett Fantasztikus szimfónia fogja lezárni, mégpedig Andorka László zeneszerzői diplomamunkája, illetve a Cantata profana nyomában (Zeneakadémia, május 5., fél nyolc). A Concerto Budapest szombati koncertjén ellenben a nyitószám lesz Berlioztól: a Római karnevál, hogy aztán Debussy és Ravel művei között még Ligeti hetvenes évekbeli kompozíciója, a Clocks and Clouds is megszólaljon a Rácz Zoltán által igazítandó programon (Zeneakadémia, május 4., fél nyolc).

„Oly forrongó időben éltem, amikor minden utópiát megvalósíthatónak éreztünk. Igazságra szomjúhoztunk, szívvel-lélekkel akartuk és vártuk minden nyomorúság megszűnését.” Ezt akár Berlioz is írhatta volna, ám az idézet egy meghitt ismerősétől,
George Sandtól való (Rochard 1835-ös festményén mutatjuk), aki a zenetörténetbe elsősorban Chopin pótanyai szerepet is elvállaló élettársaként jutott be. A nemritkán pantallót viselő és nyilvánosan dohányzó írónő alakja most az Óbudai Danubia Zenekar szalonkoncertjén kerül majd a középpontba, természetesen Chopin, valamint Liszt és a mára elhalványult emlékezetű Moscheles művei révén (BMC, május 10., hét óra).

S végezzük romantikus ajánlónkat egy, pontosabban a „Romantikus” szimfóniával, vagyis Bruckner Negyedikjével, amely Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjeinek főfogása lesz, de csak miután Emanuel Ax kiverte hangszerén Mozart G-dúr zongoraversenyének magánszólamát (Nemzeti Hangversenyterem, május 9. és 10., háromnegyed nyolc; május 11., fél négy).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.