Cirkusz: Se kenyér, se más (Donnert Korona Vándorcirkusz)

  • - legát -
  • 1997. július 10.

Zene

Tévétlen időkben a faluba érkező vándorcirkusz volt az egyetlen olyan kulturális kaland, ami behozta a zárt - vagy legalábbis magát annak mutató - közösségekbe a nagyvilágot, és ezzel valamiféle életforma-alternatívával is szolgált, persze a maga módján. A vándorcirkusz színességével és szabadságával az ellenkező pólust testesítette meg, a pompa, a varázslat házhoz jött, az ámuló közönség pedig kéjesen mártózhatott meg ebben a fertőben. A sátrakban megtekinthető bűnnek alig voltak következményei, néhány zabigyerek, megszöktetett lányok, részeg kötekedések, ilyesmik, viszont volt miről beszélni az otthoni unalomban, sötét téli estéken, sőt évek múltán is ki lehetett halászni a privát emlék-lékekből egy-egy hatásos mutatványt, késdobálást, bűvésztrükköt vagy bohóctréfát. Talán akadtak férfiak, akiknek az akrobatalány segge volt az egyetlen női segg, amit rohadt kis életükben igazából láthattak, hiszen feleségükét legfeljebb csak tapasztalhatták a hálóing, a dunyha és a sötét takarásában.

Tévétlen időkben a faluba érkező vándorcirkusz volt az egyetlen olyan kulturális kaland, ami behozta a zárt - vagy legalábbis magát annak mutató - közösségekbe a nagyvilágot, és ezzel valamiféle életforma-alternatívával is szolgált, persze a maga módján. A vándorcirkusz színességével és szabadságával az ellenkező pólust testesítette meg, a pompa, a varázslat házhoz jött, az ámuló közönség pedig kéjesen mártózhatott meg ebben a fertőben. A sátrakban megtekinthető bűnnek alig voltak következményei, néhány zabigyerek, megszöktetett lányok, részeg kötekedések, ilyesmik, viszont volt miről beszélni az otthoni unalomban, sötét téli estéken, sőt évek múltán is ki lehetett halászni a privát emlék-lékekből egy-egy hatásos mutatványt, késdobálást, bűvésztrükköt vagy bohóctréfát. Talán akadtak férfiak, akiknek az akrobatalány segge volt az egyetlen női segg, amit rohadt kis életükben igazából láthattak, hiszen feleségükét legfeljebb csak tapasztalhatták a hálóing, a dunyha és a sötét takarásában.

A daliás idők akkor értek véget, amikor jött a mozi, aztán a tévé meg a SZOT-beutalók. Azóta, úgy tűnik, a vándorcirkusz nem több, de nem is kevesebb, mint egy

romantikus múzeum,

legalábbis Fellini, Radványi Géza, a Keménykalap és krumpliorr stábja és még jó páran azon dolgoztak, hogy ez alapvetésnek tűnjön. Hogy mennyire hiábavaló volt a munkájuk, az akkor kezdett derengeni, amikor ezen a fullasztó nyáron, a falu főutcáján fölbukkant egy hullaszállító-szürkére fényezett Mercedes mikrobusz, tetején hangszórókkal.

"A vasssútállomás mellett négyárrrbocos sátrrrában sok szerrretettel várrrja vendégeit a Donnerrrt Korrrona Cirrrkusz", harsogta a mikrobusz teteje, olyan akcentussal, ami valószínűleg az alapfokú konferansziévizsgákon lehet beszédműveléssel kapcsolatos tétel, majd ugyanebben a stílusban szólt az "extrákról", a mini állatkertről és a "gyerrrekek kedvencéről", a kis vidámparkról is. A német nyelvgyakorlók nagy örömére nemcsak magyar ismertetőt zengett a mobil marketingjármű, amiben persze csak a sofőr ült, a szöveg magnóról ment. A filmektől eltérően a helybeliek nem csődültek a főutcára, inkább behajtott spaletták mögül hallgatták a programajánlatot hússzor-harmincszor, lakóhelytől függően.

Az előadást fél nyolcra hirdették, a kiegészítők azonban egész nap működtek, noha a "kis vidámpark" szóösszetételből csupán az első tag bizonyult maradéktalanul igaznak: egy roppant unott arcú fickó felügyelete alatt csalinkázott egy körhinta meg valami kisvasút, mozdonyán "Santa Fé" felirattal, menetenként egy százasért. Állítólag élt egyszer ember, aki a játékszer láttán tényleg azt hitte, hogy a vadnyugaton van, igaz, a mini állatkertet viszont elfelejtette megnézni, és ezért is csak irigyelhetjük. A közepes szekrénysor nagyságú ketreckomplexumhoz egy ötvenforintos érme ellenében lehetett közelebb férkőzni, hogy aztán életnagyságban szembesülhessünk

egy kiszuperált örvös medvével,

néhány majommal, két görénnyel és sok-sok ráccsal meg bűzzel. A közönségcsalogatóként használt tarajos sül, úgy látszik, nem akart feltűnést kelteni, bár az is lehet, hogy csak a preparátor késett a szállítással.

Mivel a környéken nem jártak radikális állatvédők, az előadás csak addig nem kezdődött el, amíg a fellépők abban reménykedtek, hogy jönnek még mindenféle közönségek. Végül belátták, hogy ez hiábavaló várakozás, és a körülbelül negyedrészt megtelt sátor porondján megjelent a délelőtti mikrobusz felbukkanása óta ismerős hang tulajdonosa, hogy bekonferálja az első műsorszámot.

Tradicionális cirkuszindulók helyett a Mission: Impossible zenéje

zúgott fel CD-ről, majd bejött két ifjú zsonglőr, akik annyira lazák voltak, hogy az csak na, de legfeljebb a rumos süteményt készítő, konyhában poharakkal hancúrozó, kissé becsípett háziasszonyok szintjét hozták. Igaz, kevesebb kockázattal, mivel a műanyag karikák nem törnek össze. Az őket követő két Picard már komolyabban vette magát, néhány uszkárt dresszíroztak, majd jött a 2 Armand akrobatamutatvánnyal. A duó férfitagja valóban nagyot alakított különböző egyensúlyozásaival, sőt a kellékként használt, régi, piros-kék címkés kőbányaisüveg láttán nosztalgikus érzések is megrohamozhatták a közönség erre hajlamos tagjait. A segédként közreműködő "másik" Armandot, a nőt, viszont ismerősként köszönthettük, ő volt ugyanis az előadás megkezdéséig a pénztáros, akinek ki kellett csengetni a négyszáz forintos belépőt. A démon a későbbiekben még Nikoletta, a kígyólányként is fellépett (ez abból állt, hogy úgy tett, mintha hastáncosnő lenne, aztán a nyakába raktak egy óriáskígyót, aztán meg levették), illetve a 3 Donnertből is ő volt az egyik. Persze nem csak neki volt a kelleténél valamivel több feladata: a fiatalabb uszkáridomító az előadás szünetében büfésként is bemutatkozott, szünet után pedig zsonglőrként, a konferanszié a második részre mágus lett, helyette az akrobata Armand jelentette be a műsorszámokat, hogy csak a legkézenfekvőbb keveredéseket említsük. Mindez nem lett volna baj, csakhogy annyira látványosan volt

tele a tökük ezzel az egész vándorcirkuszosdival,

hogy azt nem lehetett nem észrevenni. Úgy tűnt, egyetlen céljuk a közönség teljesen madárnak nézése, ami megbocsáthatatlan bűn. Ráadásul a kopott padokon többnyire gyerekek ültek. Egészen biztos, hogy a társulat tagjai napokon keresztül tudnák sorolni, mennyire nehéz manapság ilyesmiben utazni, magas rezsi, tb-járulék, szóval a szokásos gondok, plusz érdektelenség, de erre abszolút nem kíváncsiak azok, akik még hajlandók ezért fizetni.

Az est folyamán mindössze ketten voltak olyanok, akik nem vállaltak egynél több szerepet. Poldi, a bohóc, illetve az öreg Donnert, a névadó és a főnök, akinek a képe ott díszeleg a Fővárosi Nagycirkusz előcsarnokában, Rodolfo, Eötvös bohóc meg a Hortobágyi Ugrócsoport társaságában. Az öreg legenda pónilovakkal rukkolt elő a Dallas főcímzenéjének taktusaira (ezeken a pónikon lehetett a szünetben lovagolni, egy porondkör=100 Ft árfolyamon), aztán egy lámát is móresre tanított, mindezt olyan gyorsan, hogy a közönség még tapsolni is elfelejtett. Néhány másodperc múlva derült ki, ez a bepörgés volt egyben a finálé is, mindenki húzhatott haza, a vándorcirkusz meg a következő faluba. Ez már annyira szomorú volt, hogy akár romantikus filmet is lehetne belőle csinálni.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”