Lemez

Claudio Abbado–Isabelle Faust: Violin Concertos

  • - csont -
  • 2012. április 13.

Zene

Sok szó esett már Abbado kései korszakáról, hogy elszakadva a világhírű zenekaroktól, legkivált a 2004-ben, Bolognában alapított Orchestra Mozart élén lép fel. A Mozart-hegedűversenyek felvétele után most egy újabb mesés hegedűs produkció: Alban Berg 1935-ben írt Hegedűversenye mellé Beethoven klasszikus darabja, a D-dúr hegedűverseny (op. 61) társul, ami már önmagában is meghökkentő.

De Abbadónál semmi sem véletlen, az sem, hogy Berg művével kezd, noha szinte mindenki más Beethovennel indítana. Ugyanis az egész felvétel szellemi tartásának, hangulatának alapja Berg ajánlása, aki Manon Gropius, a 18 évesen meghalt kislány halálára írt darabját ezzel a dedikációval látta el: Dem Andenken eines Engels ("egy angyal emlékének"). A sötétből haladunk a fény felé, és noha a mű mennyekbe emelkedő zárlata, az Es ist genug kezdetű Bach-korált feldolgozó fenséges finálé megbékélést hoz, kell utána a Beethoven-versenymű derűs katarzisa. Tisztaság, talán ez lehetne az 1972-es német hegedűművésznő, Isabelle Faust és Abbado előadásának kulcsszava. A Berg-darab előadása mellbevágó természetességgel szólal meg, a hajmeresztően bonyolult zenei szövet harmatfrissen terül szét a szobánkban. Látomásos játék, suttogások, sikolyok, Isten zajos csendje. A Beethoven-darabban mindenekelőtt a második tétel éteri levegője nyűgöz le, valamint az első tételben, a részben Isabelle Faust által írt kadencia vad zaklatottsága. Rengeteget játszott művek - mégis most új mindegyik. Csillagóra.

Harmonia Mundi, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.